Wednesday, November 13, 2013

Analýza The Best Amendment

Molleindustria. 2013. The Best Amendment (Adobe Flash). Itálie 


     Po spuštění hry The Best Amendment (2013; dále TBA) si pravděpodobně mnoho hráčů řekne, že tento koncept jednoduché webové střílečky už někde viděli. Není však náhodou, že italští herní developeři Molleindustria mají ve své tvorbě několik her, které se snaží předat nějaké poselství, často s politickým či sociálním podtextem (např. Operation: Pedopriest 2007 či McDonald's Videogame 2006).  V této hře se jedná konkrétně o poselství k Druhému dodatku (The Second Amendment) ústavy USA, které opravňuje občany k držení střelných zbraní a organizaci NRA (National Rifle Association). Napřed ale prozkoumáme herní mechaniky, které jsou složitější, než se na první pohled zdá.


Herní mechaniky

     Na první pohled jednoduchá hra, kdy pomocí myši a klávesnice jdete za svým cílem, tedy sesbírat bíle hvězdičky. V prvním kole se nám ukáže pouze tato instrukce spolu s tím, že na to máte pouze vymezený časový limit. S každým dalším kolem ale přicházejí nepřátelé, kteří se nám snaží hvězdičky ukrást a my je musíme zastavit svou zbraní, kterou držíme. Pokyn ke střílení není vlastně ani ve hře přímo zobrazen. Zde na hráče apeluje jednak intro hry, kdy je název hry prostřílen samopalem, a dále citát výkonného ředitele NRA Wayne LaPierre, který nám říká : "Jediné co zastaví padoucha se zbraní, je klaďas se zbraní." (pozn. 1) Když tedy padoucha zastřelíme, vypadnou z něj hvězdičky (každý má u sebe na začátku kola právě jednu + je jedna na hrací ploše), které potřebujeme k úspěšnému splnění kola před uplynutím časového limitu. V každém kole se pak počet těchto protihráčů zvyšuje a zároveň roste počet hvězdiček, které potřebujeme sesbírat. 

     Hra v sobě však ukrývá velké překvapení, které se skrývá v samotném popisku hry. Ten nám říká, že potřebujeme nejen takticky myslet, ale je zapotřebí i čtyř-dimenzionální myšlení. Kdo má alespoň základní znalosti fyziky, tak ví, že za čtvrtou dimenzi je označován čas. I bez toho však hráč brzy pozná v čem se tato podstata skrývá. Hráč nebojuje proti ledajakým soupeřům, ale stojí sám proti sobě. Lépe řečeno, v každém kole jsou jeho akce zaznamenávány a promítají se do kola dalšího. S tím se pojí i střelba ze samotných zbraní. Společně s časovým limitem pro každé kolo hráč nevyhnutelně dochází k tomu, že ho zastřelí jedno z jeho minulých já. Když nám dojdou všechny životy (které jsou tři), ukáže se nám hláška o tom, že nás omylem zastřelilo jedno z našich minulých já. Tvůrci tento princip hraní proti sama sebe označují za Massively Single Player Game.

Audiovizuální zpracování

     TBA je typická flash hra, která má poměrně jednoduchou grafiku. Hráč zde ovládá klaďase (good guy), který má na sobě bílou kápi a v ruce zbraň. Soupeři jsou padouši (bad guy), kteří nosí kápi černou. Hrací plocha má podobu žlutého oválu. Okolo něho bliká v kruhu bílá tečka, která znázorňuje čas. Dále zde máme v levém horním rohu znázorněn počet životů, v levém spodním rohu počet hvězdiček, které nám zbývají do úspěšného dokončení levelu. V pravém dolním rohu je to pak ukazatel skóre. K dispozici máme různé zbraně od pistole, přes brokovnici, až k bazuce. Každá má "očekávané vlastnosti" (pozn. 2) a dokonce zpětný ráz. Jsou od sebe i graficky rozlišeny. Po zásahu nepřítele po něm zůstane na zemi krvavý flek. Hudební zpracování je takové, že na pozadí se neustále opakuje "jižanská" hudba z USA. Po sebrání hvězdičky se nám ozve zvuk připomínající kravský zvon nebo zásah plechovky po zasažení kulkou. 

Kontext hry

     Nyní se vraťme ke kontextu, v jakém hra byla vytvořena. Molleindustria označuje hru za neoficiální hru NRA. Navazuje zejména na již zmíněný citát výkonného ředitele NRA LaPierra, který padl po incidentu střelby v Sandy Hook Elementary School v Newtonu. (Ryan Rigney 2013) V Americe přitom podobné incidenty střelby nejsou výjimkou. NRA patří mezi největší prosazovatele zachování platnosti tzv. Druhého dodatku ústavy v USA. Velkou podporu má především na jihu USA, který mnozí považují v mnoha ohledech za zaostalý (pozn. 3) a původní oblast organizace Ku Klux Klan. Ve hře se pak objevují další podobné citáty. Poselstvím hry je tedy upozornit na tento neustále ožehavý problém a na morální kontroverzi NRA.

Symbolika hry

     Ve hře je poměrně mnoho symbolických odkazů.  Prvním je asi podoba klaďase a padoucha. Není náhodou, že klaďas má na sobě bílé roucho a špičatou bílou kapuci s otvorem pouze na oči. To má symbolizovat člena legendární rasistické a xenofobní organizace Ku Klux Klan. Spekuluje se, že mnoho jejich členů jsou zároveň podporovatelé nebo přímo členové NRA. Naopak padouch, tedy ten druhý je oblečen stejně, jenomže v černé barvě. Tím má symbolizovat někoho druhého (např. afroameričana, proti kterým KKK brojí nejvíce). Zároveň je to klasická symbolika dobra a zla (v tomto případě good and bad). Na tento druhý význam je navázán i popisek ve hře, tedy že pokud někoho zabije klaďas, nestane se tím pro jiného člověka padouchem? Na to navazuje i čtyř-dimezionální pojetí hry, kdy vidíme jak se kroutí samotná naše optika, jelikož padouchové jsme zde mi sami. Další, již hůře uchopitelný, symbolický odkaz je zde v podobě hudby, která je typicky "jižanská" (pozn. 4). Odtud právě údajně pochází KKK a je zde asi největší koncentrace majitelů zbraní v USA, které vlastní až 60% obyvatel. (Azrael, Cook 2004). Kromě citátů se na konci hry vyskytují tři různá zakončení vložená autorem, která má humornou podobou podat obrázek, který vyplývá ze spekulací mezi korelací hraním násilných her, které zvyšují agresivitu a právě zmíněnými útoky. (pozn. 5)

Žávěr

     Myslím si, že se autorovi hry podařilo zajímavým způsobem, za použití mnohých symbolických a sémiotických prostředků, vyjádřit jeho protest vůči podobným organizacím jako je NRA. Ty si dělají dělají nárok na činění morálních prohlášení a soudů, přitom podle autora hry jejich činností vznikají podmínky k nemorálních akcím. Poukazuje tedy na jakousi morální šeď ve společnosti. Ve hře je to vyjádřeno zejména tím, že abychom ukázali, že jsme dobrým člověkem, můžeme klidně postřílet hromadu jiných lidí. Hra je, podobně jako jiné hry od Molleindustria, hratelná zejména do té míry, než naplní svůj účel, tedy informovat o nějakém společenském problému a odhalit autorův názor na tento problém. The Best Amendment tento účel dle mého názoru plní.  


Poznámky
1) "The only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun."2) Očekávané vlastnosti jsou takové, že samopal střílí rychle. Brokovnice střílí několik střel s rozptylem, ale na kratší vzdálenost. Bazuka po zasažení vyvolá explozi, v níž mohou zahynout i další soupeři.
3) Vyplývá to jednak z historických souvislostí a jednak z ekonomických souvislostí. Používají se často pojmy jako redneck nebo hillbilly, ve volném překladu do českého "vidlák", jinak řečeno prostý vesničan.
4) Myšlen zejména jihovýchod země. Texas, Lousiana, Missisipi...)
5) První je Rorschachův psychotest se skrvnou na měření agresivity při hraní videoher. Druhý říká zda-li nejsme moc frustrovaní a necheme už přestat. Třetí je prověrka toho, zda-li jsme se útoků sami nezůčastnili, kde proběhne falešný scan našich sociálních sítí. 

Literatura
Azrael, Deborah, Philip J. Cook, Matthew Miller (2004). "State and Local Prevalence of Firearms Ownership Measurement, Structure, and Trends". Journal of Quantitative Criminology 20 (1): 43–62.

Rigney, Ryan. 2013. The Best Amendment Indie Game Takes On the NRA". Wired. [online] Dostupné 13.11.2013 z http://www.wired.com/gamelife/2013/04/nra-the-best-amendment/

Ludografie

Molleindustria. 2006. Operation: Pedopriest (Adobe Flash). Itálie.
Molleindustria. 2007. McDonald's Videogame (Adobe Flash). Itálie.


Vojtěch Hejret /// 385018

No comments:

Post a Comment