Při prvním otevření jednoduché casual
hry s příhodným názvem The Best Amendment
může průměrný tuctový hráč nabýt dojmu, že právě spustil typickou jednoduchou
střílecí hru, kterých se na internetu válí spousta a jedna ničím nevyčnívá nad
ostatní. Pro některé z těchto hráčů škatulkovaných jako fanoušky westernových
filmů může být lákavým maximálně tak soundtrack, jenž může leckomu připomenout,
jak v dětství s napětím v televizi sledoval duel dvou kovbojů s potícími se čely
a nabitými kolty za pasem, kde se jeden snažil skolit svého soupeře, dříve než
jím bude skolen on sám. Pro podtrhnutí napínavé atmosféry byly tyto dnes už
klasické filmové scény doprovázeny strhující hudbou, ne nepodobnou právě
soundtracku, který použili tvůrci z Molleindustria
i v této hře.
Mohl bych zmínit i zajímavý způsob
ovládání, kde chvíli trvalo, než se mi vryl takříkajíc pod kůži. Takovýmto
rozborem bych však přehlédl skutečný přínos celé hry a zvlášť myšlenku, kterou tvůrci
v čele s Paolo Pedercinem chtějí
touto "nenásilnou" formou říci celému světu. Pokud Vám jméno tohoto
tvůrce her ani firmy, kde působí, neříká zhola nic, tak vězte, že na svém triku
mají například i vysoce oceňovanou hru Unmanned,
z čehož můžeme ihned vytušit, že i The Best
Amendment bude nějakým způsobem vybočovat ze škatulky průměru.
Ve zkratce by šlo říci, že hra se snaží
hráče donutit zapřemýšlet nad tématem zbraní a násilí. Komu toto krátké shrnutí
nestačilo, může se na dalších řádcích dočíst podrobnější rozvinutí této
myšlenky. Pod hlavním oknem se hrou
samotnou i sami tvůrci, vědomi si možnosti, že ne všichni potencionální hráči
hry se budou hlouběji zamýšlet nad tím, proč vůbec hra vznikla nebo co se snaží
sdělit, umístili krátký popis hry. V tomto popisu je napsáno, že se jedná o
neoficiální NRA hru vyžadující
ovládání zbraně, taktické střílení a hlavně čtyř-dimenzionální uvažování. Hráči
pocházející z USA museli mít nejspíše jasno, ale ostatní ze zbytku světa budou
prvně zjišťovat, co může znamenat ta bájná zkratka NRA. NRA je zkratkou National Rifle Association of America,
což je nejstarší, nejvlivnější a nejznámější střelecká organizace v Americe. Výkonný
vice-prezident této organizace Wayne
Lapierre jednou prohlásil tuto větu: "The only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a
gun." Tato věta zní velmi bizarně v návaznosti na tragickou událost,
kdy bylo v Sandy Hook Elementary School
zastřeleno 26 osob. Když si dále uvědomíme, že název hry The Best Amendment nejspíše odkazuje na druhý dodatek (Second Amendment) americké ústavy
říkající: "Právo držet a nosit
zbraně", může nám být ihned jasné, že tato hra má být jakýmsi
stanoviskem k čemu může vést vzájemné zabíjení lidí. Toto stanovisko se tvůrcům
nejspíše honilo hlavou už déle a až tragická střelba ve škole byla tzv. poslední
kapkou, kvůli které se rozhodli vyjádřit svůj názor veřejně formou hry, jejíž
vznik se datuje na období krátce po střelbě.
Když nyní už známe hlavní myšlenku celé
hry a její přínos, můžeme si popsat veškeré herní prvky, prostřednictvím kterých
nám hra sděluje stanoviska autorů. Pomocí kláves WASD a myši dochází k ovládání
hlavního hrdiny. Tento způsob ovládání je typickým pro téměř každou dnešní
střílecí hru. Avšak hrdina se pohybuje takovým zvláštním způsobem, kdy je
potřeba jisté dávky trpělivosti k naučení se ovládání hry. Námi ovládaný hrdina
v hře nazývaný "good guy"
je zahalen do bílé barvy a jeho hlavním cílem je ve vymezeném limitu jedné
minuty sesbírat bílé hvězdičky. S rostoucími úrovněmi postupně přibývají černě
odění "bad guys". Nikoho určitě nepřekvapí, že "bad guys" mají stejný úkol, jako bílý "good guy", zastřelit ostatní a
sesbírat bílé hvězdičky. Obě strany přitom v každém kole využívají z
nepřeberného množství zbraní od pistole, přes samopal, brokovnici nebo taky
raketomet. Mezi jednotlivými úrovněmi bývají čas od času zobrazovány různé
známé výroky o zbraních. Výroky jsou často vytrženy z kontextu a při zabíjení
černých nepřátel mi subjektivně někdy zaváněly až černým humorem, i když to
pravděpodobně nebyl záměr autorů. Když se na tento mnou popisovaný herní
mechanismus podíváme z větší perspektivy a přimyslíme si v úvodu vzpomínanou westernovou
hudbu, tak najednou dává smysl část popisu od autorů, že hra vyžaduje
čtyř-dimenzionální uvažování.
Osobně mi chvíli trvalo, než jsem pochopil,
co čtyř-dimenzionální uvažování znamená. Naši nepřátelé totiž nejsou proti nám
ovládáni žádným sofistikovaným počítačovým algoritmem pro umělou inteligenci typu
Minimax, s oblibou využívaného u šachů, nebo jiného podobného algoritmu
využívaného u her. Oni v každé nadcházející úrovni kopírují naše kroky z
předcházející úrovně. Ať už jsme tvrdě šli za svým a stylem Terminátora postříleli brokovnicí
všechny z bezprostřední blízkosti, nebo naopak stáli někde u okraje hrací
obrazovky a kulometem stříleli po ostatních, jejich reakce a pohyby budou
totožné. Tímto způsobem v každé další úrovni začínáme být svědkem čím dál
krvavějšího masakru. Několik absolvovaných úrovní a člověk se začne zamýšlet,
jestli nakonec není on také tím špatným. S pravděpodobností limitně blížící se
sto procentům nás tvůrci hry chtěli k tomuto zamyšlení dohnat. Sice postřílíme
údajně zlé černé padouchy, někdo jiný však může v tomto chování spatřovat
padoucha i v nás.
I když se jako hráči budeme moci
částečně rozhodovat, jakým způsobem ke sběru bílých hvězdiček přistoupíme,
například vyčkáváním, tak stále nakonec budeme muset pro zisk bílé hvězdy
posledního přeživšího soupeře zastřelit. To je podle mého názoru lehký přešlap od
tvůrců hry, protože mohla existovat i úplná cesta bez odporu, kterou ovšem zde
nemůžeme použít. Když tento přístup srovnám s velkými komerčními hrami typu
Zaklínač, tak zde nacházím jistou paralelu. Tyto hry se také snaží simulovat
dopad hráčových rozhodnutí na herní svět. Oproti nim však The Best Amendment klade důraz pouze na onu základní myšlenku,
podobající se fyzikálnímu zákonu akce a reakce.
The Best Amendment je
tedy hra, která pod nevýraznou zevnější slupkou a s minimem prostředků, řeší
závažné téma morální otázky držení zbraní. Ač původně bylo držení zbraní
vymyšleno s dobrým úmyslem, tak bezhlavým jednáním může vést k činům, které za
dobré označit nemůžeme. Všechny své hráče se snaží k této otázce donutit
minimálně zapřemýšlet a já soudím, že se jí to i úspěšně daří. Kromě jiného k
tomuto morálnímu zamyšlení hráče vede i celkově zábavnou formou, což jen
podtrhuje, že Molleindustria odvedla
opravdu dobrou práci.
Martin Klvaňa, 395893
No comments:
Post a Comment