The Best Amendment – analýza
The
Best Amendment je jednoduchá hra s mnohem složitějším poselstvím. Tento
projekt vznikl z hlavy Paola Pederciniho a, jako další hry Molle
Industria, může být považován za kulturní a sociální komentář reálné
problematiky z našeho světa. Tentokrát byla pozornost zaměřena na kontrolu
zbraní (The Best Amendment neboli nejlepší dodatek je odkaz na americkou ústavu
a její druhý dodatek, který hlásá právo občasnů Spojených států na vlastnictví
střelné zbraně), jedno ze žhavých témat v americké společnosti. Sám autor
hodnotí hru slovy: „The Best Amendment je založena na prototypu, který jsem
vytvořil loni, ale až po tiskové konferenci Americké Asociace Střelných zbraní,
která hlásala více zbraní na školách v souvislosti s Newtonským
masakrem[1],
jsem se rozhodl, že z ní udělám jakousi sarkastickou poctu jejich
šílenství.“ Provokativní charakter hry je patrný i z úvodního nápisu, kde
stojí, že hra je neoficiální hrou NRA.
Ve
hře samotné hráč ovládá malou, bíle oděnou figurku se zbraní, která se pohybuje
pouze v kruhovém poli a jejím cílem je zastřelit černé figurky, které se
každým kolem množí. Černé figurky navíc útočí na ostatní figurky a hráčův cíl,
tedy přežít a postřílet ostatní, se stává čím dál více složitější. Cílem je pak
dosáhnout co nejvyššího skóre. Toho hráč dosáhne tím, že nasbírá co nejvíce
hvězdiček po padlých protivnících v časovém limitu. Celou hru doprovází
country hudba, která ještě více podkresluje satiričnost celého projektu. Na
první pohled běžná hra však dostane nový rozměr v momentě, kdy si hráč
uvědomí, že protivníci nejsou ovládáni počítačem, ale jsou kopiemi předešlého
počínání hráče, který tak vlastně bojuje se svými předchozími já.
Celá
hraje doprovázena provokativními citáty jak o například výrok viceprezidenta
NRA Wayna LaPierra „Jediná kdo zastaví toho zlého se zbraní je ten hodný se
zbraní.“ a následný citát Raye Bradburyho „Dobro se pro zlo jeví jako zlo.“
Tyto citáty vlastně charakterizují celý charakter hry, která se na první pohled
jeví jako jednoduchá hra, advokující stanovisko NRA (citát LaPierra). Při
opětovném hraní je však zřejmé, že poselství hry je přesně odlišné (citát
Bradburyho). Podpora zbraní je zde totiž vyhnána až do satirických rozměrů.
Co
je tedy hlavním poselstvím hry? Spíše než přímá kritika šíření zbraní se spíše
jedná o vzbuzení zájmu nad problematikou zbraní u mladšího publika. Tím, že se
jedná o hru, je zřejmé, že je pozornost zaměřena převážně na hráče, kteří jsou
zvyklí vnímat zbraně jako prostředek k dosažení cíle a vítězství. Často si
ani neuvědomují, proč ve hrách střílí protivníky. Je to zábava. The Best
Amedment se však snaží poukázat na to, že je potřeba, aby zbraně nebyly brány
lehkovážně, abychom se zamýšleli nad tím, kdy skutečně zmáčknout spoušť, a
zároveň nabádá k úvaze nad perspektivou. Tím, že je hráč nucen bojovat
proti minulým obrazům sebe sama, je jasně sděleno, že i „ten dobrý“ může být
ostatními vnímán jako „ten zlý,“ tedy, že i když já se vnímám jako ten dobrý,
někdo jiný mne tak vnímat nemusí. Pro hráče potom může hra znamenat zamyšlení
nad motivací protivníků, což je u hry velmi vzácná vlastnost. Představme si, že
by The Best Amendment byla vytvořena bez barev. Hráč by si pak snáze uvědomil,
že je pouze jedním z ostatních figurek. Navíc by váhal, zda zmáčknout
pomyslnou spoušť, neboť může zasáhnout dalšího „dobrého.“
Pozornému
oku neunikne ještě jedna symbolika. Hlavní postavička bílého hrdiny má tvar
kuželu, dosti připomínající uniformy Ku-Klux klanu, rasistické teroristické
organizace ze Spojených států. Tato bílá figurka pak střílí černé figurky,
které mohou vyobrazovat africko-americkou etnickou skupinu. Tento výklad hry
však sám Pederciny ani nepotvrdil, ani nevyvrátil.
The
Best Amendment má tedy potenciál vést, obzvláště mladší publikum, k zamyšlení
nad celou problematikou prostřednictvím šoku, kdy se nejdříve snažíme dosáhnout
co nejvyššího skóre, jen abychom si posléze uvědomili, co jsme to vlastně celou
dobu dělali, a jestli jsme se sami nestali těmi zlými.
Já
sám jsem byl poselstvím hry zasažen až při uvědomění, že jsem ve skutečnosti
bojoval celou dobu sám proti sobě a hra mne skutečně donutila zamyslet se nad
celým problémem, proto ji považuji za provokativní, tím pádem za zdařilou,
neboť plní přesně tu funkci, kterou mělo studio Molle Industria na mysli.
Donutit nás zamyslet se.
[1] Masakr
na střední škole v Newtonu, Connecticutu z roku 2007, při kterém
útočník zastřelil 20 dětí a 7 dospělých.
No comments:
Post a Comment