V následujícím článku
se pokusím zanalyzovat hru Art Game. Seznámím vás tedy se základními
informacemi o hře. Dále se podívám na audiovizuální zpracování, rozeberu herní
mechaniky a hlavní myšlenku hry.
Art Game vytvořilo studio
Pippin Barr v roce 2013. Hra je napsaná v jazyce ActionScript 3. A byla doporučena
spoustou herních portálů - například: IndieGames.com,
PC Gamer
či Gamasutra.
A teď už ke hře jako takové. Jedná se o webovku, kterou si můžete
zcela zdarma zahrát na stránkách tvůrců. Co se týče grafického zpracování, hra
vypadá velmi jednoduše. Může za to pixelová grafika, jakou jsme mohli vídat ve
starších hrách. Barevná paleta hry se smrskla, na bílou a černou. Zvuky byste
zde hledali marně, musíte si vystačit s klapáním vlastní klávesnice.
Už z názvu vyplývá, co bude hlavní náplní, tedy hra na umělce. Po
spuštění se dostaneme do jednoduchého menu. Zde je možnost začít novou hru,
pokračovat v již rozehrané, nebo kolonka about, tam se dozvíte o tom, kdo
na hře pracoval. Vybereme tedy první možnost a podíváme se na novou hru. Hned
na začátku si vybíráme, za jakou postavu budeme hrát. Tento výběr udává, jakým
stylem se bude hra odehrávat. Máme na výběr celkem ze tří možností:
Cicero Sassoon – Původem z Francie, jedná se o jednoho z nezjnámějších
minimalistických malířů dnešní doby.
Alexandra Tetranov – Původem z Ruska, mezinárodně se
proslavila svým sochařským uměním.
William Edge a Susan Needle – Muž
a žena, o kterých se šíří různé fámy. Důležitá je však jejich tvorba. Jsou
známí diky videoartu.
Hra začíná stejně, ať už
si zvolíte jakoukoliv postavu. Na začátku se nacházíte ve svém ateliéru, či
dílně a promlouvá k vám kurátor. Ten oznámí, že hledá umělecká díla, která
by mohl vystavit na jeho výstavě. Poté co odejde se můžete pomocí směrových
kláves volně pohybovat po svém ateliéru. Jsou zde 3 objekty, se kterými můžete
vést nějakou interakci. Nachází se zde telefon, ze kterého zavoláte kurátorovi,
aby si přišel prohlédnout vaše umělecká díla. Dále tu je odkladiště, na již
vytvořená díla, ty se zde dají přejmenovat, nebo odstranit. Poslední a nejdůležitější
je vaše pracovní místo. A právě tady se hra za různé postavy odlišuje.
Cicero Sassoon
Cicero své obrazy maluje
v bytovém ateliéru. Jakmile přijdete s Cicerem k malířskému stojanu a
zmáčknete klávesu enter. Spustí se minihra založena na principech známého
snaka. Vy jako had se tedy snažíte, sníst svou kořist v podobě náhodně se
objevující tečky. Čím více kořisti sníte, tím více se had zvětšuje. A je
obtížnější se vyhýbat zbytku jeho těla, do kterého nesmíte narazit. Jestliže se tak stane, tak
tato minihra končí. Výsledný obraz pak tvoří silueta vašeho hada.
Alexandra Tetranov
Alexandra pracuje ve
skromnějších podmínkách. Své sochy vytváří v cihlové dílně. Místo stojanu
na obrazy používá velký pracovní stůl. Jedná se pouze o estetické rozdíly,
princip zůstává stejný. Po té, co přijdete k jejímu pracovišti a zmáčknete
enter se spustí další minihra. Tentokrát se jedná a hru tetris. Z vrchu obrazovky se snášejí objekty
různých tvarů a vaším úkolem je skládat je dohromady, aniž by dosáhly vrcholu.
Přičemž, pokud vyplníte kompletně řádek, tak ten zmizí. Výsledná socha, tak
vzniká právě z těchto objektů.
William Edge a Susan
Needle
Autoři mysleli i na hru
více hráčů. Ovládáte tak, oba členy této dvojice. Jednoho pomocí WSAD a druhého
klasicky pomocí směrových kláves. Pracují tak, že si na hlavu nasadí kosmické
lodě (je velice vtipné když jeden z dvojice pobíhá s touto lodí
nasazenou na hlavě po místnosti). Mechanika hry, se kterou William a Susan
vytváří své dílo je založena na hře Space wars. Každý z dvojice ovládá kosmickou
loď, se kterou může střílet. Uprostřed obrazovky se nachází hvězda. Vaším
úkolem je zničit protihráče. Přičemž výsledné dílo je záznam vaší bitvy.
Následný gameplay už se
neliší. Jakmile chcete ukázat svá díla kurátorovi, tak mu zavoláte. Ten přijde
k vám do ateliéru a bude si vybírat z vašich výtvorů. Může se stát,
že se mu nezalíbí žádné z vašich děl. V takovém případě je třeba
sklopit uši a pracovat dále. Jakmile dosáhnete určitého počtu přijatých děl,
tak se přesouváte na výstaviště. Zde se nacházejí různí návštěvníci, kteří
komentují vaše výtvory. Jsou zde i ostatní 3 umělci. Ti zde stejně jako vy
vystavují vlastní díla. V této částí hry tedy jen posloucháte, co si o
vašem umění myslí ostatní. A pozorujete další vystavené kousky. Jakmile
projdete dveřmi, jež se nacházejí na konci místností, hra končí.
Abych byl upřímný, hru
jsem při prvním hraní dohrál za několik málo minut. Tak, že jsem se nezabýval
tím, jak bude moje dílo vypadat či abych měl vysoké “skore” v minihře. Prostě jsem se co nejrychleji proklikal
do konce hry. Následně jsem hru vypnul s tím, že mi nic nedala. Opak byl
pravdou. Když jsem se po několika dnech ke hře vrátil, snažil jsem se k ní přistupovat
jinak. V tu chvíli vyšly na povrch pravé klady této hry. Například, když po
několika minutách tvrdé práce na jednom obraze, ze kterého máte skutečnou
radost, příjde kurátor, jenž vám vlastně řekne, že vaše dílo, na kterém jste
tvrdě dřeli je k ničemu. V tu chvíli ve vás začnou kolovat emoce: smutek,
bezradnost, vztek... Myslím si že to skvěle ukazuje, jak se cítí nepochopený
umělec.
Další vlna emocí vás zaplaví poté co se procházíte
po galerii a posloucháte návštěvníky, kteří komentují vaše vystavené výtvory.
Byl jsem překvapen, jak moc na mě zapůsobila negativní kritika mého díla.
Komentáře ve smyslu, že už by měl skončit a podobně, přestože jsem tvorbě
věnoval spoustu času, byly velmi ubíjející. Částečně mi pak vrátilo náladu to,
když se našla osoba, která mému umění skutečne rozumněla a pochopila ho. A v tom to
právě vězí! Já osobně umění vůbec nerozumím, takže kdybych přišel do galerie
a viděl tam nějaké abstraktní umění, nejspíše bych ho okomentoval podobně jako ti lidé ve hře. A v tomto je hra perfektní. Po určitém čase se z vás stává
odborník a jste schopni vidět to, co “normální” člověk schopen není. Vy vidíte
epickou bitvu dvou vesmírných lodí, vy si pouhým pohledem oka dokážete
představit jak přesně vznikala tahle socha a vidíte v ní jednotlivé dílky
skládačky. Asi jako skutečný umělec vnímá jednotlivé linie a dokáže se na
umělecká díla koukat úplně z jiného pohledu.
Autor hry také nejspíše pokukazuje na to, jak jednoduše vznikají díla moderního umění.
Vždyť k tomu ve hře využívá mechaniky těch nejjednodušších her. Jako když je v dnešní době za umění považováno téměř cokoliv. Zajímavé je, že
počet hratelných postav jsou čtyři. Z toho jsou dva muži a dvě ženy. Snaží se
tím autor naznačit, že ženy jsou zcela
rovnocené můžům v oblasti umění ?
Umění by ve vás mělo nejaké zanechat emoce, což se Art
Game daří velmi dobře. Může být tedy hra uměním?
No comments:
Post a Comment