Produkt Molle Industry,hra vyjadřujicí
se k druhému dodatku americké ústavy,k právu amerického občana
vlastnit palné zbraně.Časté téma posledních měsíců,vzhledem
k množicím se připadům útoků střelnými zbraněmi.Vyvstavají
otázky zdali by nemělo dojít k regulaci zbraní,avšak zde zaznívá
častý nesouhlas.Autor se tímto způsobem snaží
vyjádřit k problematice.
Hra je vskutku jednoduchá na
ovladání,postačí myš a tradiční WSAD.Cílem je zbírat hvězdy
a tak získávat score.Tedy alespoň pro začaték.Hrajete za bílou
postavičku a od druhého levelu vám dělá společnost totožná
postavička,avšak černé barvy. „The only thing that stop bad guy
with a gun is a good guy with a gun“ - Wayne Lapierre(NRA v reakci
na Sandy Hook masacre), hra vás nabadá ke střelbě,která je však
nutná chceteli postoupit dál.Pro postup je potřeba určitý počet
hvězd za určitou dobu,s každým zabitím a splěním požadavků,
přijde nasledující level s jedním černým navíc.Až přijdete o
poslední život objeví se hláška:“You have been accidentally
killed by your past self.You are not thinking fourth dimensionally“.
Pokud se trochu zamyslíte a zahrajete
si znovu,zjístite,že černé postavičky přesně kopirují vaše
pohyby z předešlích levelů.Z toho zjíštění můžete
donekonečna profitovat,tedy omezit střelbu a vlastně předem
“rýsovat budoucnost“.A mohl by to vést k myšlence,že drobné
nasilí vám může přinést nesmirný profit, a že je vlasně
nutné.Tedy přesný opak původní myšlenky autorů,upozornit na
absurditu výroku Lapierra.
Černá a bílá,vhodně užitý
protiklad,zlo-dobro,částečně to ve mně evokovalo jistý rasový
podtext,což sám autor nevylučuje,avšak kdo je ten dobrý a kdo
zlý,hlavní otázka a podle mě podstata hry.Připomělo mně to hru
September 12, kde po zabití teroristy či civilisty, přijdou jiní
civilisté oplakat tuto oběť a následně ze z nich stavají noví
teroristé.Tedy,že naše jednání má důsledky a v očích
některých můžeme být těmi špatnými my.“Good to evil seems
evil“ - Ray Bradbur..Je možné přeložit jako: dobro zlu se zdá
zlem.Tento výrok nadherně charakterizuje průběh hry a poukazuje
na nesmyslnost Lapierrioho slov.Je potřeba nedívate se na věci
černobíle.
Zajmavé je ukončeni hry při
opakovaném hraní.Poprvé , když dohrajete je vám předložen
satirický dotazník(hledaní korelace mezi nasilím ve hrách a
agresivním chováním),odklikneme a jedeme dál.Po druhé to vyhodí
hlášku:citíte se agitovaní,Proč si nedat přestávku?Po třetí
se objeví vtipný text: pro opakované hraní musíme provést
krátký test na pozadí,abychom se ujistili,že jste se nepodíleli
na asocialních a nasilnických aktivitách v minulosti.“I
authorize the treatment of my personal data“.Dále se mi klikat
nechtělo,co kdyby nahodou...Jde o jakési upozornění,že tato hra
má podtext,že k nečemu odkazuje a s pomocí výroků objevujících
se ve hře během hraní nutí hráče přemýšlet,což ho vede k vyvození
závěrů.Vše je šikovně nastaveno tak ,aby se každý pozastavil
a dokázál si uvědomit skrytý význam.
Mechaniky jsou jde zcela
základní.Překvapilo mě,že pokud střílíte je zde reflektován
i primitivní feedback. Co ve hře chybělo,byla alternativa ke
střílení,možnost zběru hvězdiček jinak,nenasilným způsobem.Pokud poukazuji na
problém,měl bych alespoň nastínit,nějaké řešení. Hra dokáže
zaujmout,a udržet vaši pozornost,častý problém her tohoto
tipu,které upozorňují na jistou problematiku,přikladem může být
výše uvedený September 12 ,hra s jasným poselstvím,ale vydržíte
ji hrát pět minut,avšak propracovanost TBA vám při každém
hraní umožní zjístit něco nového a také je zde skóre,které v September 12 chybělo.
The Best Amendent přináši mnoho
pohledů k problematice dostupnosti,vlastnění a užívaní zbraní
v U.S.A ,a nejen tam, a je jen na nás jaké si z toho vezmeme
ponaučení.
No comments:
Post a Comment