Tuesday, November 12, 2013

Dys4ia by Anna Anthropy


Dys4ia je autobiografická hra vytvořená Annou Anthropy. Přibližuje prožitky a frustrace, které provázely její půl roční hormonální substituční terapii, kvůli poruše pohlavní identity. Podle jejích slov bylo záměrem poskytnout emocionální zážitek, který lépe prožijeme pomocí hry než pouhým přečtením textu v knize.  Frustrace z braní estrogenových pilulek, odezvy okolí a soužití s přítelkyní si tak můžeme zkusit zároveň s ní.

Pro design této hry zvolila jednoduchou pixelovou grafiku, bez zbytečných detailů. Barevné pozadí a obsah dodávají na příjemnosti hraní a pomocí jednoduchých znaků a předmětů, podtrhuje metaforu situací a pocitů. Každý screen je doplnět popisy a větami, které doplňují a vysvětlují situaci. Tato minihra má jasná pravidla a hranice. Příběh je vložený a my procházíme situacemi dopředu, bez odboček nebo jiných možností. Ovládání je pouhými šipkami a na screenu je většinou ukázaný směr, kterým máme ovládat. Nutností postupu do dalších úrovní není sbírání bodů ani jiné alternativy. Nemůžeme prohrát, ale vžijeme se do situace a vyvolává to v nás žádoucí emocionální odezvu.
Hudbu ke hře zkomponovala Liz Ryersonová, která napodobuje klasické flashové hry a zvuky.

Hra se skládá se čtyř částí podle úrovně dosažení pokroku v hormonální léčbě. První úroveň je nazvaná Gender Bullshit a začíná tím, že se snažíte dostat tvar z kostek skrz díru ve zdi, ale není to možné. U toho je popisek, že se ve svém těle cítím divně. Motiv neproniknutelné zdi se ve hře opakuje víckrát a je jakoby metaforou nemožnosti zapasovat se do škatulky žena. Dalšími částmi této úrovně jsou například odezvy feministek, které vás neakceptují jako ženu, dále vás všichni oslovují pane nebo se cítíte jako špion na dámských záchodech a končí to rozhodnutím začít s hormonální terapií. Druhou úrovní je Medical Bullshit, ve které je nejdříve úkolem najít správnou kliniku a dostat díky tomu lékařský předpis na estrogeny. Celý proces provází například nervozita, problémy s krevním tlakem nebo HIV test. Zajímavá je například pasáž, kdy konečně čekáte v čekárně u doktora a nemůžete pokračovat dál, dokud se nedostanete na řadu. Třetí část se jmenuje Hormonal Bullshit, popisující pocity při používání estrogenu, které nejsou příjemné a zhoršují vysoký krevní tlak. Objevuje se velká chuť k jídlu nebo přecitlivělost, znázorněná pusou vaší přítelkyně, která na vás vysílá signály a pokaždé, když ji štítem přijmete, štít se rozpláče. It Gets Better? je čtvrtou závěrečnou úrovní, ve které se zvedá vaše sebevědomí, rodina vás podporuje a končí to scénou odkrývajícího se textu v obláčcích, že i když je to jen malá věc, je to první velký krok dopředu.
I když je hra velice jednoduchá, s jediným výsledkem, je zábavná a metafory jsou brány s humorem. Nedalo mi to a musela jsem si celý proces zopakovat. Jako článek bych si to opravdu znovu nepřečetla a nenechalo by to ve mě takový zážitek. Proto si myslím, že tento způsob autobiografie splnil svůj účel zaujmout hráče nebo širší příjemce sdělení.

Pro srovnání v tomto roce vyšla hra na podobné téma s názvem Grand Titon od vývojářky Devi Ever, která také použila hru, aby ji připodobnila k vlastnímu zážitku se změnou pohlaví. Začínáte jako postavička mužského pohlaví a končíte jako postava ženského pohlaví, probíháte prostorem chodeb, zachraňujete muže v klecích a a střílíte nepřátele. Jediná chyba vás vrátí zpátky na začátek a musíte se znovu probojovávat na konec. Hrou je klasická hopsačka propletená různými metaforami, které ale nejsou jasné, musíme je v tom hledat. Jednoduše v nás nevyvolávají jakýkoli zážitek, kromě bezmocnosti začít znova pokaždé, když uděláte chybu. Z tohoto pohledu má hra Anny Anthropy více z reality, než se zdá, protože vlastně znázorňuje skutečné prožitky pomocí hry, tak jak probíhaly během půl roku léčby a dokážeme se tak vžít do jejich pocitů.


Designer: Anna Anthropy
Composer: Liz Ryerson
Platforma: Adobe Flash
Rok vydání: 2012

Země původu: U.S.A.

No comments:

Post a Comment