Tuesday, November 12, 2013

The Best Amendent-Analýza

Produkt Molle Industry,hra vyjadřujicí se k druhému dodatku americké ústavy,k právu amerického občana vlastnit palné zbraně.Časté téma posledních měsíců,vzhledem k množicím se připadům útoků střelnými zbraněmi.Vyvstavají otázky zdali by nemělo dojít k regulaci zbraní,avšak zde zaznívá častý nesouhlas.Autor se tímto způsobem snaží vyjádřit k problematice.

Hra je vskutku jednoduchá na ovladání,postačí myš a tradiční WSAD.Cílem je zbírat hvězdy a tak získávat score.Tedy alespoň pro začaték.Hrajete za bílou postavičku a od druhého levelu vám dělá společnost totožná postavička,avšak černé barvy. „The only thing that stop bad guy with a gun is a good guy with a gun“ - Wayne Lapierre(NRA v reakci na Sandy Hook masacre), hra vás nabadá ke střelbě,která je však nutná chceteli postoupit dál.Pro postup je potřeba určitý počet hvězd za určitou dobu,s každým zabitím a splěním požadavků, přijde nasledující level s jedním černým navíc.Až přijdete o poslední život objeví se hláška:“You have been accidentally killed by your past self.You are not thinking fourth dimensionally“.

Pokud se trochu zamyslíte a zahrajete si znovu,zjístite,že černé postavičky přesně kopirují vaše pohyby z předešlích levelů.Z toho zjíštění můžete donekonečna profitovat,tedy omezit střelbu a vlastně předem “rýsovat budoucnost“.A mohl by to vést k myšlence,že drobné nasilí vám může přinést nesmirný profit, a že je vlasně nutné.Tedy přesný opak původní myšlenky autorů,upozornit na absurditu výroku Lapierra.

Černá a bílá,vhodně užitý protiklad,zlo-dobro,částečně to ve mně evokovalo jistý rasový podtext,což sám autor nevylučuje,avšak kdo je ten dobrý a kdo zlý,hlavní otázka a podle mě podstata hry.Připomělo mně to hru September 12, kde po zabití teroristy či civilisty, přijdou jiní civilisté oplakat tuto oběť a následně ze z nich stavají noví teroristé.Tedy,že naše jednání má důsledky a v očích některých můžeme být těmi špatnými my.“Good to evil seems evil“ - Ray Bradbur..Je možné přeložit jako: dobro zlu se zdá zlem.Tento výrok nadherně charakterizuje průběh hry a poukazuje na nesmyslnost Lapierrioho slov.Je potřeba nedívate se na věci černobíle.

Zajmavé je ukončeni hry při opakovaném hraní.Poprvé , když dohrajete je vám předložen satirický dotazník(hledaní korelace mezi nasilím ve hrách a agresivním chováním),odklikneme a jedeme dál.Po druhé to vyhodí hlášku:citíte se agitovaní,Proč si nedat přestávku?Po třetí se objeví vtipný text: pro opakované hraní musíme provést krátký test na pozadí,abychom se ujistili,že jste se nepodíleli na asocialních a nasilnických aktivitách v minulosti.“I authorize the treatment of my personal data“.Dále se mi klikat nechtělo,co kdyby nahodou...Jde o jakési upozornění,že tato hra má podtext,že k nečemu odkazuje a s pomocí výroků objevujících se ve hře během hraní nutí hráče přemýšlet,což ho vede k vyvození závěrů.Vše je šikovně nastaveno tak ,aby se každý pozastavil a dokázál si uvědomit skrytý význam.

Mechaniky jsou jde zcela základní.Překvapilo mě,že pokud střílíte je zde reflektován i primitivní feedback. Co ve hře chybělo,byla alternativa ke střílení,možnost zběru hvězdiček jinak,nenasilným způsobem.Pokud poukazuji na problém,měl bych alespoň nastínit,nějaké řešení. Hra dokáže zaujmout,a udržet vaši pozornost,častý problém her tohoto tipu,které upozorňují na jistou problematiku,přikladem může být výše uvedený September 12 ,hra s jasným poselstvím,ale vydržíte ji hrát pět minut,avšak propracovanost TBA vám při každém hraní umožní zjístit něco nového a také je zde skóre,které v September 12 chybělo.

The Best Amendent přináši mnoho pohledů k problematice dostupnosti,vlastnění a užívaní zbraní v U.S.A ,a nejen tam, a je jen na nás jaké si z toho vezmeme ponaučení.


No comments:

Post a Comment