Wednesday, November 13, 2013

The Best Amendment



The Best Amendment
(analýza hry)


The Best Amendment (ďalej len TBA) je hra vytvorená štúdiom Molleindustria, ktoré sa od roku 2003 zaoberá tvorbou voľných, formálne krátkych on-line hier. Štúdio zameriava svoju pozornosť na kultúrne, spoločenské a politické otázky, ktoré predstavuje vo svojich hrách väčšinou formou satiry.  TBA patrí do skupiny tzv. indie games, čo je značenie pre nezávislé video hry tvorené malým tímom bez podpory financovania Video Game Publisher a teda šírenie tohto typu hry spočíva v digitálnej distribúcii. V prípade TBA sa  jedná sa o freeware taktickú single-player strieľačku, ktorej vedľajšia úloha podľa slov tvorcov spočíva v rozvíjaní 4 dimenzionálneho vnímania. Okrem týchto hlavných charakteristík je hra ďalej označovaná za  neoficiálny hru americkej neziskovej organizácie NRA (National Rifle Association), ktorej činnosť je zameraná na podporu zbraňovej kompetencie, bezpečnosti a vlastníctva zbraní, ako aj policajného výcviku, streľby, lovu a sebaobrany.  V hre sa objavuje aj citát viceprezidenta NRA Wayne LaPierre, ktorého znenie je z môjho pohľadu alibistickou formou vyjadrenia odkazujúcu na boj „dobra proti zlu“ a to nasledovne; „The only things that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun“.  Uvedené vyjadrenie týmto vo mne vyvolalo otázku, „Kto je teda tým dobrým a kto je tým zlým?“. Okrem toho je hra aj istým spôsobom reakciou na udalosti z roku 2012, kedy v obci  Sandy Hook v štáte Connecticut masovo zavraždil dvadsiatich žiakov základnej školy spolu so šiestimi dospelými z personálu školy. Táto udalosť vyvolala otázky, ktoré súviseli s herným svetom, kedy sa NRA snažila hanobiť tento priemysel, zatiaľ čo na druhej strane sa herný priemysel snažil bojovať proti tvrdeniu, že virtuálna streľba má na svedomí streľbu v reálnom svete. Jeden z tvorcov TBA Paolo Pedercini na to reagoval nasledovne; "There has to be some self-reflection regarding how games fetishize shooting and violence as primary way to interact with the (virtual) world. Games may not push people to commit mass murder but they sure teach gamers to love guns."[1] TBA nie je na prvý pohľad nijak zvláštnou či výnimočnou hrou. Čo sa týka spracovania audiovizuálnej stránky a hrateľnosti, hráč je postavený do úlohy bielej postavičky  pripomínajúcej člena ku klux klanu, ktorej úlohou je zozbierať čo najväčší počet hviezdičiek nachádzajúcich sa v elipsovitej aréne spolu s premyslenými ťahmi útoku na čiernu postavičku tiež pripomínajúcu člena KKK, ktorá každým kolom kopíruje ťahy hráča. Tento krvavý hon sprevádza bluesgrassový soundtrack, ktorý trochu pripomína komickú naháňačku vojakov konfederácie v Tennessee. Princíp hry spočíva v spomínanom zbieraní bodov v časovom úseku, počas ktorého musí hráč prežiť útoky svojich predchádzajúcich ťahov, pričom každým úspešným ukončením kola sa mení arzenál postavičky od základnej výbavy, ako je pištoľ cez samopal až po raketomet. Ovládanie hry je vzhľadom na typ hry primerané. Celková interakcia spočíva v ovládaní smeru pohybu šípkami a pri útoku miereniu kurzoru. Čo sa týka taktiky hry v tomto nechali tvorcovia trochu viac možností, ako postúpiť a prípadne sa „nezabiť“. Počet nazbieraných bodov teda súvisí s počtom zabitých „zlých“ postavičiek. Na druhej strane sa hráč môže rozhodnúť postavičku nezabiť a na úkor nižšieho skóre prejsť do ďalšieho kola prípadne môže svoje pohyby smerovať k tomu, aby sa „zlé postavičky“ zabili samé. Hra TBA sa podľa môjho názoru snaží poukázať na zbraňový fetiš, ktorý je v USA natoľko rozšírený, že sa stáva v posledných rokoch tak povediac hrozbou, ktorú potvrdzujú mnohé incidenty v ktorých sú väčšinou obeťami a útočníkmi deti a adolescenti. Takéto incidenty sú väčšinou paradoxne spájané s hráčskou kultúrou, keď že väčšina hráčov spadá práve do týchto vekových kategórii. Okrem držania a používania zbraní na ktoré hra upozorňuje je ďalším prvkom farebné rozlíšenie postavičiek, biela zabíja čiernu. V tomto prípade sa domnievam, že sa jedná z časti o rasistickú provokáciu. K tomuto prípadu by som rád upozornil na článok serveru indiestatik.com s názvom Try Not To Shoot Yourself In The Best Amendment; Also, The NRA Might Be Racist[2]. Je zrejmé, že TBA sa snaží upozorniť na spomínané problémy a istým spôsobom predchádzať ich vznikom didaktickou formou. Žiaľ k tomuto spôsobu poukázania mravnosti som trochu skeptický, keď že človek-hráč môže pristúpiť k odkazu hry dvojakým spôsobom, a to buď brať ho ako varovanie, alebo nechať sa ním inšpirovať.

    


[1] http://www.theverge.com/2013/3/19/4122824/the-best-amendment-an-unofficial-nra-game
[2] http://indiestatik.com/2013/03/18/the-best-amendment/

No comments:

Post a Comment