To Build a Better Mousetrap
To Buid a Better Mousetrap je metaforická manažerská hra z dílny
Molleindustria. Tato skupina herních
vývojářů vznikla roku 2003 a již vyprodukovala řadu onlinovek reagujících
především na populární kulturu, průmysl a právě chod firmy, např. obchodní
simulace známých podniků, ironické rozjímání nad pracovním životem v podobě
videoher nebo až nevhodné hry se sexuální tématikou. Molleindustria
spojuje jednoduchou, ale vtipnou grafiku se satirou na životní stereotypy a
samy říkají, že vyvinuli lék na idiotství
mainstreamové zábavy v podobě krátkých online her zdarma.
Samotná hra To Buid a Better Mousetrap měla premiéru v prosinci
roku 2013 v mediálním uměleckém centru FACT v Liverpoolu v diskuzi
spojení videoher a kapitalismu. Autoři se ve hře snaží o vizualizaci informací a záměrně využívají spíše ikonické prvky, proto zde nalezneme
minimum jakéhokoliv textu či naprosto postrádá jakýkoliv tutoriál. Bez
předešlého návodu se tedy hráč musí prokousat několika nezdařenými pokusy, aby
pochopil jak správně postupovat. Hra začíná přetažením postavičky myši do díry,
což názorně reprezentuje samotný název hry – past na myši. Tím se nám otevírá
celé hrací pole rozdělené do třech úrovních – vývojový tým, výrobní linka a
nezaměstnaní.
Analýza podle charakteristik jednotlivých postav:
„kočičí majitel firmy“
– myš z úvodní obrazovky si nasadí masku kočky – dle mého názoru ironická
ikona tradičního souboje na kočku a myš, zároveň mě však napadá myšlenka, proč
by prostě myši nemohly pracovat pro jiné myši a autoři museli oné vůdčí myšce
přece jen nasadit masku kočky? Tento „kočičí majitel firmy“ po celou dobu hry
stojí na nejvyšší pozici a v dobře padnoucím obleku s rukama za zády
pozoruje chod firmy. Za přítomnosti nervózního pohupování střeží kapitál firmy
v podobě velkého válce, určuje výši odměn zaměstnancům nebo rozhoduje o
výrobě nebo se rozčiluje, když se vyskytne problém.
„kočka bodyguard“
– další vedoucí postava opět s hlavou kočky je umístěná naopak úplně dole
ve firmě a střeží pořádek. Postavička je taktéž velmi zdařile ikonicky
navrhnutá: velká ramena tentokrát evidentně bez kvádra, v širokém postoji
s obuškem v ruce doslova třepající se na devianty. Její jedinou
schopností je umístit stávkující nebo rozzuřené myši do tzv. trucovny, kde
mohou opět vychladnout.
„myší dělníci“ – myši
přicházející do firmy žádat o práci, mohou být dosazeny do dvou pozic: vyšší
vývojové patro nebo výrobní linka oboje s omezeným počtem míst. V nejvyšším
patře myšky sedí za počítačem a inovují, v prostřední linii stojí u
výrobního pásu a ručně vyrábí produkt, jenž má podobu malých bedýnek, za které
se navyšuje kapitál. S probíhající inovací bedýnky mění barvu, ale především
narůstá jejich „prodejní cena“. Zaměstnanci jsou za svoji práci odměňováni
pojídáním žlutých kuliček – koloběh firmy: velký žlutý válec (kapitál) jehož
objem se navyšuje (výroba a prodej produktu), ale zároveň z něj ubývá množství
kuliček krmící myši (plat zaměstnancům) a majitel se snaží, aby byl válec co
nejplnější. Jako i v reálném životě chtějí myšky dostávat stále více, což
mohou bojkotovat stávkou nebo záměrným narušením provozu: v prvním patře
vysíláním černého viru, který zdržuje vývoj, v dalším pak ničením bedýnek,
takže za ně není přičten výdělek. Za špatné chování mohou být myši poslány do
trucovny, nahrazeny jiným žadatelem o práci nebo zcela nahrazeny
automatizovanou výrobní linkou, kterou paradoxně sami pomáhají vyvíjet. Nesmíme
opomenout ani poslední třetí patro, kam přicházení nové nezaměstnané myši,
které když nejsou obsazeny, se začínají bouřit, bouchat do vyšších pater čímž
mohou způsobit rozpad firmy.
Hra má celkem tři možné konce: prvním je zmíněný rozpad
společnosti (rozbourání pater) v důsledku nátlaku nezaměstnaných. Dalším
je krach zapříčiněný úplným vyčerpáním kapitálu (válec je prázdný), jelikož
myši požadovali více odměn, než byli schopné výrobou vydělat – narážka na
nutnou automatizaci výroby. A poslední jediný pozitivní konec, kdy provoz
probíhá bez problému a je výdělečný (válec je zcela naplněn), hra končí a
kočičí majitel může odejít do důchodu. Hráč vyhrál, nutno říct že pohled na
postavičku sotva se držící o holi jak odchází do důchodu, nedodává (tedy aspoň mě
ne) ten správný pocit uspokojení při vítezství.
Hlavním příběhem hry je sledovat provoz a poklidný chod celé
společnosti, aby se mohl hráč posouvat dál a dosáhl svého cíle. Hra je
nenáročnou simulací provozu firmy v reálném životě, autoři však podobně
jako u svých jiných her zdůrazňují především negativní prvky, jako jsou
nezaměstnanost, dělnická výroba u pásu, stávky nebo i chamtivého majitele. Zpracování
je jednoduché avšak velmi zdařilé: hudba není žádná, pouze nenáročné zvuky
vydávající stroje, myši nebo rány holí. Prosté vektorové obrazce v mnoha pestrých
barvách dominují grafickému zpracování, které je pro tvůrce z Molleindustria
charakteristické.
Dle mého názoru je hra velmi povedenou satirou na
manažerství a průmysl jako takový. Záměr autorů redukovat text na minimum bych
hodnotila jako největší plus této hry, protože o to víc dal vyniknout vizuální
stránce a symbolů přítomných v každém detailu – kočka v obleku rozkazující
myším, myši protestující ta kousek žvance do huby, další kočka provokativně
hrající si s obuškem a spoustu dalších zábavných drobností dodávajících
této hře na genialitě.
VK_383602
No comments:
Post a Comment