Prvním dojmem, který hra
vyvolává je hra o přežití v jednoduché aréně. Z lehkostí odhalíte
vašeho avatara a zjistíte, že vedle pohybu můžete také střílet. Naprosto
jednoduchá filozofie, zabij nebo budeš zabit. V tomto duchu jsem také
prvního oponenta „zrušil“ dříve než se stihl o cokoliv pokusit, následně
v dalším kole se objevili další dva. Vyhrát nebyl problém ale
s každým dalším kolem se objevovalo více a více protivníků. Nakonec jsem i
já dostal zásah a hra skončila. Při dalším pokusu jsem ale zaznamenal
mechaniky, které hru tvoří.
Herní design by se dal
označit za velice jednoduchý. Herní plochu můžeme brát jako temnou místnost
osvětlenou sloupem světla, který nám vytvoří kruh, ve kterém se můžeme
pohybovat. Veškeré dění se udává právě v osvětlené části, temná místa
poskytují prostor pro zobrazení životů, počtu bodů, počtu hvězdiček a tlačítka
pro vypnutí hudby či hry. Avatar je reprezentován bílým kuželem, který má oči a
zbraň. Protivníci se liší pouze barevně a nijak kreativně, jsou zkrátka černí.
Ačkoliv bych měl hledat názory, které tato hra předává, jsem názoru, že
rasistický určitě není. Bílá a černa tu spíše reprezentuje klasické dobro a
zlo. I když nám hra sama ukáže, že ani tomu tvůrci tak úplně nevěřili. Právě otázka dobra a zla je zde důležitým bodem.
V každém kole se vám
generují různé zbraně. Každá má jiný design i vlastnosti. S lehkostí
rozeznáte pistoly, samopal, bazuku, brokovnici i granátomet. Pokud ne podle
vzhledu, jejich střelby se charakteristicky liší podle svých předloh.
S větším sortimentem zbraní se hra jeví jako zajímavější a hráč také
rychleji odhalí, že něco na chování protivníků není úplně v pořádku.
Hudba připomíná country,
jako by měla ladit atmosféru divokého západu, alespoň na mě tak zapůsobila.
Doba neohrožených pistolníků a tradičních soubojů dobra se zlem, které řešili
právě palné zbraně.
Narativní stránka hry je
zcela potlačena a vlastně zde ani není potřeba. Vše co nám hra chce říct se
dozvíme z herních mechanik. Kromě pár citátů se nikdo nedozví žádné
informace.
Protivníci prakticky žádní
neexistují. Každé další kolo je pouze odrazem toho minulého.Tedy pokud hráč
splní úkol zadaný hrou, tím je posbírat všechny hvězdičky v herním poli.
V Prvním kole je hráč sám, tudíž si jen dojde pro svoji hvězdičku,
v následujícím kole je jeho avatar náhodně vygenerován v herním poli.
Navíc se tam objeví další postavička, která reprezentuje hráčova avatara
v minulém kole. Neudělá nic jiného než to co hráč předvedl
v předešlém kole. Pokud ho hráč zastřelí a posbírá všechny hvězdy, v dalším
kole může sledovat celou situaci znovu. Samozřejmě může kdykoliv zasáhnout a
změnit tak dění. A pravidla mu říkají, že zasáhnout musí, protože má sbírat
hvězdy. Čím dále hráč pokračuje ve hře tím víc jeho odrazů uvidí. Pokud ho
nějaká postavička zasáhne, přestože zcela neúmyslně, protože na hráčova avatara
vůbec nereágují, hráč ztrácí život. V takovém případě se hra kolo
restartuje. Hráč prakticky neúmyslně zabije sám sebe. To mu ale naznačí i sama
hra, při smrti se objeví nápis „you have been accidentally killed by your past
self“. Hráče doženou jeho činy v minulosti. Až tento nápis mě přinutil
zamyslet se jak vlastně jednotlivá kola probíhala. Navíc dostanete i radu „you
are not thinking forth dimensionally“, která se také objeví při hráčově
selhání.
Fakt, že hráč ví co se stane
mu logicky dává výhodu a snad každý ji při odhalení využije pro lepší postup ve
hře. Na druhou stranu, hra nemá vítězného konce a každý hráč nakonec skončí
stejně. Hra se proto stává jen jakýmsi poselstvím, kritizující výrok, který
řekl Wayne Lapierre . “The only thing that stops a bad guy with a gun is a good
guy with a gun.”
The Best Amendment nám chce říct, že
s výrokem prohlašujícím, že jediná
věc, která může zastavit padoucha se zbraní je dobrý člověk se zbraní,
nesouhlasí. Kdy má člověk právo použít násilí proti násilí? Pokud vůbec taková situace může nastat. Hra jednoduše ukazuje, že zlo plodí zase jen zlo a nakonec vás vždy
dožene. To, že hráč dělá chybu a řítí se do záhuby je mu zatajeno a hra ho
upozorní až po jeho smrti. Znovu bych tu našel srovnání s reálným světem, kde
si své chyby uvědomíme až pozdě, pokud vůbec a většinou se špatnými následky.The Best Amendment je velice povedenou reakcí tvůrců na dění
ve Spojených státech. Jednoduše ale také důrazně reprezentuje svůj
nesouhlas a rozhořčení.
Oldřich Lošťák 395939
Oldřich Lošťák 395939
No comments:
Post a Comment