Polymorphous
Perversity: interpretační analýza
Hra Polymorphous Pervesity byla vydána
roku 2012. Jejím tvůrcem je brazilský psychoanalytik Nicolau
Chaud, autor her jako Marvel Brothel nebo Beautiful Escape:
Dungeoneer. Jedná se o RPG hru se silnými sexuálními prvky.
Prvotním účelem hry je bezesporu
šokovat. Hráč nabírá zkušenosti prostřednictvím pohlavních
styků, přičemž výše zkušeností se odvíjí od kvality
sexuálního uspokojení objektu, ne herní postavy jako takové.
Pohlavní akty jsou pro hru podstatné nejen z hlediska postupu, ale
také jako záchrana před koncem hry. Jedna z herních mechanik je
totiž tzv. Metr chtíče (Horny meter), který znázorňuje touhu
herní postavy po pohlavním styku a pokud dosáhne maxima, genitálie
postavy explodují.
Zde je na místě zmínit samotný
průběh tvorby, protože je důležitý pro herní závěr. Chaud k
Polymorphous Perversity vytvořil blog, na kterém žádal čtenáře,
aby psali o svých sexuálních fantasiích, které pak do hry
zakomponoval. Podobným způsobem řešil i ikony herních postav,
které byly zobrazeny buď jako lidské genitálie nebo nahá těla.
Chaud v rozhovoru pro Nightmare Mode zmiňuje, že „se často
snaží sdělit hráčům názor, že to nejhorší v lidech jako
takových, je přítomno i v hráčích samotných“ (Hernandez,
2011). Toto tvrzení dokládá jakýmsi bonusem v závěru hry, kdy
je hráči předložena diagnóza sexuálních úchylek zaznamenaná
percentilem. Ten se odvíjí od četnosti používaných sexuálních
praktik v průběhu hry a výběrem sexuálních partnerů. Autor
přiznává, že test nemá za cíl hlubkovou analýzu hráče. Je to
pouze jedna z herních mechanik a interpretace výsledků záleží
na hráči samotném (Chaud, Diagnosing).
Přímým pocitem ze hry, je, že
ukazuje společnost, která postrádá sexuální tabu. Já bych ale
takto herní svět neoznačila. Toto zobrazení vnímám s ohledem na
Freudovu definici polymorfní perverzity, tedy, že dítě může
dosáhnout tělesné rozkoše při stimulaci jakékoliv části těla
(Plháková 1998, 17). Proto na hru nahlížím spíše jako na
simulaci dětského vnímání sexuálního pudu, čili takové
vnímání, které ještě nebylo zformováno společenskými
normami.
Dle mého názoru není jediným
záměrem hry šokovat hráče, nebo představit různé sexuální
úchylky, ale popsat návrat do lůna matky. Herní postavu nevnímám
totiž jako dospělého člověka, ale jako dítě. Tento argument se
pokusím doložit na příběhové linii, která se odehrává v
lokaci Nebe (Heaven). Pro pochopení svého stanoviska je důležité
popsat část děje hry, proto si ho dovolím ve stručnosti
nastínit. K úspěšné interakci s Anděly (Angels) dojde pouze
pokud k nim hráč přistoupí se zdviženými pažemi. Pokud toto
pravidlo nedodrží, bude potrestán. Jedním z trestů je zmenšení
(shrink) hráče. Tato proměna je nevyhnutelná, neboť pouze tehdy
může získat předmět, který mu umožní postup ve hře. V podobě
dítěte hráč potkává chobotnici, která mu vkládá do těla
balónek. Chobotnice i balónek mohou být interpretovány jako
zpodobnění tzv. Takocubo kardiomyopatie, tedy syndromu zlomeného
srdce. (Takocubo je japonské označení nádoby používané při
lovu chobotnic. V angličtině se tento stav nazývá také transient
apical ballooning syndrome). Jedná se o stav, při němž dochází
k náhlému oslabení srdečního svalu vlivem např. emočního
stresu. Tento emoční stres byl, dle mého názoru, ve hře vyvolán
telefonátem s matkou.
Dalším faktem je samotný začátek
hry. Hráč se ocitá v místnosti s několikero dveřmi, z nichž
pouze jedny jsou zavřené. Před nimi je cedule s Freudovým
citátem, který by se dal parafrázovat zhruba takto: jestliže
je muž matčin miláček, ponechává si během života triumfální
pocit, důvěru v úspěch, který s sebou ne zřídka přináší
úspěch skutečný. Pokud hráč chce dveře otevřít, hra
zareaguje textem: raději nevstupovat.
Prorokova (Prophet) řeč o osudu
herní postavy: když člověk opustí matčino lůno, získává
pocit neúplnosti, který se snaží odstranit sexem, protože při
něm alespoň na chvíli opět pociťuje sjednocení. Nehledáš sex,
ale něco jiného, něco víc, předznamenává samotné
vyvrcholení hry. Herní postava má zachránit Princeznu (Princess),
jež po své matce zdědila Dar nekonečného blaha (The Gift of
Neverending Bliss), který může předat sexuálním stykem pouze
muži, který ji bude milovat. V závěru hry dojde k sexuálnímu
aktu mezi avatarem a Princeznou, po němž následuje nekonečné
blaho, čili návrat do lůna, které je znázorněno točitým
schodištěm, v jehož částech avatar míjí devět lidí. Oněch
devět lidí se dá interpretovat jako devět měsíců, tedy
průměrná doba těhotenství. Na konci schodiště naráží na
neznámou ženu – vlastní matku, s niž také souloží. Důvodem,
proč se domnívám, že se jedná o avatarovu matku je fakt, že obě
postavy se znají. V závěru dialogu herní postava dodává:
chybělas mi, myslím. Freud (1991, 137) označuje orální
fázi za nejprimitivnější známku
sexuálního pudu. V tomto aktu se právě stimulací matčiných
bradavek herní postavě dobíjí život, tudíž nelze tento styk
neprohrát.
Otázkou zůstává, jestli je možné
přisuzovat význam slovu DISSAPOINT, které je tvořené ostrovy v
lokaci Nebe. Toto slovo je chybným pravopisem anglického
DISAPPOINT, tedy „zklamat“. Uznávám, že je to pouhá
spekulace, každopádně, pokud ostrovy opravdu měly tvořit slovo
„zklamat“, pak by se to mohlo vyložit jako zklamání z
nemožnosti nikdy se opravdu a úplně navrátit do matčina lůna.
Hráč ve hře prochází krátkodobou
přeměnou z pomyslného dítěte do dospělého, který je
vychováván podle společenských pravidel. Hráč se dostává na
ostrov ve tvaru A. Jelikož navazující lokace nejsou nijak
pojmenovány, označuji je jako Mapu A. V Mapě A hráč nejprve
prochází pseudo-bludištěm (místo je ohraničeno tmavými
plochami, ale i ty jsou průchozí), kde je podroben tlaku
společnosti. Anonymní oblečené postavy mentorují herní postavu
v otázkách přístupu k sexu. Mapa A pokračuje na ostrovy spojené
mosty. Pouze v této lokaci je herní postava oblečená, přičemž
lokace je nekončící. Zobrazení Mapy A je v přímém kontrastu s
Cocotou a Rančem (West Mountain Ranch). Zatímco Cocota představuje
přímořské město a Ranč jednoduše venkovský statek, Mapa A je
nehostinná, neobydlená a sněží v ní. Pokud je první část
Mapy A shrnutím prudérních názorů na pohlavní styk, pak její
druhá část představuje společnost řídící se jimi. Tomu
odpovídá i promluva NPC sedícího před vchodem do Mapy A, a to:
„Lidé nejsou jako jídlo“. Věta odkazuje na vysvětlení
Metru chtíče, které podává knihovnice avatarovi a ve kterém
sexuální potřebu připodobňuje k pocitu hladu: „Když má
člověk hlad, nají se. Když má touhu, pomiluje se“.
Sexuální pud není společností v Mapě A vnímán jako jedna z
primárních potřeb člověka. Dá se zredukovat pouze na
reprodukční funkci, nebo úplně zahladit.
Chaud ve hře ukazuje lidskou
přirozenost, která je společností záměrně utlumována. Většina
jedinců prošla procesem výchovy, který měl zkorigovat jejich
chápání sexuality, a proto reaguje na hru s odporem. Připustí-li
se interpretace z hlediska Freudovy polymorfní perverzity, hra
nevyvolává takový pocit pohoršení, než když se na ni nahlíží
jako na panoptikum sexuálních zvrhlostí.
Vančurová
Nicolau Chaud (2012). Polymorphous
Perversity. (Windows).
Freud, Sigmund (1991), Vybrané
spisy I, Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Nová řada
přednášek k úvodu do psychoanalýzy,
Praha: Avicenum.
Plháková, Alena, „Pojem objekt v
psychoanalýze“, Psychologica 32 (1998) 17-26. K dispozici na:
http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fpublib.upol.cz%2F~obd%2Ffulltext%2Fpsychol8%2Fpsychol8-2.pdf&ei=NCaDUsfhDceYtQbB0ICQBg&usg=AFQjCNGJYte1m6pG9Prq2Z99hpU2eaa5DA&bvm=bv.56343320,d.bGE
Diagnosing, http://spritesex.blogspot.cz/p/diagnosing.html, u článku není uvedeno datum zveřejnění.
Interview with Nicolau Chaud, Mind
behing Polymorphous Perversity,
http://nightmaremode.net/2011/05/interview-with-nicolau-chaud-mind-behind-polymorphous-perversity-3955/,
květen 2011.
No comments:
Post a Comment