Hra Dys4ia z roku 2012
vypraví autobiografický příběh Anny Anthopy a prostřednictvím
miniher přibližuje hráči asi půlroční období, kdy autorka
procházela hormonální terapii. Dělá to, aby se její vnitřní
vnímání sebe sama, její gender se začal shodovat s jejím
biologickým pohlavím. Hra je rozdělená do čtyř části, které
by se do češtiny daly přeložit jako: „genderové kecy“,
„medicínské kecy“, „hormonální kecy“ a „zlepšuje se
to?“.
V každé části hry se
hráč setkává s určitými obtížemi. Je to hra s vloženým
příběhem, nicméně některé minihry jsou nastavené tak, že je
hráč nemůže vlastně vyhrát ani úspěšně ukončit. Např.
úplně na začátku hráč dostává figurku, která nemůže vejít
do mezery ve zdi. Hráč nemůže to nijak
ovlivnit, například moci figurku otočit. Účel této minihry tak
není hráče pobavit, ale spíše sdělit mu autorčin zážitek:
její tělo a mysl mají takový tvar, že se velmi obtížně dostává
do mezery, kterou ji nechává společnost.
Kromě toho cíle
některých miniher není vysvětlen dopředu. V některých z nich
se hráč má snažit o to, aby veřejnémi mínění či komentářům
přítelkyně unikl, protože sebevědomí a emoční stav autorky
není dostatečně silný a stabilní. Na konci hry hráč může
naopak s veřejným míněním konfrontovat. Nebo hráč
neví, jak má vypadat nebo co má splňovat dobrá klinika, a tak ji
hledá než by věděl, co vlastně hledá. Dle
mého názoru to může symbolizovat to, že autorka sama dopředu
nevěděla „pravidla hry“, když do ni vstupovala. Mohla si o tom
něco přečíst či poradit se s lékařem, ale individuální
reakci její těla a psychiky musela objevovat již v průběhu
hormonální terapie.
Nejasné pravidla hry
stejně jako poměrně křiklavé barvy a jednoduchá pixelová
grafická úprava mají hráči navodit pocit nepohodlí. Pomoci
těchto prostředku se hráč dostává se do úplně jiného úrovně
empatie, vciťuje se do příběh mnohem líp než by to bylo v
případě článku na stejné téma. Použité herní mechaniky
totiž dovolují autorce vytvořit příběh frustrace. V rozhovoru
pro Penny Arcade Report autorka uvádí, že vybrala hru jako svůj
vyjadřovací prostředek také proto, že čtenář nemůže při
čtení knihy selhat. Hra Dys4ia je jednou z těch, kde jiná možnost
než selhání vlastně není.
Dle mého názoru hra
Dys4ia autorky Anna Anthropy by mohla plnit tři účely:
- psychologické vyrovnání autorky se svou frustrací,
- hra může také podpořit lidí, kteří momentálně prožívají podobnou životní situaci,
- kromě toho může sloužit jako edukační zdroj, svým způsobem sloužící k odbourávaní předsudku skrze dozvídání se o průběhu hormonální z první ruky a zvýšené úrovní empatie k příběhu Anny Anthropy.
Hra simuluje věci, které
hormonální léčbu doprovází cestou zjednodušení. Například o
tom, že léky na krevní tlak hratelnou postavu připravují o
energii se dozvíme tak, že postavička začne snižovat rychlost
pohybu, ze začátku sotva patrně, pak již zcela zjevně. Tuto
činnost doprovází také autorčin komentář, který je přítomný
I v ostatních minihrách a má za cíl pomoci hráči děj
interpretovat.
V prvních třech
částech hry Dys4ia můžeme sledovat příběh frustrace: pojišťovny
hormonální terapii skoro nehradí, veřejné mínění o této
problematice je negativní, příběh doprovází mnoho nejistot. Na
konci ale začínáme mít naději, že věci se časem zlepší.
Hratelné postavě se daří získat podporu okolí, její sebevědomí
se zlepšuje, reagovat na veřejné mínění již není tak těžké, hratelná postava cití, že je ve společnosti vnímání již jinak,
přichází také větší spokojenost s vlastním tělem a
přesvědčení, že je to ta správná cesta k velkým změnám.
Cílem této hry
není nasbírat určitý počet bodů, jednotlivé minihry se také
neopakují dokola do té doby než hráč pochopí pravidla a hru
„správně“ dohraje. Příběh se posune dál. Toto je jeden z
důvodu, proč kolem hry Dys4ia se již od okamžiku její vzniku
točí diskuze jestli je to vůbec hra. Možná je to jenom
interaktivní deník Anny Anthopy. Nicméně to nepopírá, že tato
hra pomoci poměrně jednoduchých mechanik nutí čtenáře
přemýšlet, vcítit se do příběhu. V tomto ohledu toto dílo na
pomezí herního průmyslu a umění nepochybně plní.
http://penny-arcade.com/report/article/dys4ia-tackles-gender-politics-sense-of-self-and-personal-growth-on-newg
Olena Tyltina
364001
No comments:
Post a Comment