Simulátor
novinařiny, to zní jako velmi lákavá záležitost. Přesně takovouto kratochvíli
vymyslel programátor Lucas Pope, který hru The Republia Times naprogramoval ve
flashi. Nejde tu však o spravování jen tak ledajakých novin. Jsou totiž
majetkem totalitního státu, což ale autor vyloženě nesděluje. Už ale jen z faktu,
že se po vás jako hlavním editorovi chce, aby se tiskly články, ukazující vše v nejlepším
světle a to pod pohrůžkou ohrožení vaší rodiny, je to zcela patrné. Minimálně
od dob Orwellových je problém totalitární společnosti oblíbeným tématem na poli
všech médií. Ba co víc, Lucas Pope se podobným tématem nezabývá poprvé. Je
totiž tvůrcem hry Papers, Please. V té se hráč stal celním úředníkem v,
jak jinak, totalitním státě.
Celkově
hra vypadá poněkud primitivně. Pracujete s plochou, ve které vytváříte
noviny, umisťujete články, které vybíráte z informačního zdroje, jež se se
nachází ve středu. Témata se různí, od senzací spojených s celebritami,
sportovních utkání až k politice. Do toho ubíhá čas (simulace pracovní
doby) a narůstá počet čtenářů a mění se jejich přístup k režimu. To vše v závislosti
na tom, jaké články hráč vybírá a v jakém pořadí je umisťuje. Hra pak
nabízí dva pohledy na události, které se odehrávají. Je tu pohled tvůrce
článků, a pak pohled veřejnosti a její reakce na zveřejněné informace. Tím pádem hráč stává vypravěčem, ale přitom
sledovatelem. V tomto ohledu je titul velmi interaktivní, jelikož
společnost reaguje na činnost hráče. Jejich reakce je v podstatě ovlivněná
činností editora, tedy reaguje „nezávisle“ na jeho vůli.
Tématem, vinoucím se
celou hrou, by mohla být morálka, morální výběr. Hráč může společnosti podávat
pravdivé informace, ovšem za cenu životů svých rodinných společníků. Protože
nejde o „čistou hru“, vláda nemá vše jisté, a existuje zde jakýsi odboj, který
se taktéž nabourává do hráčova rozhodování, nabádá jej totiž k tomu, aby
vládu degradoval a zveřejňoval skutečné informace. Každý článek, každé
rozhodnutí, má své následky. Ať už se hráč rozhodne jakkoliv, ponese za to
náležité následky. Obecně je cílem buď uklidnit společnost, či naopak
znepokojovat a vyvolávat rozbroje.
Hra může skončit několik způsoby, je tedy
poměrně nelineární. Co je zajímavé, žádný konec není ve své podstatě
uspokojivý. Aby hráč dosáhl bezpečí své rodiny, musí z něj být lhář. Aby
dosáhl pravdivosti a svrhnutí totalitní vlády, musí obětovat svou rodinu. Toto
dilema hráče může psychicky velmi tlačit a hodně ztížit rozhodování. Chce být
zásadový, nebo v bezpečí? Výběr je jen a pouze na člověku. Sdělení autora
je vcelku jasné a jednoduché, přesto se člověk s živější fantazií může
dopracovat k vlastním teoriím o skutečných novinách ve skutečném světě.
Jde sice o jednodušší podání, než v případě Papers, Please. Plní však svou
funkci.
Fritsche Jakub (383614)
Fritsche Jakub (383614)
No comments:
Post a Comment