Provokativní
socio-politická flashová střílečka The
Best Amandement (2013) pochází z produkce italské Molleindustria. Hra
sestává z celkem jednoduchého herního mechanismu, vektorové grafiky a na
ovládání vám postačí wasd tlačítka a myš. Hlavní postavička, kterou zastáváte,
připomíná čepici ku klux klanu či bílého ducha, můžete si vybrat, jaké přirovnání je vám
milejší. Pohybujete se v rámci kruhové plochy, ringu a vaším úkolem, velmi jednoduše řečeno, je sbírat hvězdičky. Každé kolo trvá zhruba jednu minutu a
hned v dalším kole přibude vaše invertovaná, černá, kopie (počet černých postav se každé kolo o jedno číslo zvyšuje). K dispozici máte pokaždé vždy jiný typ střelné zbraně, stejně tak vaše černé dvojče (které, když zabijete, nahradí zmíněná hvězdička).
Trvalo mi celkem jednu
hru, než jsem pochopila, na jakém principu hra vůbec pracuje. Každé kolo jsem
bezhlavě střílela do všech svých, stále přibývajících, „nepřátel“ a náruživě
sbírala hvězdičky. Netrvalo dlouho, než jsem byla obklopená několika velmi agresivními nepřáteli
a nastal můj konec. Vzápětí se objevila se věta: „You have been accidentally killed by your past self. You are not
thinking fourth dimensionally!“. Všechno seplo. Došlo mi, že oponenti
nejsou opatřeni nějakou složitou umělou inteligencí, nýbrž že každá černá
postavička jednoduše kopíruje všechny mé pohyby z předchozího kola a tak, logicky,
pokud zabíjíte a neustále pobíháte po celém ringu z jednoho rohu k druhému,
hra se stává stále více a více zběsilejší a přežití je samozřejmě složitější.
Musíte tedy myslet ne trojrozměrně, ale čtyřrozměrně (!), jak sama hra nabádá.
Tým
Molleindustria, v čele s Paolem Pedercinim, vyvinul tuto hru jako
reakci na vraždění dvacetiletého muže, jménem Adama Lanza, na základní škole ve
vesnici Sandy Hook (Connecticut). Lanza, 20. prosince roku 2012, zastřelil
dvacet dětí, šest zaměstnanců školy, včetně vlastní matky, jež na škole taktéž
vyučovala, a poté i sebe samotného. Jednalo se o druhé nejsmrtelnější masové
střílení v americké historii od roku 1927, kdy hlavní roli hrála pouze jedna jediná osoba. Po tomto
incidentu nastala bouřlivá debata o americkém právu držení / vlastnění
střelných zbraní. Už jen samotný, troufám si říct ironický, název hry (The Best
Amendment, neboli „nejlepší návrh“) "útočí" a koresponduje s názvem dodatku v americké
ústavě (The Second Amendment), který pojednává o výše zmíněném právu.
Pedercini,
se svým týmem, touto hrou cílí především na výrok Wayna LaPierra, ředitele
organizace NRA (National Riffle Association, americká „prozbraňová“ lobbistická
skupina, založena roku 1871), který ve hře čteme na začátku každého kola: „The
only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun.“ Aneb, dá se říct, násilí je povoleno,
když máte čisté úmysly. Určitě mnohé z nás napadne myšlenka - násilím
proti násilí? Nedělá to potom i z nás ty „bad guys“? O tom všem by se dalo
samozřejmě polemizovat a přesně i o tom The
Best Amendment pojednává. Hra je plná více či méně skrytých významů a ironických textů.
Už jen podoba dvou postav je zásadní, bílá a černá, ta neustálá analogie dobra
a zla. Bílý panáček s roztomilýma očima, tabula rasa, na začátku čistý jako bílá lilie a v kontrastu s ním stojí černá postava s ďábelskýma očima. Pokud zabiješ, změníš se v ní,
staneš se tím zlým „bad guyem“ a v dalším kole jsi se svým činem, vraždou (i když v rámci "dobré věci" - sběru hvězdiček a koneckonců i sebeobraně), svým
zlým „stínem“ konfrontován. To je zde ta cena za smrt, násilí.
Celou hrou jsme
provázeni vtipnými, výše zmíněnými slogany a závěrečnými "gameover" obrázky. Na konci první hry se nám zobrazí dotazník,
respektive obrázek na způsob Rorschachovo testu inkoustových skvrn, kde máme vybrat,
co přesně nám daná skvrna připomíná. Na výběr máme ze čtyř přednastavených možností:
motýla, dva líbající se pokémony, zmasakrované embryo, či „nic, jen menstruační
krev“. Při opakovaném hraní se mění tři závěrečné obrazovky, setkáváme se například i s větou, zda se necítíme rozrušení, zda bychom si raději neměli dát přestávku,
vše za doprovodu obrázku, kde člověk přičichává ke květině. Třetí, poslední, „game over“
obrazovka nám s ironickým podtextem sděluje, že je potřeba udělat zběžnou kontrolu
toho, zda jsme se v minulosti nedopustili nějakých násilných činů. Autor
zde opět omílá a apeluje na jakousi "čistotu člověka", v podstatě bychom se mohli
sami sebe zeptat, zda bychom si všichni konečně nedali pauzu od všeho toho
násilí, co nás obklopuje a že vše není jen černobílé. Zbraně nás sice mohou i
chránit, ale stále je to pouze to samé – zabíjení a násilí. Hra vtipně a chytře upozorňuje na tuto problematiku, i když z počátku může působit jako jakákoliv jiná "tuctová" střílečka.
/// Michaela Šulková, 375900 ///
/// Michaela Šulková, 375900 ///
No comments:
Post a Comment