"Besides the blues-ridden story, it's
just a well-made game overall. It's excellently written, well-paced, and so
engaging that you might just find yourself playing again to find out what might
happen if you'd accepted the offer of psychological help, or asked for a
prescription for anti-depressants." - Katie Williams,
Gamespy
Depression
Quest je interaktívna (ne)fiktívna textová hra, ktorá sa snaží prezentovať depresiu, a hlavne pocity, ktoré zažíva trpiaci človek a opisuje rôzne situácie. Vyzýva hráča
k výberu možností, ktoré majú reálny dopad na pokračovanie príbehu a nakoniec
vedú aj k určitému „koncu“. Hra je veľmi chytľavá, po pár stránkach vás vtiahne
do deja a mysle postavy a chcete vedieť, čo nastane ďalej. Hra vznikla
pod taktovkou nezávislej americkej vývojárky Zoe Quinn v spolupráci s
Patrickom Lindseym a Isaacom Schanklerom, ktorý vytvoril hudobnú podklad
a bola vydaná vo februári roku 2013. Hra poskytuje možnosť prispieť sumou,
ktorú hráči uznajú za vhodnú a časť z týchto príspevkov je potom poslaná do organizácie
National Suicide Prevention Lifeline.
Podľa
autorov, dôvody pre vznik hry boli dva. Prvým bol zámer ilustrovať alebo predstaviť
širšiemu publiku čo to vôbec depresia je a vyvrátiť tak názory, ktoré o nej
kolujú. Pod depresiou si u nás väčšina ľudí pravdepodobne predstavuje negatívne
emócie a nálady človeka a to, že sa dá zahnať alebo vyliečiť zo dňa
na deň jednoducho tým, že začneme myslieť pozitívne. Quinn sa snaží hráčovi
predstaviť myšlienky a uvažovanie človeka trpiaceho depresiou tak, aby to
mohli pochopiť aj ľudia, ktorí sa doteraz s týmto problémom nestretli alebo majú
len nesúrodé informácie. Druhým dôvodom bol s pomocou simulácie (tak reálne, ako
to len šlo) pomôcť a podporiť ostatných ľudí trpiacich depresiou. Hra
nebola myslená ako zábava alebo chvíľkové pobavenie, ale skutočne sa pokúsiť prostredníctvom
jej formátu podporiť ľudí trpiacich depresiou.
Úvodná
obrazovka nás zoznamuje s postavou, za ktorú budeme hrať. Je to mladý muž,
v svojich neskorých 20-tych rokoch, ktorý má priateľku Alex, rodinu a stabilnú
prácu, ktorá však pre neho prestala byť zaujímavá, je nudná a predstavuje len povinnosť na zaplatenie nájmu. Sledujeme tak jeho boj s každodenným životom.
Na hornej obrazovke sa
vyskytujú obrázky pre lepší popis práve sa odohrávajúcej situácie. Podľa stavu vašej
depresie obrázky v hornej časti obrazovky naberajú šedivú farbu, čím sa snažia
vykresliť ťaživú atmosféru príbehu alebo získavajú výraznejšie farby, čo môže
byť v súvislosti so zlepšujúcim sa psychickým stavom.
Počas hry vás sprevádza
melancholická klavírna hudba doplnená o jednotlivé zvuky, v súlade s prostredím
v príbehu, kde sa nachádzate. V pozadí hudobného sprievodu tak môžete
počuť spoločenský šum s tanečnou hudbou (narodeninová oslava), kaviareň
(zvuky príboru a šálok) alebo tlmený hlas terapeutky. Hudba taktiež
reaguje na momentálny stav vašej depresie, tzn. že je v jednotlivých častiach
príbehu výraznejšia alebo prerušovaná šumom alebo zrnením, ktorý ešte viac podtrhuje
atmosféru a charakter depresie. Vizuál a celkové
vystihnutie atmosféry príbehu pomáha dotvárať zrnenie – buď obrázkov
v hornej časti obrazovky alebo troch dolných panelov vyjadrujúcich súčasný
stav vašej depresie.
Pri hraní hry sa na spodnej obrazovke vyskytujú tri sivé panely, ktoré oznamujú
stav vašej depresie, návštevy terapeuta alebo užívania liekov a taktiež
postupný vývoj príbehu.
Úlohou
hráča je vyberať podľa daného textu na obrazovke z rôznych možností. Niekedy
sú na výber možné viaceré, niekedy len jedna možnosť. Počet týchto možností výberu
závisí na danej psychickej situácií postavy, ktorú zobrazujú spomínané tri sivé
panely v spodnej časti obrazovky. Vďaka vášmu výberu tak môžete situáciu buď
zhoršiť alebo zlepšiť. Hra poskytuje mnoho variácií založených na úrovni
depresie a vášho výberu odpovedí. Možete sa tak dopracovať k piatim
koncom a vidieť výsledok vášho boja a konečného psychického stavu
postavy. Zásluhou širokej možnosti jednotlivých volieb môžete preto hru hrať viackrát.
Zaujímavé
je akou formou sú voľby alebo možnosti odpovede prezentované. Sú farebne rozlíšené,
červenou a modrou farbou, kde môžete sledovať akýsi obraz toho, čo si ako človek
trpiaci depresiou pravdepodobne vyberiete. Z nášho uhla pohľadu (teda ako
„zdravého“ človeka) jednoduché voľby/úkony ako zveriť sa s problémami
niekomu blízkemu je pre druhého (trpiaceho depresiou) neuskutočniteľnou voľbou.
Tieto voľby sú preškrtnuté a naznačené červenou farbou.
Sami autori trpeli stavmi
depresie, príbeh sa snažili založiť čo najviac na vlastných skúsenostiach
a skúsenostiach iných ľudí stýkajúcich sa s depresiou. Preto sa môže stať,
že v príbehu narazíte na menší problém, keďže vyberáte z možností, ktoré
sú pre vás nepochopiteľné a mierne to narušuje vaše vtiahnutie do deja
hry.
Hra využíva emergentný
narativ, celá je postavená na výbere možností a z toho vyplývajúceho pokračovania
a konca príbehu. Nie je to typický koniec ako ho poznáme, podľa autorky rovnako
ako depresia, ani Depression Quest nemá skutočný koniec. Záverom chceli predstaviť
rôzne možnosti perspektívy ako pokračovať do budúcna, pretože to je jediné, čo môžeme
s depresiou urobiť – bojovať a snažiť sa pokračovať smerom dopredu.
Erika Stareková, 400616
No comments:
Post a Comment