Art Game je jedna z umeleckých hier od Pippin Barr,
ktorá asi najpriamejšie ukazuje na vzťah umenia a hier. Vstupuje do debaty
o tom, či môžeme hry ako také považovať za umenie, alebo či môže byť
umeleckým dielom i hra. John Brindle o nej a o jej vzťahu k umeniu
napísal relatívne dlhú esej na svojom blogu (http://brindlebrothers.blogspot.cz/2013/04/quizzical-play-2-optimising-for-beauty.html).
Čo sa nám však hra o umení snaží vlastne povedať?
Základný gameplay hry je dvojaký. Hráč hrá za postavu umleca
(vďaka gendrovo korektnému prístupu designérov si môžete vybrať medzi mužom, ženou,
alebo umeleckou dvojicou) a (1.) interaguje s ostatnými hernými postavami
(kurátorom galérie a návštevníkmi – hoci interakcia s nimi je trochu
plochá), alebo (2.) vytvára umelecké dielo. Tvorba spočíva v špecifickom ovládaní
základných mechaník typických pre hry Tetris, Spacework a Snake. Úlohou je
vytvoriť aspoň 3 umelecké diela, ktoré sa kurátorovi zapáčia a vystaví ich.
Sú prakticky dva modi
operandi, s ktorými môže hráč k hre pristúpiť, a tie budú
pravdepodobne tvoriť i zážitok, ktorý si z hry odnesie. Ten prvý
predpokladá, že sa v rámci hry bude skutočne snažiť vytvoriť umelecké
dielo. Minihry môže zopakovať koľkokrát chce, kým so svojím dielom nie je
absolútne spokojný. Obrázky na internete dokazujú, že hráči sú ochotní
investovať značné úsilie do toho, aby ich výtvor skutočne bol umeleckým dielom.
Druhý spôsob hry je snaha „splniť úlohu a dostať sa ďalej“. Hráč pokladá vytvorenie
umeleckého diela za jednu z mechaník postupu dejom a jeho cieľom je
splniť úlohu, nie hľadieť na jej „kvalitu“. Dielo totiž môže vzniknúť rovnako
prostým držaním tlačítka DOWN pri Tetrise, ako zdĺhavým a precíznym stavaním
nepravidelných kociek do špecifických tvarov.
Hlavné zdelenie hry prichádza podľa mňa v momente, kedy
do ateliéru prichádza kurátor a hodnotí dielo – pokiaľ sa mu páči, vystaví
ho v galérií, pokiaľ nie, musí hráč tvorbu opakovať. Kúzlom je, že kurátor
sa rozhoduje úplne náhodne. Dokonca tak náhodne, že keď ho hráč opakovane
zavolá k zhodnoteniu toho istého diela, kurátor môže zmeniť názor a dielo,
ktoré pred tým odmietol, na druhýkrát prijme.
Pri prvom spôsobe hrania sa tak hra môže stať značne
frustrujúcou. Pokiaľ hráč skutočne vynaloží úsilie k vytvoreniu diela a to
je odmietnuté, zakúsi pocit nepochopeného umelca (tak ako anotácia hry avizuje).
Pokiaľ však k hre pristúpil druhým spôsobom, zažíva skôr pocit podvodu: „Je
celkom jedno, čo spravím, do galérie sa dostanem tak či tak“. Hra zrazu
prestáva byť výzvou a motivácia hrať ďalej klesá. Je to mimochodom krásna
ukážka toho, ako nezaslúžená odmena nie je odmenou.
Experience the exhilaration of making art you really believe
in! Experience the agony of rejection by the curatorial team! Consider selling
out and just making what people seem to want! Change your mind again and follow
your dreams! Be a star of the art world! Be a horrible failure! Be an artist!
Anotácia hry
Je otázka, či oba spôsoby hrania designéri hry
predpokladali, alebo sa sústredili len na prvý z nich (spomínaná anotácia
by to trochu naznačovala). Skúsim pristúpiť na predstavu, že autori svoje
zdelenie vtelili do kontrastu medzi dvoma rozdielnymi spôsobmi hrania.
Predpokladám totiž, že väčšina hráčov si hru nezahrá len raz, ale bude skúšať
rôzne spôsoby jej prechodu – predovšetkým preto, že otvorený záver (kedy
postava proste odíde z galérie) nabáda k pokladaniu otázok o zmysle hry,
a teda k opakovanému hraniu. Každý hráč tak proste nakoniec príde k zisteniu,
že je celkom jedno, ako svoje dielo stvorí a koľko reálneho úsilia doňho
vloží.
V istom zmysle by v tom prípade hra vlastne umenie
tak trochu „urážala“. Kvôli väčšinou abstraktným vzorom a výtvorom, ktoré
vďaka zvoleným minihrám vznikajú, by sa možno mohlo predpokladať, že mieri na
postmoderné umenie. Tým pádom, sa možno snaží povedať ešte o trochu viac,
než len že i hra môže byť umenie. Ukazuje na problematiku definície umenia
ako takého. Možno by sme sa mohli pýtať: kde umenie vôbec začína? Na umelcovom
plátne alebo až u „kurátora“? Kdo a na základe čoho vôbec hodnotí, čo je
umenie? Pokiaľ môže byť umením i sled náhodných akcí, prečo by ním nemalo
byť designérske úsilie (nech už tvorí čokoľvek)?
Osobne mi hra pripomenula blogový príspevok jedného vyštudovaného doktora
umeleckej školy, ktorý svoju spoveď podáva síce veľmi neakademicky, o to ale
úprimnejšie: http://www.vice.com/cs/read/koncim-s-predstiranim-ja-proste-umeni-nechapu.
Jedna z postmoderných definícií umenia hovorí, že umenie
by malo mať za cieľ vyvolať reakcie – či už pozitívne alebo negatívne. Umenie nezobrazuje
skutočnosť, ale umožňuje vidieť (Jiří Bystřický, http://www.filosofiemedii.org/texty/studijni-texty/postmoderni-koncepce-kultury-a-umeni).
A pokiaľ degradácia umenia na náhodný akt vyvoláva desgnérmi zamýšľanú
reakciu, je (minimálne podľa niektorých) umením.
Art Game teda nakoniec nehovorí až toľko o tom, či môžeme za umenie považovať špecificky hry, ale vyjadruje sa k definícií umenia všeobecne.
Art Game teda nakoniec nehovorí až toľko o tom, či môžeme za umenie považovať špecificky hry, ale vyjadruje sa k definícií umenia všeobecne.
Lujza Kotryová, 264029
No comments:
Post a Comment