Depression Quest
Zoe Quinn, Patrick Lindsey, Isaac Schankler
Když
přihlédneme k tomu, s jakou frekvencí a v jakém množství
vycházejí počítačové hry, ať už mainstreamové nebo nezávislé, je relativně jednoduché
přehlédnout hru jako je Depression Quest.
DQ se nesnaží hráče upoutat next gen grafikou nebo originální hratelností. DQ
se ani nesnaží být zábavná, což je u počítačové hry celkem unikátní. Na druhou
stranu je tato hra neskutečně poutavá a ve svém vyznění drásavá, určitě se u ní
nebudete bavit, ale to je také účel. Namísto toho, se jedná o hru ze stále se
zvyšujícího počtu her, které si dávají za úkol vyobrazit temnější realitu
našeho světa. Do takových her patří například That Dragon, Cancer, hráčům přiblíží život se smrtelně
nemocným dítětem. V Hush zase hrajete
za chudé dítě v Darfuru a snažíte se získat vodu pro svou rodinu. DQ
způsobila vlnu kontroverze z více důvodů a autorka hry Zoe Quinn se na
nějakou dobu stala nejvíce nenáviděnou osobou na internetu, ale bulvárním
zprávám se tato práce nevěnuje.
Na
počátku hry se hráč ocitne v roli mladého muže, kterému počínající deprese začíná
stěžovat život. Jedná se více méně o textovou hru/interaktivní román. Hráč se
dostane do řady všedních situací, jako jsou návštěva matky nebo řešení
vztahových problémů, které musí být navigovány výběrem jedné z několika
nabízených možností. V závislosti na učiněných rozhodnutích se může mentální
stav hrdiny buď zhoršit, nebo se celková situace může zlepšit. Počet
poskytnutých možností potom závisí na hráčovu psychickém stavu, rozhodnutí,
které by učinil zdravý člověk, je přeškrtnuté a není k dispozici. Mít tyto
volby na displeji, ale nebýt schopen je učinit, ukazuje, že i když existují
logické a zdravé způsoby, jak se vypořádat s některými stresovými situacemi
nebo s každodenními situacemi, lidé s depresí a úzkostí jsou si vědomi, že tyto
řešení existují, ale často nejsou schopni tyto volby učinit, protože toho
jednoduše nejsou emocionálně schopni. Čím více se budete vyhýbat sociální
interakci, odmítat pomoc, a odmítat diskutovat o svých pocitech, tím více budou
vaše volby omezené. Takže, čím více budete vyhledávat pomoc, tím více možností
máte.
Cílem
hry je najít rovnováhu: máte přátele, práci a přítelkyni, a všechny tyto
aspekty představují příležitosti a problémy mnoha různými způsoby. Účast na
terapii a antidepresiva jsou dvě stěžejní pomůcky, které hráči pomohou dospět
ke kýžené rovnováze. Nicméně, i když, ke konci hry, hráč depresi zdánlivě
porazil, nikdy nebude sto procentně vyléčený. Hrozba návratu deprese už nad
bude kroužit navždy. Hra nám nabízí pět možných vyústění příběhu, každé
v závislosti na úrovni deprese postavy.
Po
formální stránce je DQ velmi minimalistická. Hra je doprovázena polaroidovými
fotografiemi, které lehce nastiňují prostředí nebo situaci, a jak postupujete
hrou, doprovází vás ambientní hudba autora Isaaca Schanklera, která perfektně
vystihuje náladu a aktuální psychický stav vaší postavy.
I
když hra poměrně přesně vystihuje boj s depresí konkrétního člověka,
někteří lidé kritizovali právě individuální charakter příběhu. Hlavní hrdina
pochází z dobré rodiny a má spoustu přátel, takže má výhody, což většina
lidí bojující s depresi nemají. Quin nesouhlasí: “I deliberately created a
protagonist who has a lot of support networks and resources that I don’t have,”
řekla a dodává: “We wanted to preëmpt the argument that someone is only
depressed because they have a difficult life. Anyone can have depression. The
illness doesn’t care how much you do or don’t have.”
Když
jsem hru hrál podruhé, záměrně jsem natolik odmítal jakoukoli pomoc a sociální interakce, že v průběhu klíčové volby ve hře
bylo k dispozici asi pět možností, a
jen jedna z
nich nebyla přeškrtnutá.
Jak jsem již výše zmiňoval je to velmi přesná interpretace pocitů lidí, kteří
zapadli do hluboké deprese a chopil se jich strach a úzkost. Zvažují všechny
výsledky dané situace a vyškrtnou ty, které by pro jiné dávaly největší smysl,
protože je prostě nemohou provést.
Nejedná se o racionální myšlení a Většina lidí si to
neuvědomuje. Tuto chybu dělají, když soudí člověka, co spáchal sebevraždu, a
řeknou, že je to sobecký čin. Každý, kdo vidí sebevraždu jako zbabělost, nebo
nevěří, že existuje rozdíl mezi smutkem a depresí, může být jenom rád, že neví
jaké to je. Když si zlomíte ruku, dostanete chřipku nebo vás něco ošklivě
poškrábe, každý může vidět, že nejste úplně v pořádku a zdráv. Deprese
vetkaná hluboko do psychiky za sebou zanechává neviditelné stopy, které vás
jednou zcela obklopí. Možná, že někdo ve vaší blízkosti si bude schopen
všimnout oněch znamení a něco říct dříve než bude pozdě, bohužel ne každý má
takové štěstí.
Depression Quest se tedy nesnaží navrhnout univerzální
plán, jak porazit depresi, ale raději, pomocí konkrétního případu, přibližuje
(nejen) zdravým lidem, jak takový boj vypadá. Ve 40 000 slov se dozvíte
vše, co potřebujete vědět. Hra se objevila na Steamu v den oznámení smrti
herce Robina Williamse, kterého deprese dohnala k sebevraždě. Autoři hry
byli takto obviněni z využívání hercovi smrti. Já si ale myslím, že se
jedná o správný čas na šíření povědomí o depresi. Autorka hry čerpala z osobní zkušenosti,
sama v dospívání depresí trpěla, jelikož se ale jedná o celkem kontroverzní
a polarizující osobnost, DQ vždy bude mít své kritiky.
Janusz Dudys, 428438
Zdroje:
Parkin, Simon. Zoe Quinn’s Depression Quest. www.newyorker.com. The New Yorker. 9. 9. 2014. WEB
No comments:
Post a Comment