Wednesday, November 13, 2013

Analýza The Best Amendment 

Hra The Best Amendment pochádza z dielne talianskej spoločnosti La MolleIndustria. Vytvoril ju vývojár Paolo Pedercini, ktorý spolu s týmom z molleindustria.org majú na svedomí viacero pútavých hier so zaujímavým posolstvom, ako napr. McDonald´s Videogame či Leaky World. The Best Amendment je hra s jednoduchým vizuálnym interfaceom, ktorá v sebe schováva tvrdú kritiku práva občanov Spojených štátov na vlastníctvo strelnej zbrane. Nehľadiac na hlboký obsah som si túto hru pre analýzu zvolila z pomerne plytkejšieho dôvodu - pripomenula mi "bulánkov", ktorí mne a mojim spolužiakom na gymnáziu neraz skracovali hodiny informatiky.



Pod hlavným oknom s hrou nachádzame krátky odstavec, kde sa dozvedáme, že ide o „an unofficial NRA game about gun control, tactical shooting, and 4th dimensional thinking" ...na tomto mieste sa začína pátranie po tom, čo predchádzalo jej vzniku.
Koncom roku 2012 zastrelil mladík Adam Lanza v obci Sandy Hook v Connecticute 26 ľudí, vrátane 20 detí a 6 dospelých a napokon obrátil zbraň voči sebe. Tento incident  a celkovo v posledných rokoch stúpajúca tendencia podobných útokov vyvolal búrlivú debatu o práve držania strelných zbraní v USA, ku ktorej sa vyjadril aj vice president spoločnosti NRA (National Rifle Association) Wayne LaPierre :“ The only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun.“ Hra The Best Amendment sa snaží toto stanovisko zábavnou metódou podkopať.







The Best Amendment je na ovládanie veľmi jednoduchá – pre určovanie smeru nášho avataru nám stačia klávesy WSAD a ovládaním myši mierime a strieľame. Náš hlavný hrdina, „good guy“ je biela kuželovitá postavička nápadne pripomínajúca ducha či člena známeho Ku-Klux-Klanu. Hernú plochu tvorí svetlom ohraničená aréna kruhového tvaru, tmavé miesta po okrajoch arény poskytujú priestor pre zobrazenie životov, počtov bodov,pomocné funkčné tlačítka či doplnkové informácie. Zmysel hry s potlačenou naratívnou stránkou zdanlivo spočíva v získavaní score pri zbieraní hviezd za určitý čas - minútu. V druhom leveli sa do arény pridáva nepriateľ proti ktorému budeme musieť bojovať, rovnako ako náš avatar zahalený do plášťa s kuklou – ale je celý v čiernom. Nachádzame tu nekonečne funkčnú symboliku farieb : biela vs. čierna, dobro vs. zlo. Ako hráč postupuje do ďalších levelov, tak pribúdajú ďalší do čierna odetí „bad guys“, ktorých úlohou je evidentne zastreliť všetkých ostatných vrátane hlavného hrdinu (a zozbierať hviezdičky). Všetky postavy majú totiž k dispozícii rôzne zbrane – pištole, granátomety, samopaly a iné. Ak sa hráč rozhodne si cestu k bielym hviezdičkám bohapusto prestrieľať, tak sa po chvíli skracuje jeho čas pôsobnosti v aréne, kde postavičky pália rany všetkými rôznymi smermi a smrti sa je prakticky nemožné vyhnúť. Po trpkom konci pre užívateľa zastúpeného bielym avatarom  sa na obrazovke zjaví okrem červenej krvavej šmuhy už iba veľavravný odkaz: „You have been accidentally killed by your past self. You are not thinking fourth dimensionally!“. Celú hru dopĺňa energický country sountrack pripimínajúci atmosféru divokého západu, ktorý krásne podtrhuje zvuk rachotiacich zbraní a trefne umiestnené výroky či heslá so satirickým nádychom, ktoré tiež fungujú ako vodítko ku pochopeniu hlavnej myšlienky.

 Trvalo mi hodnú chvíľu a ešte niekoľko krát som sa nedobrovoľne zúčastnila krvavého masakru, kým som zvolila inú, miernejšiu cestu a začala som s hracou technikou experimentovať. Po niekoľkých pokusoch mi došlo, že „bad guys“ na pohyby môjho bieleho hrdinu nereagujú a že strieľajú nepremyslene. Zisťujem, že pohyb čiernych postavičiek neovláda žiadna umelá inteligencia, ale prosto kopírujú chovanie môjho bieleho avatara z predchádzajúcich úrovní. Vzápätí odkrývam zmysel nápisu, ktorý sa zobrazuje na konci hry – užívateľ počas celej hry prakticky neúmyselne zabíja sám seba. 



 Hra The Best Amendment odkrýva práve svojim jednoduchým dizajnom a nenáročným ovládaním priestor pre riešenie podstatných morálnych otázok súvisiacich s právom vlastníctva zbraní občanmi USA. Obracia naruby výrok vice-presidenta organizácie NRA Wayna LaPierra : "The only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun." a ukazuje nám odvrátenú tvár tejto myšlienky. Som presvedčená, že zámer, aby mal každý právo vlastniť zbraň nebol vo svojom základe zlý - veď všetci máme právo sa brániť keď je na nás páchané zlo, avšak čas a skúsenosti nám všetkým dokazujú, že (občasné) bezhlavé jednanie ,,good guys" s dobrým úmyslom nemusí viesť ku dobrým a šľachetným činom. Užívateľovi, ktorý si uvedomí, že v prípade The Best Amendment nejde len o klasickú 2D strieľačku a odhalí mechanizmus hry sa odkryje množstvo otázok morálneho charakteru v súvislosti s vlastníctvom zbraní. Sú "good guys" so zbraňami naozaj schopní zastaviť nepriateľa? A kedy na to majú právo? Nemizne pri nezmyselnom nadužívaní zbraní hranica medzi bielym a čiernym, dobrým a zlým? Zbrane nás určite v niektorých prípadoch môžu chrániť, ale pri ich zneužití sa dostávame do slučky - násilie plodí zas iba násilie a naše zlé činy nás vždy dobehnú - a toto je myšlienka ktorú sa nám autori hry The Best Amendment snažia vštiepiť. 






362026

No comments:

Post a Comment