Nezávislý
vývojář Pippin Barr přišel po 8-bitové simulaci The Artist is Present s dalším titulem,
který svým nekonvenčním přístupem překračuje hranice běžných digitálních her a
ironicky komentuje současný svět umění.
(anotace hry)
V Art
game se totiž ocitáme v roli umělce a je nám zadán úkol vytvořit několik
uměleckých děl a podílet se na skupinové výstavě
v Galerii moderního umění v New Yorku. Možnosti jak tvořit jsou tři: jako minimalistický malíř Cicero Sassoon,
sochařka Alexandra Tetranov nebo jako umělecká dvojice William
Edge & Susan Needle zabývající se videoartem.
V tomto monochromatickém světě umělec ve svém
ateliéru vytváří artefakty pomocí jednoduché mechaniky: hraním klasických známých
her Snake, Tetris a Space War. Avšak jejich cílem zde není
zůstat co nejdéle naživu a získat co nejvyšší skóre, ale hry nyní slouží jako
prostředek k tvorbě. Podoba uměleckého díla je tedy utvářena samotným procesem
hraní a dílo je dokončeno v okamžiku „prohry“ (game over
screen). To mimo jiné může mít za následek změnu hráčova přístupu k těmto hrám,
neboť strategie, které byly dříve příhodné pro úspěšné hraní (např. vyplňování
všech mezer u hry Tetris), nemusí
vyhovovat při realizaci uměleckého záměru.
Vizuální stránka hry je takřka primitivní, 8-bitové rozhraní nás nezahlcuje detaily a vytváří neosobní prostor, do kterého lze snáze promítnout vlastní představy. Hru nedoprovází
žádná audiostopa a ovládání je velmi jednoduché – šipkami a klávesou enter. Přímý narrativ neumožňuje dějové
odbočky a jako hráč máme možnost se kreativně
projevit pouze ve dvou případech: při
tvorbě a při pojmenovávání díla.
Potom, co vytvoříme dostačující množství děl se kterými jsme
spokojeni, můžeme zavolat kurátorce. Ta díla posoudí a určí, která na výstavu
přijme a která nikoliv. Právě tento moment je ve hře signifikantní, protože kurátorčina kritéria hodnocení nejsou
transparentní a po opakovaném hraní se jeví
jako náhodná či přinejmenším vysoce
subjektivní. Kurátorka nebere v potaz
naše úsilí, nikdy doopravdy neřekne, co hledá nebo co by mělo být jinak a stejně
tak ani neřekne, co konkrétně se jí na vašich dílech tak líbí. Přestože to může
být pro hráče frustrující, je to ze strany autora poměrně elegantní způsob, jak se vyhnout zjednodušujícímu,
zavádějícímu a snadno napadnutelnému způsobu hodnocení dobrého a špatného
umění. Pokud pomineme omezení plynoucí
ze hry, je to výstižná analogie problematiky hodnocení umění , odkazující k Marcelu Duchampovi,
jeho readymades a institucionální definici
umění Beryse Gauta1, podle níž za umění lze považovat takové dílo,
jemuž byl tento status přiznán významným členem uměleckého světa. Můžeme se tedy ptát, do jaké míry je umění
společenským konstruktem nebo jaké by měly být vlastnosti uměleckého díla.
Jakmile si kurátorka vybere, ocitáme se ve výstavní síni,
kde jsou naše díla vystavena společně s díly ostatních umělců . Pokud si zrovna návštěvníci prohlíží vystavené
dílo, je zde možnost interakce, při níž se dozvíme jejich názor. Podobně jako v případě kurátorky jsou
vyřčeny bez vztahu k danému artefaktu, takže mnohdy vyznívají značně parodicky. Hra končí po odchodu ze
síně, titulní stránkou časopisu Art Forum komentující výstavu.
Právě zhodnocení (a to především během prvního hraní, kdy
ještě netušíme náhodnost kurátorčina hodnocení) našich výtvorů nám může do
jisté míry zprostředkovat pocity zneuznaného umělce při odmítnutí jeho děl nebo v případě
kladného hodnocení, satisfakci za vynaložené úsilí.
Hra si zároveň pohrává se zažitými stereotypy týkající se umění
a her. Výmluvný název Art game a doslovný obsah, kde opravdu dochází k tvorbě
„umění“ samotným hraním her, je provokativním
příspěvkem do diskuze o tom, čím vším hry mohou být a zda mohou být umění či
nikoliv. Autor je toho názoru 2, že hry mohou být efektivním komunikačním
nástrojem a navzdory obvyklým předsudkům, plnohodnotnou platformou pro tvorbu
umění. A třeba jako v případě Art
game se mohou pokoušet zprostředkovat průběh tvorby uměleckého díla, nechat nás nahlížet na klasické hry novým
způsobem, reflektovat dění ve světě současného umění, či nás donutit položit si otázky, na které
není lehké najít odpověď.
Andrea Dudková 427953
Poznámky:
1. DICKIE, George (2008). Co
je umění? Institucionální analýza. Ota Gál. In: Aluze, revue pro literaturu,
filozofii a jiné. 2. 2008, 2, s. 81-90. Dostupný také z WWW: http://www.aluze.cz/2008_02/09_studie_dickie.php
2. http://gamasutra.com/view/news/187118/Art_Game_Make_art_with_games_in_a_game_about_art.php
2. http://gamasutra.com/view/news/187118/Art_Game_Make_art_with_games_in_a_game_about_art.php
No comments:
Post a Comment