Analýza
hry Best Amendment
Násilí, rasismus, sebestřednost,
honba za výdělkem v jakékoliv podobě. To jedny z nejhorších vlastností dnešní
doby. Nejhorších ale také nejčastějších. Společnost se snaží všechny tyto
faktory přehlížet spíše aby proti nim bojovala. Všichni se díváme jinam protože
postavit se problému čelem je komplikované. Problémy řešíme způsobem, který
většinou plodí jenom další problémy ať už nám nebo někomu jinému. Chováme se
často poněkud zoufale a jako správní zoufalci si vždycky najdeme opodstatnění
pro naše činy. Ale někde v útrobách nás stále hlodá svědomí, že naše činy a vše
zlé co jsme kdy udělali se nám jednoho dne vymstí a mi bude nuceni ze
zodpovídat ať už před bohem nebo před zákonem, nebo třeba i sami před sebou.
Na tato témata se snažila
alegorickým způsobem upozornit i hra Best Amendment (Njelepší změna). Jste
postavička v bílem plaští nacházející se na žlutém pódiu a jediné co máte u
sebe je pistole a váš úkol je velmi prostý. Posunem pomocí šipek nasbírat
příslušné množství hvězdiček, které se s postupem na další úrovně stále
zvětšuje a každá hvězdička znamená další body na vaše konto, na vaše bankovní
konto. Hvězdičky mohou symbolizovat peníze, které jsou hlavním tahounem dnešního
lidstva. Snažíme se často bezhlavě hnát za úspěchem, který znamená více peněz a
více materiálních hodnot, protože ty se opět dají zpeněžit a to je to o co tu
dnes běží. Abychom si toto vše mohli dopřát, musíme často takzvaně „jít přes
mrtvoly“. To nás přivádí na další aspekt hry a tou je boj s nepřáteli. Vaši
nepřátele jsou ozbrojeni stejně jako vy, ale vypadají jinak než vy. Na rozdíl
od bíle postavičky v plátně jsou nepřátelé zahaleni černou. To jest alegorií na
problém rasismu, který se dnes stává stále tíživějším tématem a často se velmi
tabuizuje. Hvězdičky neboli peníze padají i ze zabitých nepřátel a aby jste
splnili úkol a nasbírali jich potřebné množství musíme nepřátelé zabít.
Jak je obecně známo, při dobývání
Nového světa využívali kolonizátoři otrocké práce a to zejména lidí
pocházejících z afrického kontinentu a to znamená převážně černé barvy, stejně
jako roucha vašich nepřátel. Nemálo jich při tomto nechtěném úkolu zahynulo a
to proto, aby jejich pán splnil úkol, který mu byl dán, nebo který si sám
vytyčil a který často vedl k jeho obohacení. Postupem času ale získali i tito
původem Afričané svoje práva a začali se také hnát za výdělkem a začali
konkurovat svým bývalým pánům. Vznikl konkurenční boj, který zobrazuje hra tak
explicitním a extrémním způsobem, který ovšem není až tak daleko od pravdy.
Prohloubil se i rasismus, který je znázorněn právě barevností postaviček a to,
že vaše postava nápadně připomíná člena Ku-klux-klanu se snaží na toto
vyobrazení zřejmě ještě upozornit.
Dalším problémem zejména společnosti
Spojených státu amerických je vlastnění zbraní, které je v některých státech
legální i bez držení zbrojního průkazu a není problém si ji koupit doslova v
místním obchoďáku. Každý se potom snaží nejen hájit svůj majetek pomocí zbraní
ale také se ho pomocí nich snaží nabýt. Je to totiž cesta jednoduchá, rychlá a
velmi efektivní, ať už při tom musíte
okradeného zabít nebo ne. Tak či onak to má i pro okradeného nějaké
následky, které mohou být i velmi závažné.
Jako další zvláštní faktor lze brát
právě ony zbraně, které se vám během hry střídají. Je možné je vidět jako
zpestření hracího faktoru anebo také jako alegorii na prostředky, kterými se
lidstvo snaží nahnat svoje bohatství. Tyto prostředky by měli být jednoduché
ale rychle a co nejefektivnější, což zbraně ve své kategorii jsou. Hra vám ale
nechává do jisté míry volnou ruku, protože vaši nepřátelé jsou i nepřátelé mezi
sebou a tak se snaží jeden druhého odstranit a získat tak další hvězdičky pro
sebe. Vy pak máte tedy možnost uhýbat před jejich střelami a počkat na to až
zbude poslední z nich, toho pak odstranit a sebrat jeho hvězdičky. Ale stejně
jako vy můžete střílet po černých postavičkách, mohou ony střílet po vás a
každý zásah znamená ztrátu jednoho životu. Pokud odmítnete protivníka nebo
protivníky zabít, příslušná úroveň se jednoduše restartuje a hráč je nucen celý proces opakovat. Nezbývá vám tedy nic
jiného než nepřátelé pobít a získat jejich poklad. Tom lze vidět odraz reality v tom, že pokud
ty peníze nemáte, znamená to více či méně vaši smrt. Když ne fyzickou třeba
hladem, tak společenskou v podobě propadu na dno společnosti a život na ulici.
Pro všechny zvrácenosti co kdy
kdokoliv udělal, si vždy našel opodstatnění, odůvodnění nebo dokonce
přesvědčení. Best Amendment se nám tento pocit snaží vyvolat pomocí krátkých
citací jako například „Jediná věc, která zastaví padoucha se zbraní je dobrák
se zbraní.“, ale stejně tak už v úvodním popisku říká, že to co se může zdát
jednomu jako dobro, může pro jiného znamenat zlo a naopak a proto si vždy
hledáme ony důvody proč je zrovna naše cesta ta jediný správná a všechny
ostatní jsou špatné, zlé.
Ve hře máte celkem tři životy, poté
je hra ukončena je vám oznámeno, že jste byl zabit svým předchozím jí, že jste
nemyslel, čtyř-dimenzionálně. Ale to je v podstatě nemožné, protože náš svět je
pouze trojrozměrný. Tento faktor lze chápat několik způsoby. Někteří tvrdí, že
čtvrtou dimenzí je duše člověka, takže v tom případě hra v podstatě říká, že
bychom měli myslet na naši duši, protože ta ponese vážnost našich hříchů i po
smrti, čili naše fyzické tělo bude to co ji odsoudí k zatracení. Dalším pohledem by mohlo být to co výstižně
tvrdí staré české pořekadlo „Na každou svini se voda vaří.“
Ve hře máte ale ji jednu jinou
možnost. Vzít pouze hvězdičku v prvním kole a druhé kolo kde musíme zabít
nepřítele jednoduše opakovat pořád dokola, ale s tím pocitem, že to málo co
máme nám stačí a není potřeba někomu ublížit, abychom se měli líp, protože i s
tím málem se dá přežít.
Na závěr dostanete rychlí, jedno
obrázkový rorschachův test, který má za úkol zjistit jaké emoce, nebo jestli
vůbec nějaké ve vás hra vyvolala.
The Best Amendment je tedy jakýmsi
vzkazem pro současného člověka, který by se měl zamyslet nad svými prioritami a
nad následky svých činů dříve než bude pozdě.
No comments:
Post a Comment