Pro
svou analýzu jsem si vybral hru The Best Amendment (dále
TBA nebo hra), a to hned z
několika důvodů, které se v práci budu snažit postupně
osvětlit.
Myšlenku
TBA
nastiňuje samotný text pod hrou: „(...) Be
the good guy with a gun! Stop the bad guys with guns! But will that
make you a bad guy in the eyes of somebody else?
(...)“ Volně česky: „Staň se klaďasem se zbraní! Zastav
záporáky se zbraněmi. Ale neudělá tě to v očích někoho
jiného rovněž záporákem?“ Hra se tedy naprosto očividně, což
už napovídá sám název, zamýšlí nad Druhým dodatkem Ústavy
Spojených států amerických, tedy právem jedince vlastnit zbraň.
A dělá to velmi zajímavým způsobem.
Po
hráči se tedy chce, aby v oválné aréně za doprovodu country
hudby (možná proto, že posluchači country jsou v očích
američanů ti militantně založení, jak dokládá nejen nejeden
díl seriálu South Park)
nasbíral daný počet hvězd za pomoci své zbraně. Jedna hvězda
je na začátku volně ložená, aby hra mohla vsunutým textem
vysvětlit hráči cíl. V dalších úrovních pak je nutné, aby
hráč některé hvězdy získal zastřelením „záporáků“.
Postavička hráče je
zbarvená bíle, nepřátelé jsou černé barvy. Vše je doprovázeno
citáty zamýšlejícími se nad pojmy „dobro“ a „zlo“, nejen
v souvislosti s držením a používáním zbraní. Arzenál
se mění kolo od kola, sám jsem měl k dispozici pistoli,
brokovnici, útočnou pušku, raketomet, granátomet – netuším,
zda jde o kompletní výčet. Nepřátelé občas také vystřelí,
zásah ubere hráči život.
Po
vyčerpání tří přidělených životů je hráči vysvětleno, co
se vůbec děje: „You
have been accidentally
killed by your past self. You are not thinking fourth
dimensionally!“,
opět volně: „Zabilo tě tvé minulé já. Nepřemýšlíš ve
čtyřech dimenzích!“ To nastiňuje mechaniku celé hry. TBA
zaznamenává pohyb hráče v aréně a ve všech dalších kolech
jednoho průchodu jej kopíruje. Hvězdy nutné k postupu do další
úrovně tedy hráč bere sám sobě. Podle mne to dokonale vystihuje
myšlenku nastíněnou v úvodu práce – v každém kole je hráč
vtělen do nového „klaďase“ s vlastním pohledem na věc, s tím
neochvějně správným a opodstatněným názorem,
a jeho úkolem je potírat krutovládu „záporáků“, kteří
kolem sebe šíří zlo a zmar. Přitom hráč ovládá celou hrací
plochu, a to včetně výše zmíněné čtvrté dimenze. Mně
samotnému toto zjištění, jakkoli mě nadchlo, zkazilo skóre na
několik dalších průchodů – pokoušel jsem se přijít na
způsob, jak se co nejjednodušeji dostat co nejdále. Když jsem se
od tohoto oprostil a pouze se snažil střílet co nejméně,
dosahoval jsem mnohem lepších výsledků. Samotná hra je pak dle
mého názoru nekonečná, alespoň já
sám jsem ani četnými průchody na konec nenarazil, což podle mne
její základní myšlenku jen podpírá.
Po
stránce grafické zaujme hra svou jednoduchostí a - hlavně v
pozdějších úrovních, kdy po aréně pobíhá nemálo hráčových
minulých já – přehledností. Hráč ovládá bílý kužel s
černýma očima, při bližším pohledu by se dalo dokonce mluvit o
roztomilém výrazu. Naopak nepřátelé jsou ztvárněni kuželem
černé barvy, přesně podle základní definice dobra a zla, jejich
oči mají bílou barvu a jejich výraz (očí, jiným výrazivem
postavy nedisponují) je někde mezi naštvaným a fanatickým. Hra
není nikterak krvavá, v tomto ji předčí i podobní Bulánci,
zde po mrtvých nepřátelích zůstane pouze červený stříkanec,
jejich těla mizí. Také projektily jsou jeden od druhého
rozeznatelné, exploze mají přesně vyhrazený okruh dosahu.
S
českými Bulánky by
se dala hra srovnat i co se týče ovládání a hratelnosti, ovšem
TBA přidává ovládání pomocí myši, tedy není orientovaná
pouze do čtyř směrů. Arzenál je také podobný, s rozdílem
přidaného granátometu a přesné střelby automatické útočné
pušky. Dynamičnost celé hry také není české arénové
střílečce nepodobná. Tam však podobnosti končí, hlavní
mechanika hry – zabíjení sama sebe – přidává úplně nový
rozměr, hlavně co se zamyšlení nad problémem týče. Testuje
přemýšlení na několik úrovní dopředu, stejně jako
krátkodobou paměť v rámci všech zatím absolvovaných kol.
Abych shrnul své pocity ze hry: Spíše než hra jde o
hříčku, která nezabaví na nějak dlouho, zato nastiňuje velice
zajímavé téma, které se sice týká hlavně Spojených států
amerických, na které je hra cílena, nicméně zamyslet se nad ním
je dle mého názoru dobré pro každého z nás. Graficky je hra
poutavá, po stránce hratelnosti dynamická. Absenci narativu
nahrazuje myšlenka hry a zamyslení se nad ní. Ke hře se
pravděpodobně nevrátím, nicméně jsem rád, že jsem ji
vyzkoušel.
Hra
je k dispozici zdarma na
http://www.molleindustria.org/the-best-amendment/
Obě citace byly přímo ze hry či ze stránek hry.
No comments:
Post a Comment