To Build A Better Mousetrap je logicko-manažerská hra
a odehrává se v pracovním prostředí blížícímu se reálnému postupu ve
firmách u nás.
Továrna na výrobu sýra je rozložena na třech úrovních
seřazených přehledně pod sebou, podle pracovních pozic myší. Celkový design hry
působí jednoduše, ale je dostačující pro jeho celkové sdělení. Jednoduchost/snadná
čitelnost se do této hry skvělé hodí, nabízí nám tím rychlejší proniknutí do
pochopení režimu hry. Ikdyž já jsem celý chod firmy dotáhla do „správného“
konce až po několika odehraných kolech, na první odehrání totiž herní mechanismus
není dostatečně intuitivní (pro mě).
Cílem hry je nahradit veškeré pracující myši stroji,
ty totiž nemusíme vyplácet vyrobeným produktem, to znamená vyšší zisk pro
továrnu. Zde nám chtěl autor naznačit, kde nastává chyba v nezaměstnanosti.
Postupem času se totiž do popředí dostávají stroje, které levně nahrazují lidskou
pracovní sílu. Vzniká tedy ve hře situace, ta co v reálném životě, že myši/zaměstnanci
poté, co jim odebereme práci, jen nudně sedí bez příjmu-jsou nezaměstnáni.
Hra začíná zajímavým přirovnáním, které lze najít skoro
u každého šéfa v jakémkoliv podniku, obyčejná myš srovnatelná s pracující
třídou je v úvodu dosazena jednoduchým přetažením na pozici vedoucího
(žádné výběrové řízení, zjištění dovedností, čí praxe). Myši je přidělena maska
kočky, ale i přesto se neliší od ostatních tím, čím doopravdy je. Tato myš pak
dohlíží na celkový chod továrny, má na práci rozdělení přídělů i její výši pro
zaměstnance a hlídá také celkový zisk.
Tři úrovně výrobny je rozdělena následovně:
Ve spodní části je osm volných míst pro nové zájemce o
jednu ze dvou pozic ve firmě. Tuto úroveň lze nejblíže přiblížit k výběrovému
řízení. Zde v průběhu hry neustále přibývají noví adepti, které si můžeme
náhodně vybrat, bez závislosti na jejich pořadí, zaleží tedy na nás, komu dáme
příležitost pracovat. Na těchto myších ve spodní části se ze všech ostatních
objevuje nejvyšší projev frustace, která může mít až za následek konec hry v důsledku
ničení prostředí továrny ze strany nezaměstnaných.
Na další/prostřední úrovni se objevují první zaměstnanci,
kteří mají práci přirovnatelnou k dělníkům. Stojí u pásu s nekonečným přísunem
materiálu pro výrobu produktů, kdy se jim i zvyšuje obtížnost. Postupem
pracovního chodu totiž mají zpracovávat složitější objekty, které však nabízejí
vyšší zisk. Tato úroveň je nejdůležitější ke správnému chodu firmy, zaměstnanci
zde odvádějí nejhorší práci za nejnižší příděl, i když by bez nich firma
nemohla fungovat. Tuto pozici máme nahradit postupně jednoduchými stroji, které
bez jakéhokoliv přídělu účinně nahradí myši.
V poslední, vrchní části se nachází tzv.
výpočetní centrum. Je zde nabízeno až šest volných pozic, kde mohou myši sedět
za počítači. I tyto zaměstnance můžeme během hry nahradit strojem. Na tomto
patře se také nachází tzv. boss, kterého jsme viděli nasadit si masku kočky na
začátku hry, tato postava má také na starost jaký produkt se bude v dané době
vyvíjet, hlídá také nádobu se sýrem.
U každé myši v každém patře se projevuje
náladovost, nebo spíše nespokojenost, v důsledku toho se jim mění barevnost
těla. Jejich nespokojenost může způsobit zpomalení výroby. Nejlépe je proto neustále
obměňovat zaměstnance, nebo zvýšit příděly kuliček sýra. Nejvyšší
nespokojeností trpí pracovníci ve vrchním patře, očekávají stoupání přídělů za
jejich odvedou práci.
Hra působí jako jednoduchá metafora ke skutečné výrobě.
Je zde znázorněn nekončící pracovní proces, z kterého nemůžeme
uniknout-vždy potřebujeme kuličky sýra, ke své spokojenosti. K nejvyššímu výsledku
hry lze dojít přes nahrazení pracovníku stroji. Dělníky nahradíme automatickou
paží a myši za stolem jakousi velkou pikslou (počítačem).
Hra by mohla sloužit jako zjednodušený simulátor
řízení firmy. Hráč má totiž nabírat nové pracovníky, regulovat příděly a hlídat
si co nejvyšší zisk, získá tedy představu o chodu firmy. Pokud se hráči
poštěstí po několika kolech dojít k cíli (k důchodu), může být víc, nežli
spokojen, protože je jinak odkázán k neustálému opakování hry, tato hra je
totiž skvěle chytlavá a nenechá jen tak někoho odejít od obrazovky. Nutí nás se
dohrabat konce, protože málokdo si dokáže připustit prohru v takto jednoduchém
systému. Takže, až si projde hráč nějakou tou vzpourou zaměstnanců, nebo
totálním bankrotem, může se těšit bláhového pocitu vysokého zisku jeho malé
myší továrny.
Od prvního pohledu jsem odhadovala hru na maximálně 10
minut čistého hraní, po hodině a půl, kdy mi myši pokaždé zdemolovaly firmu
svými holemi, jsem zjistila, že nemám předpoklady vést jakýkoliv podnik ani tenhle virtuální a že člověk musí mít v sobě trochu empatie aby se vcítil do potřeb zaměstnaných myší.
Kristýna Mechová 437998
No comments:
Post a Comment