Tuesday, November 12, 2013

The Best Amendment

Na prvotný pohľad sa The Best Amendment javí ako obyčajná online flashovka na zabitie pár minút nudného dňa. Avšak za počinom z dielne talianskej La MolleIndustria sa však skrýva toho podstatne viac. Vizuálne príjemná hra dokázala rozvíriť sociálne vody hráčskeho prostredia.



Prvé tvrdenie podporuje jednoduchosť ovládania - pohyb prostredníctvom kláves WASD, mierenie a streľba kurzorom myšky, ktoré nám je jasne zobrazené hneď na úvod. Jednoduchý interface ktorý ukazuje počet životov, získané skóre a to všetko doprevádzané opakujúcou sa banjo-apačskou melódiou (ktorá sa dá tlačidlom vypnúť), ktorá ironicky naráža na používanie zbraní už voči indiánom. Grafické zobrazenie je vektorové, dobre farebné ladené. Hráčove pole pôsobnosti predstavuje žltá elipsa okolo ktorého krúži časovač na čiernom pozadí. Po žltom poli hráč naviguje pohyb a činy svojej postavy - biely kužeľ (good guy, predstaviteľ dobra), ktorá má za úlohu zbraňou zastreliť oponentna - čierny kužeľ (bad guy, zloduch). Po smrti oponenta kĺzavým pohybom ukoristiť jeho hviezdičku, ktorá predstavuje narastajúce skóre. Tento koncept zabíjania a zbierania hviezd sa opakuje celú hru. Jediným rozdielom je, že s pribudajúcim levelom pribúda daľší oponent - čierna postava s rozdielnou zbraňou, novú zbraň v priebehu levelov získavate rovnako aj vy. Cieľom je udržať svoj biely kužeľ čo najdlhšie nažive s čo najvyšším skóre. 




Hráč spočiatku hru vníma ako klasickú online prestrelku kde bezhlavo zabíjate oponentov bez aktívnejšieho rozmýšlania. Skôr či neskôr sa takáto taktika nevyplatí a ocitáte sa bez životov. ''Bol si zabitý svojim minulým ja. Pri myslení nepoužívaš 4 dimenziu!'' svieti na čiernej obrazovke. Po chvíľke opätovného hrania však hráčovi dochádza skutočná politická myšlienka, šikovne zahalená v metafore bezhlavého zabíjania. Človek si uvedomí, že pohyb a streľba bad guys je v podstate len reflektovaný pohyb jeho samého v predchádzajcich leveloch. Takúto satiricky smerovanú strelu mohol odhadnúť málokto bez znalostí o súčasnom dianí a otázkach v americkej politike. Indikátorom však môže byť aj citát, ktorý vyslovil Wayne Lapierre, výkonný prezident americkej National Rifle Association, zbrojná organizácia so 150. ročnou históriou, ktorý sa nám zobrazí v leveli s prvým oponentom - ,,Jediné čo zastaví zlého človeka so zbraňou, je dobrý človek so zbraňou.'' Hráč si začne dávať pozor na svoj pohyb, kontroluje si blízke ataky brokovnicou, či dobre mierené strely raketometu a snaží sa memorizovať vlastné činy. Teda umelá inteligencia oponenta je nahradená tou reálnou, inteligenciou hráča, ktorú hra zaznamenáva a následne reprodukuje pod rúchom čiernej farby. Preto je potrebné si dávať pozor a pamätať si, kde ste sa pohybovali a za pomoci toho úspešne pokračovať v daľších leveloch. Takouto skrytou a v podstate ironickou formou sa snaží hráča donútiť, aby sa hlbšie zamyslel o vlastníctve zbraní a domino efektom, ktorý pôsobí na ľudí predovšetkým v USA a iných regiónov sveta ("Kúpim si zbraň na ochranu pred tými, ktorí majú zbraň"). Podnetom pre takúto hernú reakciu bola pre zoskupenie okolo Paola Perdeciniho udalosť z roku 2012, kedy v štáte Connecticut, v malom mestečku Sandy Hook udiala hrozná udalosť, kedy 20-ročný mladík menom Adam Lanza v priebehu dopoludia zavraždil 26 osôb, vrátane vlastnej matky a detí zo základnej školy. Po tomto čine spáchal samovraždu. Táto udalosť vyvolala vo verejnej sfére živú diskusiu o držaní strelných zbraní a vyplyvajúce nátlaky v sfére zbrojnej politiky. Hra je doplnená o trefne vložené citáty (okrem toho úvodného, ktorý bol spomínaný vyššie), ktoré jednoduchou iróniou vedú k pochopeniu vnútornej myšlienky celej hry, ako napríklad Rorscharchov test s úsmevnými odpoveďami či podnetom pre dokázanie čistého trestného registríku. Treba dodať, že grafické zobrazenie good guy a bad guys nenápadne pripomína odev členov Ku-Klux Klanu - známa rasitická, antisemitistická, predovšetkým násilná organizácia pôsobiaca hlavne v južných štátoch USA, čo môže indikovať daľšiu vntornú myšlienku autora. 


The Best Amendment je na prvý pohľad banálna flashovka, ktorá však v sebe skrýva veľkú morálnu otázku . Človek ju môže brať duálne - ako príjemné zabitie času v práci či doma, avšak ako aj podnet pre vyvolanie diskusie o násilí páchanom prostredníctvom zbraní. Úprimne môžem povedať, že cieľ autora bol splnený, kedže hra mňa osobne donútila sa zamyslieť nad nezmyselnosťou násilia zbraňami po celom svete a to všetko prostredníctvom príjemne spracovanej a zábavne hrateľnej hry, ktorá vás pobaví síce iba na pár minút, no zanechá myšlienku aj na hodiny.




No comments:

Post a Comment