The Republia Times je hra vytvořená Lucasem Popem. Jedná se
o jeho první hru vytvořenou v krátkém čase a zároveň o první hru vytvořenou ve
Flashi. Zabývá se tématem propagandy a manipulace veřejného mínění pomocí
tisku.
V samotné hře se hráč snaží získat čtenáře a zvýšit vládě loajalitu
lidu vybíráním článků na přední stranu novin. Hráčův zážitek ovlivňuje určitá
výzva splnit zadaný úkol. Později se však musí rozhodovat zda bude pokračovat v
manipulaci veřejného mínění či pomůže povstalcům. Hra obsahuje příběh, který
hráči dodává motivaci pokračovat. Také má dva konce, podle toho, na kterou
stranu se hráč přikloní. Oba konce však ukazují, že pocit hráče, který může
něco změnit, byl mylný a že hráč je pouze nástrojem, ať už vlády nebo
povstalců.
Grafické zpracování je minimalistické a obsahuje jen
potřebné prvky. Hra se odehrává pouze na třech obrazovkách: Úvodní, kde je
vyprávěn příběh, jsou vypsané cíle a tipy pro pochopení herních mechanik; herní
obrazovka, která je nejsložitější, obsahuje nejvíce herních prvků, ukazatelů a
probíhá na ni samotná hra; výsledná obrazovka, která zobrazuje výsledek hry,
počet získaných čtenářů a jejich loajalitu k vládě. Následuje nový den s novou
úvodní obrazovkou.
Motivace plnit zadané úkoly je ovlivněna různými způsoby. Samotným
příběhem, kdy vláda pro "větší nestrannost" drží hráčovu fiktivní rodinu
na neznámém místě a jen na hráči záleží jak se o ni bude starat. Popřípadě
následnou nabídkou povstalců, kteří za pomoc při povstání slibují rodinu zachránit. Na konci dne je na výsledné obrazovce zobrazeno, čeho hráč dosáhl. Tato zpětná
vazba je důležitým prvkem, který zvyšuje motivaci do dalšího dne hry. Výzva je
vyvolávána několika faktory. Ze začátku splněním cílu, které je však po
pochopení základních principů jednoduché splnit. Hráč vybírá ze zpráv ve svém
zpravodajském "feedu", kde se zprávy však nezobrazí zároveň, ale
postupně. K tomu je přidělen určitý čas, který simuluje den a hráč se často
vyskytuje pod tlakem času a nevědomosti zda ještě přijde zpráva, která by se
dala využít. Onen tlak připomíná editorskou práci ve skutečných novinách.
Autor se snaží hrou poukázat na propagandu a manipulaci
veřejného mínění pomocí médií. Audiovizuální zpracování autorově snaze vyjádřit
myšlenku spíše pomáhá než naopak. Jednoduchý grafický design je přehledný a
hráč pochopí, co se po něm chce. Pixelová černobílá grafika vyvolává v hráči pocit,
že tvoří papírové noviny a nikoliv webové zpravodajství. Co se týče zvuku a hudby, je ještě více
minimalistická než grafická stránka hry. Hudba hraje pouze na úvodní a výsledné
obrazovce, na kterých hráč tolik času netráví. Na herní obrazovce jsou však
pouze zvukové efekty hráčových aktivit a upozornění na nově příchozí zprávu. Hudební
motiv je krátký a opakující se, dohromady se zvuky z herní obrazovky vyvolává
pocit rutinní práce.
Autorova snaha je podpořena jak chováním a požadavky vlády,
pro kterou hráč vydává noviny, tak i herními mechanikami, kdy loajalitu
získávají pozitivní zprávy o vládě a čtenáře naopak zprávy z oblasti kultury,
sportu a celebrit. Hráč proto prochází morálním dilematem, zda raději lidem
přinášet důležité a pravdivé zprávy nebo bude vybírat takové zprávy, které se
hodí vládě a jeho rodina zůstane v pořádku. Což je zároveň největším negativem
celé hry. K anonymní rodině, která je pouze zmíněna v jedné větě na úvodní
obrazovce, si hráč nevybuduje dostatečně hluboký vztah, aby měl potřebu se o ni
starat. Hráč plní požadavky vlády spíše jen proto, že mu to hra nařizuje, než z
obavy o bezpečnost vlastní rodiny. Naopak největším a nejpřesvědčivějším
argumentem hry je konec, ve kterém se hráč rozhodl pomoci povstalcům. Převrat
sice proběhne úspěšně, ale i přes všechny sliby se jim nepodaří zachránit
hráčovu rodinu. Hráč si však najde rodinu novou, noviny se přejmenují z The
Republia Times na The Democracia Times a povstalci, kteří jsou již vláda,
chtějí po hráči, aby se postaral o noviny a zvýšil loajalitu nové vládě, která
pro hráčovu nestrannost odvedli pro jistotu jeho novou rodinu neznámo kam a
starají se o ni. Hráčův pocit, že něco změní vyprchá a uvědomí si, že je vše
při starém a média budou stále využívaná pro propagandu a manipulaci s veřejným
míněním.
No comments:
Post a Comment