Lucas Pope se již
v několika svých hrách věnuje tematice autoritativních režimů
a jejich dopadu na obyčejného člověka. The
Republia Times je předchůdcem titulu
Papers, Please,
simulátoru práce celního úředníka země totalitního režimu. V
The Republia Times
je hráč vsazen do role šéfeditora státem kontrolovaného deníku
a jeho úkolem je tisknout takové články, které zvyšují
loajalitu veřejnosti vůči establishmentu. Motivací má být fakt,
že režim drží vaši rodinu jako rukojmí.
Toliko
k fikčnímu settingu titulu. Podoba s Papers,
Please je
povšimnutelná na první pohled; odosobněná
prorežimní mašinérie, která má hráče „semlít“.
The Republia Times
interaguje s hráčem pomocí mechanik, reprezentující akce,
kterými by mohl disponovat skutečný novinový šéfeditor. Po
drátě přicházejí zprávy, které potom hráč vybírá do
aktuálního čísla. Tímto způsobem hra jakoby vyprávěla příběhy
dvou realit. Jedna je ta augmentovaná (teda
vyprávěná
hráčem
a interpretovaná
veřejností)
a druhá
je ta syrovější, přicházející bezprostředně po drátě. Hra
pracuje se dvěma důležitými údaji: loajalitou
veřejnosti
k vladnoucímu režimu a mohutností čtenářské základny deníku.
Loajalita subjektů se zvyšuje či snižuje zveřejňováním
prorežimních respektive protirežimních zpráv, zatímco čtenost
je přímo úměrná počtu neseriózních bulvárních novinek.
Kromě volby toho, jaké zprávy zveřejnit, má hráč také možnost
některé články zvýraznit nebo ukrýt nafukováním či
zkracováním jejich obsahu.
Z
počátku jsou hráči předkládány výzvy prostřednictvím
jakéhosi státního kontrolního orgánu. Většinou jde o to,
získat a udržet v omezeném časovém horizontu dostatečný počet
čtenářů anebo vylepšit veřejné mínění o establishmentu
žádoucím způsobem. Jinou množinu výzev hráč později ve hře
obdrží od rebelské buňky prostřednictvím drátu, po kterém
jinak obyčejně chodí jen zprávy.
The Republia Times
tedy společně s hráčem vypráví příběh. I přes
minimalistické grafické a herně-mechanické
provedení je hra velmi úspěšná v interaktivně-narativním
smyslu. Skrze příchozí zprávy k editaci se hráč může dozvědět
o dalších příběhových detailech. Například to, že Republia
se vzpamatovává z dlouhé války, stále probíhají šarvátky se
sousední Antegrií, osobnosti emigrují a armáda je v
katastrofálním stavu. V jistou chvíli je zde prezentována
možnost, zda podpořit rebely (kterým
se v průběhu hry podaří nabourat
se zpravodajského
systému)
s
příslibem osvobození editorovy rodiny,
nebo
zůstat konformistickým novinářem výměnou za bezpečnou
nesvobodu svých blízkých. Vítězství rebelů hráč docílí
snížením veřejné loajality v kombinaci se zvýšením čtenosti,
zatímco establishment je možné podpořit celkem logicky zvýšením
loajality a čtenosti. Hra však pro našeho editora neskončí nikdy
dobře, neboť rebelové v případě svého vítězství zvolí
naprosto stejné prostředky manipulace s veřejností. V případě
upevnění stávajícího zřízení, se vás režim prostě zbaví,
jelikož vaše pracovní pozice už není potřebná. V obou
případech zůstane editorova rodina v ohrožení.
Zajímavým
rozpracováním tohoto tématu je následovník této hry nazvaný
Papers, Please.
Lukáš Hasa
No comments:
Post a Comment