The Best Amendment aneb kdo je tu ten zlý?
Buďte dobrý chlap
s pistolí a zastavte padouchy s pistolí! Takto jednoduše se zezačátku
prezentuje neoficiální NRA single-player střílečka The Best Amendment od La
Molleindustia z roku 2013. Nesměla by to však být hra od této nezávislé
vývojářské společnosti, aby se v ní neskrýval hlubší smysl.
La Molleindustria představuje sebe sama
jako nezávislého herního vývojáře, který vyzívá k radikalizaci populární
kultury a ke změně teoretických videoher. Její hry se dotýkají množství témat- od
satirických obchodních simulací, meditaci o práci a odcizení přes hratelné
teorie po politicky nekorektní pseudohry.
Co předcházelo vzniku
14. prosince 2012 na škole
Sandy Hook v Connecticutu dvacetiletý Adam Lanza zastřelil dvacet šest lidí,
včetně vlastní matky, a nakonec i sám sebe. Znovu se tak otevřela otázka o možnostech
legálního držení zbraní. La Molleindustria na toto téma, a především pak na
výrok výkonného víceprezidenta a lobbistu za Národní asociaci pušky Wayne
Lapierriho („Jediné
co může zastavit špatného muže se zbraní, je dobrý muž se zbraní.“) zareagovala touto hrou.
Průběh a cíl hry
Ve hře zastupujeme malý bílý kužel
s očima a zbraní. Ocitneme se na elipsovitém herním poli a naším úkolem je
získat co nejvíce hvězd, než vyprší časový limit. Hru provází westernově laděný
soundtrack od Bluegrass, který dokonale podkresluje atmosféru. Po herním poli
se pohybujeme šipkami, ze zbraně můžeme střílet pomocí tlačítka myši.
V druhém
kole proti nám stojí zlý černý kužel s nepřátelským pohledem a zbraní. Náhle
nás vyzívá nápis: Buď dobrý chlap s pistolí! Zastav padouchy
s pistolí! Když se nám podaří černý kužel zastřelit, získáváme další
potřebné hvězdičky. V další úrovni
už proti nám stojí dva zloduši, náš úkol je stejný. Padouši však nejdou cíleně po
nás, zabíjí se i navzájem. K likvidaci nepřátel nás hra vyzbrojí
revolverem, brokovnicí, bazukou nebo granátometem. Na začátku každého kola je
tma a lze vidět jen nás, až později soupeře. K dispozici máme tři životy, a
pokud je všechny ztratíme, hra nám oznámí, že jsme byli zabiti svým minulým já,
protože nám chyběla čtvrtá dimenze myšlení. Co to znamená?
Čtvrtá dimenze
myšlení
Nejspíš nám to dojde až po
dalších několika hrách – černí padouši totiž kopírují naše pohyby a činy
z předchozí úrovně! Proto nejdou cíleně po nás, jen kopírují to, co jsme
udělali předchozí kola – pokud jsme se drželi při zdi, budou to kopírovat i oni.
Výsledkem je tak exponenciální nárůst násilí z úrovně do úrovně, a jelikož
hra nemá nastavený počet úrovní, budeme ohromeni a ničeni neustálými jednáními
jednoho z našich minulých já.
Když se nad tím zamyslíme,
přivede nás to k zjištění, že my – bílý dobrý kužel s roztomilým
pohledem, jsme zároveň i ten zlý černý kužel. A to nás vrací k otázce,
kterou pokládá sama La Molleindustria : Buďte dobrý chlap s pistolí a
zastavte padouchy s pistolí! Nebudete tak ale padouch v očích někoho
jiného? Odpovědí může být citát Raye Bradburyho, který se objeví ve hře: „
Dobré zlo vidí zlo.“
Kdo je tu ten zlý?
Při pohledu na malé kuželovité
postavičky, kterým se při pohybu hýbe jen špička, se nám možná vybaví podobně
vypadající masky členů rasistické organizace Ku-klux-klan. Určitá symbolika je
i v barvách kuželů – bílá pro členy Ku-klux-klanu a černá pro černošské
obyvatelstvo, proti kterým vystupovali. To potvrzuje i Paolo Pedercini za La
Molleindustria: „Some people are detecting racial undertones and reading the
white cones as Ku Klux Klan members. That's fine with me. I'm relatively new to
this country and I still can't quite appreciate the subtle differences between
NRA and KKK.“ 1 Barvy můžeme také vnímat jako bílá – symbol dobra,
černá – symbol zla. Pokud si však uvědomíme, že padouši jsou ve skutečnosti
naší reinkarnací, lze tyto kuželovité postavy vnímat taktéž jako duchy.
„I wanted to make a quick game
whose mechanics are imbued with pro-gun rhetoric to the point of absurdity,“
vysvětluje Pedercini. 2 Jako samotní hráči se ale můžeme svobodně
rozhodnou, jakým způsobem budeme hrát. Můžeme klasicky zneškodnit všechny
protivníky nebo odmítneme herní mechaniku střelby a najdeme jiný způsob, jak
získat hvězdičky. Nepůjde to ovšem bez toho, abychom nezabili minimálně jednoho
padoucha.
The Best Amendment tak trefně
poukazuje na otázku, zda je bezpečné a vhodné u sebe legálně držet zbraně, zda
je nemůžeme využívat nevhodným způsobem, i když si sami myslíme, že jde o
dobrou věc, protože se považujeme za slušné lidi. Nejen tato hra nám tak
dokazuje, že špatné nejsou zbraně sami o sobě, ale mohou to být lidé, kteří
tuto zbraň drží v ruce, ať už se považují za bílé nebo černé kužely.
1,2 WEBSTER, Andrew. 'The Best Amendment': NRA blowback spawns an irreverent game about guns. VOX MEDIA, Inc. The Verge [online]. 19. 3. 2013 [cit. 2013-11-10]. Dostupné z: http://www.theverge.com/2013/3/19/4122824/the-best-amendment-an-unofficial-nra-game
Obrázek: RIGNEY, Ryan. The Best Amendment Indie Game Takes On the NRA. Wired [online]. 4. 5. 2013. San Francisco, CA: Wired USA, c1993- [cit. 2013-11-10]. Dostupné z: http://www.wired.com/gamelife/2013/04/nra-the-best-amendment/
No comments:
Post a Comment