Wednesday, November 13, 2013

Analýza - The Best Amendment

The Best Amendment




První dojem
Co se prvního dojmu týče, hra na mě působila zcela obyčejným dojmem, jako nevýrazná střílečka, jakých existují hromady, nicméně i přesto mě velmi pobavila (což by určitě mělo být jejím prvoplánovým cílem, ať už je to obyčejná casual hra nebo umělecká hra se závažným sdělením) a okamžitě mě okouzlila svým groteskním hudebím doprovodem.
Hned po úvodní obrazovce, která o hře příliš mnoho neříka, je hráč postaven do oválné arény, kde se musí rovnou začít spoléhat na vlastní instinkty. Postava, kterou hráč ovládá, je vizuálně velmi jednoduchá, na první pohled podezřele připomínající příslušníka Ku-klux-klanu (celá v bílém, se špičatou kápí) a vyzbrojena pistolí, která se zatím jeví zcela nepotřebná. Zpočátku to vypadá na zcela jednoznačný cíl; sesbírat všechny hvězdičky, které jsou rozmístěny po aréně, než vyprší časový limit. Hned po konci prvního kola se však v aréně kromě hráče objeví další postava. Vypadá téměř totožně, až na jeden drobný detail. Namísto v bílém, je oděna celá v černém. V tuto chvíli přicházejí na řadu výše zmíněné zbraně. Pro úspěch je již nutné své protivníky eliminovat, neboť z každého zabitého vypadne jedna hvězdička (plus všechny hvězdičky, které ten konkrétní protivník sesbíral). Po krátké přestřelce však na první pokus poměrně rychle umírám.


Čtvrtá dimenze
Po své smrti se mi spolu s highscore zobrazil také nápis "You have been accidentally killed by your past self. You are not thinking fourth dimensionally!" Díky kterému jsem pochopil jak vlastně hra funguje a co je její primární myšlenkou. Všichni protivníci, kteří se postupně s každou další úrovní do hry přidávají nejsou ve skutečnosti ničím jiným, než hráčovým alter-egem. Každý z nich reprezentuje přesné pohyby a akce hráče v předešlých kolech (čímž se také vysvětlilo, proč někteří z nich stříleli do prázdna.)
Konečně jsem mohl začít s tím pravým hraním The Best Amendment. Spolu s dalšími pokusy, začala být ve hře viditelá celé řada poselství, které do ní šikovně zakomponovala její stvořitelka Molleindustria.
Toto "procitnutí" mě ovšem dovedlo i k zamyšlení; nejen, že hra postupem času nabírá na obtížnosti, protože z původních pár kulek, které arénou prosviští, se během pár kol stává doslova bitevní pole, ale také k uvědomění, že i jeden hráč osamotě dokáže exponenciálně zvýšit násilý, které hra obsahuje.
Myslet čtyřdimenzionálně tedy v tomto případě znamená nechovat se během hraní příliš agresivně a nevypočitatelně, neboť právě "myslet dopředu" a zvažovat nad každou vystřelenou kulku je tady klíčem k lepšímu výsledku.


Za hranicí prvního dojmu
Za základní myšlenku zde můžeme pravděpodobně pokládat sdělení, jak se hra vyjadřuje k tématu zbraní a násilý. Celá hra je totiž kromě samotných myšlenek, nad kterými se jistě většina hráčů po chvíli zamyslí, opředena výroky narážejícími právě na použití a dostupnost zbraní v reálném světě. Například rovnou na hlavní stránce se hrou je také úmístěn její krátký popis: "An unofficial NRA game about gun control, tactical shooting, and 4th dimensional thinking. Be the good guy with a gun! Stop the bad guys with guns! But will that make you a bad guy in the eyes of somebody else?"
Tímto říkají, že hra je neofficiální NRA hrou o ovládní zbraně, taktickém střílení a čtyřdimenzionálním myšlení. Zároveň ale vytahují jeden z legendárních sloganů, se kterým kdysi přišel vice-prezident NRA (National Rifle Association od America – nevětší americká střelecká organizace) Wayne Lapierre, tedy "The only thing that stops a bad guys with a gun is a good guy with a gun." Tato věta byla v americké historii několikrát mediálně rozebírána, neboť byla vyřčena v souvislosti s tragédií na základní škole ve státě Connecticut, kde došlo k zastřelení dvou desítek studentů. Ti bystřejší hráči si po přečtení tohoto popisku nejspíš ihned uvědomí, že název hry "The Best Amendment" pravděpodobně odkazuje na americký druhý dodatek ústavy, tedy – právo držet a nosit zbraně. V tuto chvíli je již primární poselství hry zcela odhaleno.
Můžeme si sice hrát na "dobráka" se zbraní, ale jsem to my, kdo střílí. Nejdřív jako dobrák, později jako padouch. Ať zvolíme jakoukoliv herní taktiku, zbraň v naší ruce nakonec vždy povede pouze k většímu a většímu masakru.


Závěr
Tuto hru můžeme chápat jako velmi vydařené sdělení názoru na negativní dopady množství zbraní v domácnostech, které se v americe vyskytuje. Zároveň poukazuje na fakt, že i s minimálními prostředky a dovednostmi lze demonstrovat zásadní morální otázky interaktivním způsobem, ke kterému je pro uživatele snadné si najít svou cestu. Sám za sebe tedy musím říct že autoři odvedli s The Best Amendment opravdu skvělou práci.



_____________________________
Jan Fiala


No comments:

Post a Comment