The Republia Times vyšla v roce 2012 a je první flashovou hrou
vývojáře Lucase Popa, který se do povědomí herní komunity
dostal především svým doposud posledním projektem -
„dystopickým dokumentárním thrillerem“ Papers, Please. Hra na
první pohled působí jako jednoduchý simulátor rutinní
žurnalistické práce v deníku, ve skutečnosti však usiluje o
mnohem víc.
Hráč se ocitá v roli šéfeditora The Republia Times. The
Republia Times jsou státní noviny, na jejichž činnost dohlíží
Ministerstvo médií a jejichž úkolem je šířit režimu
ideologicky prospěšné články. Válka se sousední zemí sice
skončila a rebelové byli potlačeni, ovšem veřejné mínění
není nové vládě příliš nakloněno. Vaším úkolem je to
změnit. Základní motivací pro poslušné zvyšování loajality
občanů prostřednictvím propagandistických článků má být
vaše péče o rodinu. Ta byla převezena na tajné „bezpečné
místo“ a budete-li režimu špatně sloužit, vaší rodině se
povede podle toho.
Hra simuluje každodenní provoz v novinách, kdy vám od rána
přicházejí pomocí „news feedu“ zprávy z různých oblastí
veřejného života a vy se rozhodujete, které do novin zahrnout a
které nikoli. Jak upozorňuje Jesper Juul, každá simulace má
nevyhnutelně svůj stupeň abstrakce. Hra se například nezaobírá
detailněji samotným obsahem článků, jejich případnou editací
nebo korekcí. Vše, co vidíme, jsou pouhé nadpisy, podle kterých
máme posoudit ideologickou podstatu daného článku a zveřejnit
jej či nikoli.
Zvolená herní pravidla a mechaniky napomáhají plynulosti hraní
a jsou vhodně uzpůsobeny tematice, k níž se hra vyjadřuje. Ve
hře jsou pro nás klíčové dva ukazatele – loajalita a počet
čtenářů deníku. Jakožto šéfredaktor usilujete o nejvyšší
hodnoty obou těchto ukazatelů a k tomu musíte najít ideální
poměr mezi informačními články prorežimního charakteru, které
ovšem nejsou tolik čtenářsky atraktivní, a články bulvárními
nebo sportovními, které naopak značně rozšiřují vaši
čtenářskou základnu. Umístěním jednotlivých zpráv na titulní
stranu pak ovlivňujete tyto statistiky. Relevantním způsobem je
kromě samotného obsahu článků velikost zprávy na stránce –
velký nadpis je samozřejmě viditelnější a snáze přitáhne
diváckou pozornost. Drobným nedostatkem hry zůstává, že
nezohledňuje pozici článků na stránce. Kromě loajality a
velikosti čtenářské základny si musíte každý den hlídat
uzávěrku – časový limit, do kterého můžete titulní stranu
měnit. Implementací časového limitu do své hry Pope dosáhl
věrnější simulace často velmi hektického redakčního provozu.
Na začátku každého nového dne nám Ministerstvo médií sdělí,
jak je spokojeno s naší prací, informuje nás o stavu rodiny,
seznámí nás s úkoly na další dny a poskytne rady, jak s
veřejným mínění efektivněji pracovat.
Ve chvíli, kdy nám hra začíná připadat lehce stereotypní, se
uskuteční dějový zvrat a jeden z klíčovým momentů hry.
Rebelové vám do redakce začnou posílat vzkazy, ponoukat vás k
občanské neposlušnosti a zveřejňování negativních článků o
režimu, za což slibují odměnou zachránit vaši rodinu. Tato
možnost dává hře zcela nový rozměr a binárně větví naše
další možné ubírání se fikčním světem, aktivuje jen jeden z
možných konců, zatímco nerealizovaná, námi neaktivovaná část
„scénáře“ zůstává ve vrstvě textonů.
Pokud se hráč rozhodne i nadále pomáhat Republii, bude nějaký
čas nadále chválen svým režimem personifikovaným Velkým a
ctihodným lídrem, ovšem posléze bude vyhozen, neboť vedení se
rozhodlo noviny zrušit a přesunout zpravodajství na internet. Vaše
rodina byla odstraněna a vy přeřazen. Pokud se rozhodnete pomáhat
povstalcům, důvěra ve vládu začne i díky vám rapidně klesat a
povstalci se brzo ujmou moci. Rodinu se však bohužel zachránit
nepodařilo, ale vám díky vaším zkušenostem byla nabídnuta
práce v novém deníku The Demokracia Times. Vaší pracovní náplní
se opět stává vytváření propagandistických zpráv, vaši
rodinu opět zajali a odvezli na „bezpečné místo“.
Jak jsme již zmínili výše, hra není pouhým simulátorem lehce
monotonní a mechanické redakční práce. Autor se procedurální
rétorikou snaží vyjádřit hned k několika palčivým tématům,
akcentuje zejména vztah médií a ideologie. Dále řeší například
vztah jedince k ideologii, nebo konflikt nadosobních ideálů se
soukromými cíli.
Zpočátku máme pocit, že hra zobrazuje osud řadového občana v
totalitním režimu. Projeví občanskou odvahu a vzbouří se, nebo
bude nadále pomáhat totalitní vládě? Později se ukáže, že
hra má mnohem hlubší poselství. Po svržení režimu je hráči
přidělena nová práce v novému režimu poplatných The Demokracia
Times. Pope jasně vyjadřuje obavu, že v žádném režimu se
noviny nemohou zcela oprostit od vlivu vládnoucích elit. Upozorňuje
nás na nevyhnutelnost mediální manipulace, poukazuje na
subjektivitu médií. Inverzní moment, kdy jsme jmenováni jako
šéfeditoři nového deníku, skvěle funguje, neboť pro hráče je
značně frustrující plnit navlas stejné úkoly jako dříve, jen
pro někoho jiného.
Závěrečnou pointou hry pak je, že ji nelze úspěšně dokončit.
Ať už se vydáte po jaké cestě zapuštěného narativu chcete,
nemůžete vyhrát. Ať se přikloníme k jaké straně chceme,
nemůžeme vyhrát, nemůžeme ani prohrát. Hra vám pouze nabídne
tlačítko s lakonickým textem „Accept fate“. Jediné, co vám
zbývá, je pasivně přijmout svůj osud. Toto provokativní tvůrčí
gesto v nás opět podněcuje otázky o povaze médií a nutí nás
reflektovat skeptickou vizi, již nám autor předestírá, tedy že
média budou ideologickému vlivu podléhat vždy.
Hra má jednoduchý a funkční interface, kde není problém se
rychle zorientovat. Minimalistické je audiovizuální zpracování
hry, které se na sebe nesnaží poutat mnoho pozornosti – o
grafiku zde nejde. Černobílé ztvárnění evokuje tištěné
médium spíš než webový portál.
Prostor ke spekulacím otevírá otázka ukotvení hry ve vztahu k
reálnému světu. Logo obou novin ve hře totiž nápadně připomíná
font používaný deníky The New York Times a The Daily Telegraph.
Domnívám se však, že k tomu, abychom pokládali autora za
příznivce dnes stále ještě poměrně nepopulární teze popsané
například americkým politologem Fareem Zakariou, že demokracie
nerovná se automaticky více svobody, nebo snad považovali Popovu
hru za komentář k idelogické zaujatosti amerického zpravodajského
giganta, nemáme dostatečné množství indícií.
Jako drobný nedostatek můžeme vnímat malé množství informací
o rodině, ke které si jen těžko vytvoříme nějaký vztah, což
může oslabit naši motivaci hrou procházet. Navzdory tomu je hra
zábavná, díky svým manipulačním pravidlům dobře hratelná a
především znamenitě plnící svoji persvazivní funkci.
No comments:
Post a Comment