"Experience
the exhilaration of making art you really believe in! Experience the agony of
rejection by the curatorial team! Consider selling out and just making what
people seem to want! Change your mind again and follow your dreams! Be a star
of the art world! Be a horrible failure! Be an artist!"
(anotácia
hry)
Art Game je hrou na umelca – výtvarníka. Je to
jednoduchá – priam skratkovitá, jemne humorná a ironická hra, ktorá ponúka
hráčovi zážitok zo súčasného sveta umenia
(pozn.: pojem „svet umenia“ zaviedol Arthur Danto vo svojej eseji The Artworld). Táto myšlienka –
priblíženie fungovania súčasného sveta umenia (či umeleckého priemyslu) – je
v hre (rovnako ako v anotácií hry) veľmi výrazná a jasná.
Umelec
vytvárajúci umelecké diela, do ktorých vkladá snahu, premýšľa nad ich
realizáciou i nad ich posolstvom (v hre v podobe vymýšľania názvu
diela) je prvým článkom reťazca tvoriaceho popisované umelecké prostredie. Druhým
článkom je kurátor, ktorý je v roli posudzovateľa a hodnotiteľa
umeleckého diela, ktorý rozhoduje o tom, čo je a čo nie je vhodné
vystaviť na obdiv verejnosti. Tretím článkom je samotná výstava vytvorených
diel a rola diváka – pozorovateľa, ktorý necháva umelecké diela na seba
pôsobiť a odnáša si ich pôsobenie domov. Art Game prináša hráčovi zážitok z pohľadu umelca, ktorí
zažíva radosť, sklamanie, frustráciu, inšpiráciu i pocit zbytočnosti.
Práve médium hry nám ako hráčom poskytuje možnosť zažiť celý proces tvorby
v dnešnom svete umenia „na vlastnej (digitálnej) koži“.
Art Game využíva jednoduchosť a dôverne známe
prvky (hry). Pozrieme sa ako s týmito znakmi hra pracuje a aké
významy v nej nesú.
Začnime grafikou
– čierno-biela estetika a pixelová grafika sémioticky naznačujú, že význam
toho, čo sa v hre odohráva je pravdepodobne ďalej (či inde) ako
v estetickom pôžitku. Mohlo by sa to javiť kontraproduktívne, veď výtvarné
umenie až do obdobia moderny (a následnej postmoderny) pracovalo najmä
s estetikou zrakového zmyslového pôžitku, s konceptom ľúbivosti.
Súčasná estetika (podobne ako Art Game)
rezignuje na to, čo sa divákovi páči a význam umeleckého diela hľadá inde.
Myslím, že čierno-biela pixelovitosť, v dobe ktorá ponúka realistickú 3D
grafiku, akú môžeme obdivovať v mnohých dnešných hrách, v sebe nesie
význam a autor hry sa nám tak snaží naznačiť, že zrakový vnem nebude
podstatou herného zážitku.
Ďalším
náznakom, v ktorom môžeme pozorovať zvýznamnenie myšlienky hry nad jej
formou (či dokonca hrateľnosťou) je použitie princípu známych „starých“ (možno
priam „oldschoolových“) hier ako sú Snake,
Tetris a Space wars v rámci hry. Art
Game sa použitím princípov týchto známych hier nepriamo vyjadruje k tomu,
že v hre nejde o výkon umelca (v použitých hrách sa víťazstvo meria
najvyšším skóre – táto mechanika je však v Art Game odstránená) a rovnako je ich použitím vyjadrené aj to,
že v hre nejde ani o umelcovu kreativitu. Ak by cieľom Art Game bolo priblížiť hráčovi pocit,
či zážitok toho aké je to byť umelcom, z hľadiska kreativity
a tvorivého procesu, pravdepodobne by použila niečo podobné ako môžeme
vidieť na stránkach – http://www.jacksonpollock.org/
– kde sa „hráč“ akoby stáva Jacksonom Pollockom a skúša si jeho slávnu
metódu drippingu. V analyzovanej hre sa však nič také nedeje. Hráč sa pri
pokuse vytvoriť obraz hrá známu hru a jeho neúspech (game over) je
zamrazený do „umeleckého diela“. Následne je hráčovi poskytnutá možnosť, aby
dielu vytvoril význam (v podobe názvu). Práve táto umelá konštrukcia významu je
z môjho pohľadu zaujímavým momentom, v ktorom je tejto prehre
(zlyhaniu) ponúknutá druhá šanca a stáva sa súčasťou zbierky umelca. Hráč
tak môže experimentovať nielen s vytváraním diela (s nachádzaním akými
rôznymi spôsobmi prehrať „minihru“, ktorá je nástrojom tvorby jeho diel), ale
tiež môže experimentovať so spomínaným vytváraním významu (a s tým
súvisiacej hodnoty) diela.
Čo sa
ale deje potom? Hráč-umelec, ktorý má pocit, že vytvoril už dosť diel, že má čo
ponúknuť svetu sa odpútáva od plátna – od procesu kreácie – a ide „s kožou
na trh“ – volá kurátora. Rola kurátora je v súčasnom svete umenia jednou
z najsignifikantnejších, pretože je to práve kurátor, kto posudzuje, čo sa
umením naozaj stane a čo nie (pozn. minimálne v prípade, že sa na
definíciu toho čo je a čo nie je umenie pozeráme z pohľadu Georga
Dickieho a jeho populárnej inštitucionálnej teórie umeleckého diela).
Do Art Game rola kurátora vnáša
hráčsku neistotu, pretože odpoveď – hodnotenie – diela je zjavne čisto náhodné.
Nezáleží na tom koľko času a snahy vložil hráč do tvorby diela, či
vymýšľania jeho názvu, hodnotenie kurátora prichádza bez zjavného vzťahu
k vyvinutému úsiliu. V tomto momente môže hráč-umelec podľahnúť
frustrácií a prestať hru hrať, alebo sa snažiť nájsť nejakú logiku, či
kľúč v kurátorovom správaní a testovať rôzne stratégie, alebo nájsť
potešenie v tvorbe a nevenovať priveľa pozornosti reakcii zo strany
kurátora.
Záver
hry je až zarážajúco všedný. V reálnom svete
umenia je umelec, ktorému sa podarí (pod dohľadom kurátora) dať dokopy
výstavu, odmenený aspoň vernisážou a vyjadrením uznania (či kritiky) zo
strany (odbornej) verejnosti. V Art
Game vchádza hráč do miestnosti galérie, v ktorej visia jeho (ale
nielen jeho) obrazy/sochy a môže si ich znova pozrieť v tomto novom
kontexte. Rovnako môže „interagovať“ s ostatnými návštevníkmi, ktorí mu
poskytujú v podstate náhodnú spätnú kritiku – niekedy pochvalu, niekedy
kritiku, niekedy ničnehovoriace vyjadrenia intelektuálov. Hráč z galérie podľa
chuti odchádza a hra tým končí. Bez vyvrcholenia, bez katarzie.
Barbara Herucová, 362429
No comments:
Post a Comment