Analýza hry: To Build A Better Mousetrap
Zadal: Mgr. Jaroslav Švelch
Vypracoval: Robin Roček
Logicko-manažerská hra To build a better mouse trap je
zábavným počinem zlehka se dotýkajícím pracovně společenského prostředí
reálného života zjednodušeně vměstnaného na plochu jedné obrazovky. Herní mechanismus se na první pohled jeví
jako snadno uchopitelný a jasný, nicméně ne všechny herní prvky jsou přímo
intuitivní a přehledné a tak je vyžadováno pro hlubší pochopení režimů vícero
opakování kola.
Již krátký přehled, který aktivujete příznačně tím, že
vhodíte myš do díry, chápejme pasti, ze které se následně stane kočka, nám
odhalí základní herní kameny: výzkum a vývoj; automatizaci výroby; komputerizaci procesů a finálně vývoj nových
produktů. Herní plocha je rozdělena do
tří vertikálních úrovní, přičemž spodní úroveň představuje „náborové centrum“,
které ze levé strany obsahuje také korekci – místo na vychladnutí. O devět
spotů na této úrovni se dělí kočka hlídač s myšmi participanty. V zásadě
se nejedná o nic jiného než o zásobník, ze kterého vybíráte pracovníky a
obsazujete je do žádaných pozic. Skvělým společenským prvkem je možnost
náhodného výběru participanta a hráč tak není odkázán na mechanismus FIFO. To
umožňuje odrážet osobnostní nálady jedinců, kdy například i ten později
příchozí bude více nervózní z vyčkávání na obsazení pozice a začne si tuto
frustraci vylévat na zařízení. To se ve hře odráží na destrukci všech úrovní
(pater budovy), která následně zapříčiní pád a ukončení hry. Je tedy nutné
věnovat se míře frustrace jednotlivých participantů a reagovat na varovné
ukazatele buďto zaměstnáním jednotlivce nebo vsazením do korekce. Míru této
frustrace lze sledovat na jakémsi barevném teploměru v těle myši, a také
na grafické vyjádření emocí na jejich hlavami. Sympatická je postava kočky
s obuškem, která dohlíží na pořádek v náborovém centru a umírňuje
„zákazníky“ korekce.
Druhá úroveň je operativního rázu, kde myši jako operátoři
výrobní linky kompletují výrobky. Tato
úroveň má osm spotů, které lze obsadit zaměstnanci, popřípadě výrobními stroji.
Jedinci zde stejně jako o úroveň níže prožívají svůj duševní vývoj, který
vyjadřují stejným způsobem, ale jak to již v životě chodí tak jejich
motivací je navýšení platu, ke kterému když nedojde, odpovídají patřičným
způsobem, a totiž stávkou. Operátoři jsou prakticky vyobrazeni se šroubovákem a
kladívkem – na hru to vliv nemá, ale je to sympatické. Linka se celá nezastaví,
ale pracovníci provádějí úkony pomalu a neustále lamentují. Tuto situaci lze
vyřešit buďto navýšením platu, postupem na vyšší úroveň nebo vsazením do
korekce.
Třetí úroveň je výpočetní centrum, které je představováno 6
spoty pro umístění zaměstnanců, jedním spotem, na kterém probíhá výzkum a vývoj
a následně je připraven vyvinutý produkt k expedici a poslední místo je
obsazeno „kočkou ředitelem“. Ta na vše dohlíží a její pozice navádí
k představě, že ona je tou osobou, která rozhoduje o tom, co se bude
v dané chvíli vyvíjet. Stejně tak na této nejvyšší úrovni se projevuje
míra stresu myší zaměstnanců, kterou představuje stejný mechanismus obarvování
těla jako v předchozích případech, a také grafické obláčky. Novinkou je
ovšem sabotáž vývoje. Myši mohou kromě lamentování a stávky ve formě krátkých
pracovních výpadků pak také sabotovat vývoj tím, že ze své výpočetní stanice
zašlou bug, ve formě malé černé kuličky, která může připomínat i brouka – bug J do vývojového spotu a
ponížit tak o určitou míru fázi vývoje jednotlivých technologií nebo produktů.
Důležitými herními aspekty jsou mechanismy mzdového
vyrovnání a také postupu trhu. V prvním případě se bavíme o nádobě sýru ve
tvaru válce, která představuje jmění společnosti. Vždy při vyexpedování
produktu je totiž navýšen tento stav o adekvátní část a nádoba se tak má
možnost naplňovat až dokud není zcela plná, což představuje nejvyšší možnou
míru zisku a tudíž konec hry. Současně je ale z tohoto „finančního
rezervoáru“ vyplácena mzda zaměstnancům ve formě sýrových kuliček. Tato odměna
je vyplácena z přenosového potrubí vedoucí z rezervoáru trubkami na
hlavami zaměstnanců na obou horních úrovních a mzda je jim tak distribuována
rovnou do tlamičky. Výše zmíněné navyšování platu je tedy navýšení sýrových
kuliček, které doputují k jednotlivým zaměstnancům. Nevýhodou je, že mzdu
zvyšujete vždy celému patru a tedy všem zaměstnancům dané úrovně. Nelze tedy
samostatně ocenit ty déle pracující a „oblíbené“ (například ten sympaťák třetí
zleva). Platové nastavení se navíc dá pouze zvyšovat, nikoli snižovat –
nemůžete tedy všechny vychodit a nabrat nově příchozí myši z východu,
pardon z pravé strany obrazovky za půlku platu.
Velmi dobře, jednoduše a intuitivně je napodobeno chování
trhu. S nástupem nově vyvinutého produktu poptávka po produktu stoupá a po
následně zase začne klesat až nakonec trh přestane tento produkt kupovat. To se
projeví tím, že z výrobní linky se přestane odebírat zboží a Vám se tak
linka zastaví, dokud nevyvinete produkt nový. Samozřejmě v té době
negenerujete sýrové zisky.
Z výše zmíněného je tedy zřejmé, že smyslem hry je
vyvážené nastavení výrobních a vývojových sil spolu se správnou péčí o
zaměstnance. V mém případě hra dopadla vždy stejně – neustáli
troublemakeři na výrobní lince byli rychle nahrazeni výrobními stroji. Stejně
tak sabotéry ve vývojové úrovni brzy nahradily komputační jednotky a průběžně
docházelo k výzkumu nových produktů. Na jednu stranu jsem se cítil jako
vítěz, který se zbavil věčných kverulantů a příživníků, přičemž vše nahradil
moderní automatizovanou výrobou. Pravda ale je stejná jako ve skutečném světě –
mě jako hlavní kočce práce zůstala, a totiž řídit továrnu. A spokojené myši,
které nemusejí dále pracovat získávají zcela jistě své dávky z mých zisků.
Proto zřejmě hra končí tak, že myši zvesela tančí a kočka končí v korekci.
No comments:
Post a Comment