The Best Amendment je další socio-politickou reakcí od
italského týmu La Molleindustria. Tradičně má tedy jednoduchou podobu –
vektorová dvourozměrná grafika a jednoduché ovládání. Hřištěm hry je elipsovitý plácek připomínající bojový ring. Hráč ovládá postavičku zahalenou v bílém a
jeho cílem je sběr hvězd z padlých postav, které jsou zahaleny v černém. Hráč
je tedy nabádán po ostatních postavách střílet a sběrem popadaných hvězd tak
rychleji zvyšovat své skóre. Hra je dělena do jednotlivých kol, která jsou časově
omezena. S každým kolem vždy přibude "nepřítel" a hra se tak stává
dynamičtější a náročnější, neboť hráčova postava může být zasažena střelbou ostatních.
Střelecká a soupeřivá atmosféra je dokreslena muzikou evokující western. Na
první pohled hodně jednoduchá casual záležitost na ukrácení dlouhé chvíle ale
při trošku bližším zkoumání lze nejen v mechanikách hry snadno najít mnoho
metafor a symbolických významů.
Překvapivě dlouhou chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že moji
nepřátelé vlastně nejsou obdařeni vůbec žádnou vlastní umělou inteligenci, ale
že jejich chování jakoby bylo dané nějakým vzorcem či rovnou bylo úplně
náhodné. Ve skutečnosti každý nepřítel kopíruje kroky hráče z minulého kola a
je tak jakýmsi jeho duchem ze záhrobí. Samotná hra nabádá k "4th
dimensional thinking", což přesně vystihuje, jakým způsobem by měl hráč
přemýšlet a hrát, aby dosáhl vysokého skóre a hra se hned zpočátku nezvrhla v nekontrolovatelnou
křížovou palbu. Hráč totiž může dopředu rozmýšlet své kroky a střelbu, aby si
tak usnadnil průchod následujícím kolem.
Samotná hra se představuje jako "unofficial NRA game
about gun control" z čehož však lze již snadno vycítit ideologii, kterou The
Best Amendment razí (NRA = National Rifle Association of America). Přestože hra
samotná hráče ke střelbě vybízí (nápisy "Click to shoot") a v čase
mezi jednotlivými koly zobrazuje citáty a slogany, které střelbu obhajují,
samotná zmíněná mechanika "nepřátel" je tomu obrovským protikladem a
kontrastem. Autoři tak narážejí na problematiku držení a užívání zbraní. The
Best Amendment dobře ukazuje, jak je otázka dobra a zla (černá/bílá) dvojsečná
a jak se může dobro snadno ve zlo obrátit. Konat činy, které považujeme za dobré, vůbec nemusí působit dobře z pohledu někoho jiného.
Zajímavým prvkem, který lze ve hře najít, je možnost hráče
po svém nepříteli vůbec nestřílet a od druhého kola se snažit sbírat pouze tu
jedinou hvězdu, která se na začátku kola vždy vytvoří. To se dá považovat za
jakési mírové řešení, které sice skutečně vede ke zvyšování hráčova skóre ale
postup je to výrazně pomalejší. V tom lze spatřit symboliku radikálnosti
užívání zbraní, která sice může vést k uspokojení jednotlivce či skupiny
jednotlivců ale za strašlivou cenu. Zatímco mírový postup může být značně
pomalejší a především pro zainteresované osoby svým způsobem frustrující – podobně jako hráčův pohled na hru. A na
tomto jevu lze pěkně vidět, že ač je hráčův hrdina zobrazován v bílé barvě a
označován jako "good guy", jeho role v pomyslném konfliktu není ani
zdaleka tak jednoznačná.
Grafické ztvárnění jednotlivých herních postaviček navíc velice
nápadně připomíná hábity členů Ku-klux-klanu, což otevírá další řadu otázek
především z témat rasismu a antisemitismu, a samozřejmě to přibližuje možné
dějiště konfliktu, který hra simuluje.
Ačkoliv je ztvárnění The Best Amendment velice jednoduché,
neubírá to na síle myšlenek, na které se snaží poukázat – pomíjivosti dobra a
zla a nutnosti zacházet se silou zbraní obezřetně a uváženě. To se hře daří opravdu
výborně a mimo to přednáší mechaniky, které jsou skutečně zábavné a
životaschopné i pokud od jejich ideologie odhlédneme.
Mach Martin, 415422
Mach Martin, 415422
No comments:
Post a Comment