Sunday, November 10, 2013

The Best Amendment aneb kdo je tu ten zlý?


Buďte dobrý chlap s pistolí a zastavte padouchy s pistolí! Takto jednoduše se zezačátku prezentuje neoficiální NRA single-player střílečka The Best Amendment od La Molleindustia z roku 2013. Nesměla by to však být hra od této nezávislé vývojářské společnosti, aby se v ní neskrýval hlubší smysl.
         La Molleindustria představuje sebe sama jako nezávislého herního vývojáře, který vyzívá k radikalizaci populární kultury a ke změně teoretických videoher. Její hry se dotýkají množství témat- od satirických obchodních simulací, meditaci o práci a odcizení přes hratelné teorie po politicky nekorektní pseudohry.

Co předcházelo vzniku
14. prosince 2012 na škole Sandy Hook v Connecticutu dvacetiletý Adam Lanza zastřelil dvacet šest lidí, včetně vlastní matky, a nakonec i sám sebe. Znovu se tak otevřela otázka o možnostech legálního držení zbraní. La Molleindustria na toto téma, a především pak na výrok výkonného víceprezidenta a lobbistu za Národní asociaci pušky Wayne Lapierriho (Jediné co může zastavit špatného muže se zbraní, je dobrý muž se zbraní.) zareagovala touto hrou.

Průběh a cíl hry
         Ve hře zastupujeme malý bílý kužel s očima a zbraní. Ocitneme se na elipsovitém herním poli a naším úkolem je získat co nejvíce hvězd, než vyprší časový limit. Hru provází westernově laděný soundtrack od Bluegrass, který dokonale podkresluje atmosféru. Po herním poli se pohybujeme šipkami, ze zbraně můžeme střílet pomocí tlačítka myši.
         V druhém kole proti nám stojí zlý černý kužel s nepřátelským pohledem a zbraní. Náhle nás vyzívá nápis: Buď dobrý chlap s pistolí! Zastav padouchy s pistolí! Když se nám podaří černý kužel zastřelit, získáváme další potřebné hvězdičky.  V další úrovni už proti nám stojí dva zloduši, náš úkol je stejný. Padouši však nejdou cíleně po nás, zabíjí se i navzájem. K likvidaci nepřátel nás hra vyzbrojí revolverem, brokovnicí, bazukou nebo granátometem. Na začátku každého kola je tma a lze vidět jen nás, až později soupeře. K dispozici máme tři životy, a pokud je všechny ztratíme, hra nám oznámí, že jsme byli zabiti svým minulým já, protože nám chyběla čtvrtá dimenze myšlení. Co to znamená?

Čtvrtá dimenze myšlení
Nejspíš nám to dojde až po dalších několika hrách – černí padouši totiž kopírují naše pohyby a činy z předchozí úrovně! Proto nejdou cíleně po nás, jen kopírují to, co jsme udělali předchozí kola – pokud jsme se drželi při zdi, budou to kopírovat i oni. Výsledkem je tak exponenciální nárůst násilí z úrovně do úrovně, a jelikož hra nemá nastavený počet úrovní, budeme ohromeni a ničeni neustálými jednáními jednoho z našich minulých já.
Když se nad tím zamyslíme, přivede nás to k zjištění, že my – bílý dobrý kužel s roztomilým pohledem, jsme zároveň i ten zlý černý kužel. A to nás vrací k otázce, kterou pokládá sama La Molleindustria : Buďte dobrý chlap s pistolí a zastavte padouchy s pistolí! Nebudete tak ale padouch v očích někoho jiného? Odpovědí může být citát Raye Bradburyho, který se objeví ve hře: „ Dobré zlo vidí zlo.“

Kdo je tu ten zlý?
Při pohledu na malé kuželovité postavičky, kterým se při pohybu hýbe jen špička, se nám možná vybaví podobně vypadající masky členů rasistické organizace Ku-klux-klan. Určitá symbolika je i v barvách kuželů – bílá pro členy Ku-klux-klanu a černá pro černošské obyvatelstvo, proti kterým vystupovali.  To potvrzuje i Paolo Pedercini za La Molleindustria: „Some people are detecting racial undertones and reading the white cones as Ku Klux Klan members. That's fine with me. I'm relatively new to this country and I still can't quite appreciate the subtle differences between NRA and KKK.“ 1 Barvy můžeme také vnímat jako bílá – symbol dobra, černá – symbol zla. Pokud si však uvědomíme, že padouši jsou ve skutečnosti naší reinkarnací, lze tyto kuželovité postavy vnímat taktéž jako duchy.
„I wanted to make a quick game whose mechanics are imbued with pro-gun rhetoric to the point of absurdity,“ vysvětluje Pedercini. 2 Jako samotní hráči se ale můžeme svobodně rozhodnou, jakým způsobem budeme hrát. Můžeme klasicky zneškodnit všechny protivníky nebo odmítneme herní mechaniku střelby a najdeme jiný způsob, jak získat hvězdičky. Nepůjde to ovšem bez toho, abychom nezabili minimálně jednoho padoucha.

The Best Amendment tak trefně poukazuje na otázku, zda je bezpečné a vhodné u sebe legálně držet zbraně, zda je nemůžeme využívat nevhodným způsobem, i když si sami myslíme, že jde o dobrou věc, protože se považujeme za slušné lidi. Nejen tato hra nám tak dokazuje, že špatné nejsou zbraně sami o sobě, ale mohou to být lidé, kteří tuto zbraň drží v ruce, ať už se považují za bílé nebo černé kužely. 


1,2 WEBSTER, Andrew. 'The Best Amendment': NRA blowback spawns an irreverent game about guns. VOX MEDIA, Inc. The Verge [online]. 19. 3. 2013 [cit. 2013-11-10]. Dostupné z: http://www.theverge.com/2013/3/19/4122824/the-best-amendment-an-unofficial-nra-game
Obrázek: RIGNEY, Ryan. The Best Amendment Indie Game Takes On the NRA. Wired [online]. 4. 5. 2013. San Francisco, CA: Wired USA, c1993- [cit. 2013-11-10]. Dostupné z: http://www.wired.com/gamelife/2013/04/nra-the-best-amendment/

No comments:

Post a Comment