To Build A Better
Mousetrap je dle vlastních slov tvůrců poloabstraktní managerská hra. Na třech
vertikálních úrovních představuje továrnu na výrobu sýra, který je nejen
finálním produktem, ale také mzdou pro pracující myši. Odehrává se elegantně na
jediné obrazovce a ukazuje pouze siluety postav, přičemž je ovšem stránka
designu velice podařená a přes jednoduchost (nebo právě pro ni) je velice čitelná; jak nálada
pracovníků, tak radost nebo vztek šéfa jako následek myšího jednání.
Krásnou metaforou je hned
v úvodu přetažení jedné z myší na post vedoucího, kde je jí na hlavu
dosazena maska kočky a ze zdánlivě stejné myši jako jsou všechny ostatní, které
pro ni pracují, se stává šéf. Ten je vysazen na nejvyšší patro, kde stojí s rukama
v kapsách vedle nádoby, do které se schraňuje výsledný produkt.
Výroba začíná v nejvyšším
patře, kde může u počítačů sedět až šest myší a navrhovat výsledný produkt.
Jakmile je tento navržen, projekt je posunut do patra nižšího, kde až osm myší
stojí u pásu a šroubuje a vrtá jako správný dělník. Jen sem tam myším dojde
trpělivost a zažádají o zvýšení platu – sýrových kuliček, po jejichž požití se
jejich nálada (značená s jejím klesáním tmavnoucí barvou těla) spravuje a
ony pokračují v práci. Pokud se horší nálada některé pracující myši, je nutné
buď jí přidat plat, sýrovou kuličku, nebo ji jednoduše vyhodit a najmout místo
ní myš spokojenou, tudíž nevyžadující zvýšený počet sýrových kuliček a k tomu
efektivně pracující.
Na třetí úrovni se
nachází něco jako náborové centrum, kam přicházejí další myši žádající o zaměstnání; čím déle je nechá hráč čekat, tím horší je opět jejich nálada a může se stát,
že nespokojené myši celou budovu rozbijí. Na této úrovni sídlí i další kočka,
která může nespokojené myši „strčit do chládku“, dokud není jejich barva, resp.
nálada přijatelnější.
Celá hra je jakousi
metaforou skutečné výroby, kde je velmi příznačně zvolená tematika koček a
myší, které nemají jak uniknout systému, protože potřebují sýr. Nejedná se ale
o velmi přesné zobrazení, protože kočka si se svými zaměstnanci může tak
maximálně hrát snižováním a zvyšováním platu, ale klasický výjev z běžného
života, tudíž myš s ukousnutou hlavou, tu k vidění není.
Jedním z důležitých aspektů
této hry je možnost úplné automatizace. Myši přestanou na chvíli vyrábět
produkt sýrový, takže poklesne zisk, ale vyrobí během několika minut náhradu za
sebe sama – buď automatickou paži do druhého patra nebo jakýsi naprogramovaný
počítač na místo jednoho z myších inženýrů patra nejvyššího. Zisk po
nasazení automatů samozřejmě roste, neboť nepožadují potravu – plat.
Jednoduchý model zde tedy
ukazuje princip výroby tak, jak by s velkou pravděpodobností fungoval (a
mnohdy nejspíše i funguje) i v reálném světě – krmte a plaťte svoje
zaměstnance natolik, aby byli spokojení a odváděli dobrou práci, ovšem ne
natolik, aby se to projevilo na vašem zisku. Pokud se zaměstnanci bouří nebo
nejsou jednoduše spokojení, co s nimi provést lepšího než je vyhodit nebo
v našem případě uklidnit za mřížemi. Napravená myš je následně opět
spokojená, v reálu by toto pravděpodobně tak dobře nefungovalo.
Čím víc je na pracovišti
automatizovaných zařízení, tím méně práce pro myši zůstává. Na nejnižším patře,
tedy v náborovém centru je fronta plná a myši postupně zvyšují své pištící
hlásky s voláním o sýr a vytahují tyče, se kterými buší o strop, tedy
podlahu výrobny, načež je vyloženě jen jedno řešení, a to myší obdoba vězení.
Jiným řešením, myšomilovnějším, by bylo myš zaměstnat, ale vzhledem k tomu,
že všechny posty jsou již obsazené roboty, není jiná možnost, kočky dostávají
svůj produkt, nemusí nikomu dávat mzdu, vydělávají a hladové myši, které se
nechaly nahradit produkty vlastní práce, končí za mřížemi.
Kromě stávkujících myší
vytahujících tyče se pracovníci bouří i přímo na pracovištích – jednoduše se
zastaví a se založenýma rukama volají po sýru či jeho zvýšeném množství. V oddělení
nejvyšším, tedy u počítačových odborníků z myších řad, se stávka projevuje
specificky – nejen že také přestávají tvořit, mohou k tomu ještě záměrně
sabotovat vývoj produktu tím, že do společného projektu vyšlou něco jako virus,
který shodí o kousek dosavadní stupeň vývoje.
Konec hry tedy nastává
vlastně vždy nešťastnou situací. Buď se myši vzbouří a celou továrnu rozbijí
holemi, protože nemají práci, a ty zaměstnané zase protože mají málo peněz;
nebo je vykrmuje šéf vydatněji, a to tak že nakonec zbankrotuje; nebo stihnete
skutečně stvořit automatizovanou výrobu a jediným řešením, jak si udržet
rozzuřené myši od těla je, jak jsem již předesílala, zavřít je všechny do
vězení, odkud nemohou ani na vás ani na zdi továrny útočit a ohrozit tak krásný
pracovní den. Toto řešení tedy končí kočkou stárnoucí v blahobytu, v obrazech
hry kočkou krčící se o holi se sdělením o dobrém důchodu a prodeji x kusů
produktu, tedy celého plného válce sýra. Jedná se v tomto případě o happy
end, tedy pokud se přivřou oči nad devíti myšmi sedícími schlíple ve vězení,
což se v podstatě zřejmě přesně to, co se nám tvůrci hry snaží naznačit.
Navzdory tomu, že na
konci vlastně zjistíte, že vyhrát se nedá, tedy alespoň v tom morálním
slova smyslu, jedná se o hru velice chytlavou a zábavnou, v tomto případě
skutečně můžeme říct, že v jednoduchosti je krása. Narativ v tomto případě
není na prvním místě, jedná se o celkem jednoduchý systém s jasným začátkem
a cestou, přitom ale nasazuje otázku tříd a vykořisťovatelského jednání kočky,
tedy bohatého zaměstnavatele, jemuž skutečně nejde o dobro zaměstnanců, ale jen
o naplnění sýrového sloupce, přičemž se hře daří ukazovat i zákony poptávky a
vkusně demonstrovat mašinérii výrobních linek.
No comments:
Post a Comment