The Republia Times je flashovou hrou z pera
autora Lucase Popeho a dala by se jednoduše popsat jako simulátor novinářské,
respektive editorské práce. Pokud vám však jméno autora něco říká, tak asi
tušíte, že to nebude tak jednoznačné. The
Republia Times je totiž předchůdcem slavnější a propracovanější hry Papers, Please, která je pro změnu simulátorem
práce celníka v totalitním státě.
Zrovna tak i zde je herním prostředím stát s totalitními
prvky (byť to není nikde explicitně řečeno) a hráč se zde ujímá role hlavního
editora novin. Náplň jeho práce je zdánlivě jednoduchá - vybírá, které články vytisknout a které zamést
pod stůl. Cílem je pak přilákat co nejvíce čtenářů a zvýšit jejich loajalitu k státnímu
režimu.
Jak
je patrno z předchozí věty, ve hře je určitý politický podtext. Fiktivní
stát Republia se totiž právě vzpamatovává z vyčerpávající války se
soupeřící Antegrií, a jak už bylo zmíněno výše, do demokracie má daleko. Proto
je hráčovým úkolem nejen vybírat ledajaké články do novin, nýbrž je po něm
požadováno prezentovat zemi v co nejlepším světle. A kdyby náhodou nechtěl
spolupracovat, tak je zde jistá skutečnost, na kterou je upozorňováno hned na
první obrazovce ve hře. Rodina hlavního hrdiny je totiž držena na bezpečném
místě, aby jej nemohla nijak „rozptylovat při práci“. Nicméně všem je asi hned
jasné, jak se věci ve skutečnosti mají.
Toliko k hernímu pozadí, které je
opravdu o něco složitější, než se může na letmý pohled zdát. Mechanismy hry
jsou však zcela prosté. Celá hra se odehrává na dvou obrazovkách, respektive
jejich variacích. Jedna se nachází mezi jednotlivými „misemi“, tedy herními
dny, a informuje hráče o tom, jak si ten den vedl a co je jeho cílem v příštích
dnech. Rovněž podává zprávu o stavu rodiny hlavního hrdiny, který odpovídá jeho
pracovnímu výkonu.
Ta druhá, hlavní, je samotná herní
obrazovka představující jakousi pracovní plochu. Vlevo nahoře běží časový limit
vymezující dvanáctihodinovou pracovní dobu, pod ním je přehled počtu čtenářů a
jejich loajality, a konečně vpravo jsou k dispozici samotné noviny, do
kterých hráč umisťuje vybrané články. Ty se postupně objevují na informačním
kanále uprostřed obrazovky. Jejich témata se pohybují od klasického bulváru,
sportu či počasí až po politické zprávy, a to jak pozitivní, tak i negativní.
Je jen na hráči, co z toho vypustí do světa. Také má na výběr ze tří
velikostí nadpisu článku podle toho, jak moc mu daná zpráva přijde zajímavá či
důležitá.
Hra
nám tedy dává na výběr – budeme informovat veřejnost o všem pravdivě, nebo jim
radši budeme zamlčovat jisté skutečnosti, abychom proti sobě nepoštvali vládu?
Jde také o bezpečnost a snad i životy naší rodiny. Aby to nebylo málo, je hráč
po několika dnech ještě kontaktován rebely, kteří se snaží o převrat proti
režimu. Jednou za čas se na informačním kanále objeví červená zpráva, která
hráče nabádá, aby zveřejňoval negativní články o vládě.
Každá z akcí má ve hře své konsekvence,
avšak zajímavou skutečností je, že prakticky žádný ze závěrů hry není
pozitivní. Pokud chce hráč udržet svou rodinu v bezpečí, musí lhát
veřejnosti a odvádět jejich pozornost od problémů. Pokud však pomůže rebelům,
jeho rodina zemře. Navíc se nakonec ukáže, že moc skutečně kazí lidi, takže na
revoluci a nastolení demokracie můžete zapomenout. Což se ovšem veřejnost
nemusí dozvědět. Člověka to nutí k zamyšlení, jak to asi funguje ve
skutečnosti.
Jan Král, 416146
No comments:
Post a Comment