Polymorfous
perversity je, jak sám autor Nicolau
Chaud píše, "hra o sexu" a na
první pohled je to na ní poznat. Hned na jejím začátku se
setkáváme s hlavním hrdinou masturbujícím nad pornografickým
snímkem. Ten je skupinou neznámých postav přenesen do světa, ve
kterém nic není tabu, aby zde vyřešil sexuální problém, jenž
má a nejspíš o něm ani netuší. Podobně jako intro, na
sexuálních zážitcích stojí hra celá, ale její poselství není
ani zdaleka tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Hra
předkládá úchylky a perverznosti všeho druhu jako něco naprosto
všedního a normálního, ovšem hráči samotnému dává na výběr,
jak se svojí postavou naloží a jak bude na takový svět nahlížet.
Navíc proti sobě staví sex a lásku. Nutí hráče primárně
zamyslet se nad tím, nakolik jsou tabu ve společnosti opodstatněná,
pokud oběma partnerům vyhovuje, co dělají, a nakolik spolu
souvisí (a kryjí se) láska a chtíč.
Pojem
polymorfní perverzita označuje lidskou schopnost dosáhnout orgasmu
při činnostech vymykajících se těm, které jsou všeobecně
chápány společností za normální sexuální chování. Sigmund
Freud označuje děti do pěti let za „polymorfně perverzní“. V
tuto dobu je dítě schopné vnímat své libido, ovšem není
omezováno normami, se kterými se zatím ještě nesetkalo, nebo ani
není schopno je chápat. Takové jako incestní a bisexuální
chování je pro dítě v tomto věku naprosto přirozené, pokud je
to něco, co se mu líbí. Až později pod vlivem výchovy je mu sex
představen jako činnost prováděná primárně mezi mužem a ženou
za cílem reprodukce.
Podobně
jako pro dítě, pro postavy Polymorphous perversity neexistují
zábrany. Sexuální praktiky v „našem světě“ tabuizované jim
připadají normální a naopak zvláštní jim připadá postava
přicházející z „toho druhého světa“ už jen proto, že je
zvyklá zakrývat své tělo oblečením.
Hra
je celá vyvedena v teplých pastelových barvách a někdy
přespříliš barevné a nereálné zobrazení spolu s hudbou, která
se do podvědomí vkrádá jen nenápadně, a sexem ztvárněným
jako souboj - nutnost pro sbírání zkušeností, bez které by
postava navíc nepřežila - může odvádět hráče od faktu, že
například nekrofilie je vlastně něco špatného a měl by se
opravdu zamyslet předtím, než nechá svoji postavu takový čin
spáchat. Nejde tu jen to, co za problém je před nás stavěn,
ovšem i způsob, jakým je nám podáván.
Polymorphous
perversity předkládá hráči celou škálu ve společnosti
tabuizovaných sexuálních praktik. Hned na začátku hry se ovšem
setkáváme s postavou, která říká: „Taboo is only a taboo
until you break it.“ Jen v jediném úseku hry, kdy se hlavní
postava potřebuje dostat k věštkyni, aby získala informace
potřebné k dalšímu postupu, je hráči předložena široká
škála praktik včetně gerontofilie, zoofilie, styku se ženou s
dítětem nebo se ženou bez končetin, a je jen na něm, jestli se
rozhodne pro všechny, nebo některé vynechá, aby jiné musel
opakovat. Rozhodovat se může po celou dobu hry a položit tak své
postavě hranice toho, co pro ni bude tabu a co ne. A každý hráč
bude mít tuto hranici postavenou jinde, což je zpravidla způsobeno
jeho osobní morálkou a výchovou.
Se
sexuálním chováním, které je v západním světě označováno
za nenormální, se v jiných obdobích nebo kulturách můžeme
setkat jako s naprosto běžným. Pro kultury starověkého Řecka a
Říma bylo na denním pořádku sexuální chování na veřejnosti,
přes sex se stejně jako ve starém Japonsku předávaly zkušenosti
ze staršího muže na mladšího. Tabu se liší jak s celými
národy, tak se samotnými jedinci a hranice toho, co ještě je
normální a co už není, je pokaždé jinde a hlavně se stále
posouvá různými směry. A v Polymorphous perversity tato hranice
vůbec není. Je jen na hráči, kam si ji postaví.
Sex
jako takový je ve společnosti stále poněkud ožehavým tématem a
to samotné může vést k jednomu z problémů, na které hra
poukazuje – potlačování sexuálních pudů.
Perverze,
stejně jako neurózy, v člověku vznikají a vyvíjejí se jen za
jistých okolností a málokdy jsou mu dány od narození geneticky.
Jak se sexem související, tak nesouvisející, příjemné i
nepříjemné situace, které si dítě prožilo v dětství, mohou
ovlivnit jeho chování ve společnosti na celý život. Takové
problémy často zůstávají neřešeny a nakonec přerůstají do
rozměrů, kam by se nikdy nemusely dostat, kdyby se o ně zavčasu
někdo začal zajímat.
Další
z prvků Polymorphous perversity je, že staví naproti sobě chtíč
a lásku. Všeobecně je pro nás v mnoha případech naprosto
přirozené, že ve vztahu s někým, koho nevidíme jen jako
potencionálního sexuálního partnera, skrýváme vlastnosti a
touhy, za které bychom se s někým naprosto cizím nestyděli. Nebo
naopak děláme věci, na které bychom jinak nepřistoupili, abychom
si někoho milovaného udrželi. To samo o sobě vede k dalším
problémům, jak v nitru jedince a jeho přístupu k sobě, tak k
jeho přístupu k celé společnosti.
S
láskou se ovšem u ostatních postav hry příliš nesetkáme, mnohé
samy tvrdí, že nevidí rozdíl mezi touhou po sexu a láskou a
láska jako taková, jak ji my chápeme, v jejich světě ani není k
nalezení.
Myšlenky
Polymorphous perversity nemusejí možná na první pohled připadat
člověku tak zásadní, ovšem sex je důležitou součástí
lidského života, a už Freud ho vyzdvihoval jako jednu z těch
nejzásadnějších. Tak, jako se ovlivňují všední situace mezi
sebou, ovlivňují se navzájem i s těmi intimnějšími, které
jsou přehlíženy a právě proto mohou zanechávat o to větší
následky.
Pro
člověka je přirozené nechávat si pro sebe intimní problémy,
a myslím, že hlavní myšlenkou hry je pokus hráči říct,
že to nemusí být vždy nejlepší řešení. Ať už jen proto, že
takový problém nemusí být tak fatální, jako ho člověk vidí,
nebo naopak právě proto, že pokud se nedočká řešení, mohl by
přerůst v něco, co už řešení mít nebude.
Zdroje:
Hra
Polymorphous perversity,
http://gamejolt.com/games/rpg/polymorphous-perversity/8383/
Oficiální
blog Polymorphous perversity, http://spritesex.blogspot.cz
Kritický
slovník psychoanalýzy, http://www.iapsa.cz/rycroft/index.php
Julie Doleželová, 415334
This is the review I always wanted to read.
ReplyDelete