Hra pochází ze studia Molleindustria, které má na svém kontě už mnoho úspěšných her podobného typu - her s přesahem, které by měly hráči dát i něco jiného, než zábavu. Jako příklad jmenujme hru, která se ve své době stala takřka virální: McDonald's Videogame. Ta ukazuje, jak funguje obrovská fastfoodová společnost, například právě McDonald, a jakým způsobem se chová ke svému okolí. Teď už se ale dostaňme k pastím na myši.
To Build a Better Mousetrap, ve volném překladu Stavba lepší pasti na myši. Celá hra má jen jednu plochu, na které se odehrává, není potřeba někam přejíždět. Ve hře řídíte firmu, která má za úkol prosperovat, tedy vydělávat stále více, ale přitom mít spokojené zaměstnance. Funguje zde několik metafor. Místo lidí ve hře figurují myši, odtud samozřejmě název. Myši na dvou vedoucích pozicích, jedna by se dala označit jako manažer, druhá jako personalista či úředník na úřadu práce, na sobě mají masky. Symbolizují tím svou nadřazenost a "vládu" nad ostatními myšmi, která je však pouze v tom, jak to společnost přijímá. Ve chvíli, kdy hru prohrajete, manažerovi maska spadne - a pod jí je pouhopouhou myší. Autoři se tak snaží naznačit, že i když si někteří z nás hrají na mocné, je to ve skutečnosti jen pozlátko a my jsme všichni stejní.
Další metaforou je jakési žrádlo, které zde symbolizuje výplatu. Je nutné vydělávat tolik, aby bylo možné platit všechny myši, které zaměstnáváte, ale zároveň zbývalo dost. Ve chvíli, kdy se žrádlo dostane na nulu, končíte hru bankrotem.
Jako metafora se dá počítat i umístění jednotlivých částí firmy, najdete zde celkem tři. V nejvyšší části najdete samozřejmě vedení firmy, tedy manažera - kočku s krásným plakátkem toho, co se má zrovna zkoumat. U něj je šest počítačů, respektive pracovních míst, ke kterým postupně usazujete myši. Ti mají na starost kancelářskou práci, vyvíjejí nové (a lepší) produkty a následně i stroje, které nahrazují dělníky. Vyvíjet mohou ještě počítače, které nahrazují je samotné. Sami o sobě žádné žrádlo/peníze negenerují, pouze spotřebovávájí. Ale tím, jaké produkty a stroje vyvinou, ovlivňují produkci v nižším patře.
Tam jsou místa pro myši - dělníky. Těch je osm. Dělníci mají za úkol pouze jedinou věc, a to vyrábět produkty. Čím více jich je, tím lépe jim to jde, ostatně stejně jako v případě vyššího patra. Také spotřebovávají žrádlo, tedy produkt, který vyrábějí.
Ve spodním, posledním patře, najdete něco jako frontu pro nezaměstnané myši. Hlídá je jedna kočka, to aby nedělali nepořádek. Míst je tam také osm. Všechny myši, které tam čekají, chtějí být co nejdříve zaměstnány - což ale nemusí být hned, protože vám místa časem začnou zabírat počítače a stroje.
Dostáváme se k mechanismu hry. Vaším úkolem je mít ekonomicky stabilní firmu. To znamená nejen vydělávat, ale také být schopen rozumně platit své zaměstnance a nabízet dostatek pracovních míst. Hru můžete skončit třemi různými způsoby: bankrotem, vzpourou a také důchodem. Jsem špatný manažer, protože i přes mnohé pokusy se mi hru povedlo ukončit pouze bankrotem nebo vzpourou. Přesto by mě velmi zajímalo dohrát hru tak, abych se dostala právě do důchodu, předpokládám, že je to myšleno jako úspěšný závěr hry.
Vy máte své nároky na zaměstnance, ale ti mají nároky na vás. Požadují nejen pracovní místa, ale i dostatečnou výplatu (žrádlo) s ohledem na to, co zrovna dělají. A vám nezbývá nic moc jiného než jim vyhovět, protože jinak začnou stávkovat. Na chvíli pomáhá i vyhodit je z práce a pak je do ní zase přijmout, ale něco mi říká, že to není dlouhodobě udržitelný model.
Pokud necháte myši v prvním patře nezaměstnané příliš dlouho, začnou se bouřit a snažit se probourat skrz strop do vyšších pater. To vede ke vzpouře, která je právě jedním z konců hry. Manažer je zavřen do vězení.
Jisté je jen jedno. Jako manažer chcete víc a víc a zastavit růst firmy je v podstatě nemožné. Přibývá kvalita produktu, přibývají stroje i počítače, ale pak zase ubývají pracovní místa. Je velmi těžké najít vhodnou balanci, ostatně úplně stejně to funguje i v reálném životě.
A proč se jedná o past na myši? Manažer si na sebe tak trochu upletl bič v podobě pokusu o dokonalou firmu - společnost. Je vlastně nemožné hru vyhrát. I pokud se dostanete do důchodu (naplníte ukazatel žrádla), je manažer už starý a v podstatě nemá možnost si nastřádané jmění užít. O tom, že vzpoura nebo bankrot žádnou výhrou není, vám říkat nemusím. Manažer, ale i ostatní myši, jsou tak vlastně v pasti. Zato z ní dělají pořád lepší a důkladnější past, dokud se celá ekonomika nezboří.
Velkou otázku ve hře symbolizuje také automatizace, tedy vyrábění robotů a počítačů, které zastávají práci myší. A co víc - nechtějí za to žádný plat. Což je velmi výhodné pro manažera, dokud se mu nezačnou všechny nezaměstnané myši bouřit a snažit se dostat nahoru. I to je určitě velkým problémem dnešní společnosti.
Myslím si, že se hra velmi dobře trefila do tématu, který chtěla zpracovat, a povedeně jednoduchým způsobem zpracovala všechny ekonomické aspekty firmy - nebo spíše celé naší společnosti, beznaděj i to, jak se všichni honí za větším ziskem. Hraní této hry pro mě bylo velkým přínosem.
Alžběta Vybíralová, 422321
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment