Friday, December 2, 2016

Save the Date

Save the Date je vizuální novela, na které spolupracovali indie vývojář Chris Cornell a hudebník Francisco Cerda. Na první pohled Save the Date nezaujme snad nikoho, ale možná právě díky tomu pro mě byla tato hra takovým malým překvapením.

Po vizuální stránce hra ničím zajímavým nenadchne, jelikož je tvořena jen z několika mála obrázků a textových polí. Avšak kombinací se soundtrackem navozuje perfektní atmosféru ke každé lokaci, ve které se právě nacházíte a zároveň neodvádí pozornost od příběhu, který je sdělován pouze textem.

Herní mechanika není ničím složitá a hráč si vystačí jen s myší. Klikáním na dialogová okna volíte, jakým směrem by se měl rozhovor s Felicií ubírat a snažíte se o ní zjistit co nejvíce věcí, které se vám budou pozdějí hodit, jelikož čím víc o vaší společnici víte, tím více možností máte, i když většinou končí podobně.

Z počátku se hra jeví jako obyčejný Dating Sim, tedy simulace randění, ale na první dojmy bychom neměli vždy dávat. Velmi brzy totiž zjistíme, že namísto abychom se pokoušeli dostat slečnu, jménem Felicia do postele, tak se budeme snažit aby na našem rande nezemřela nějakou náhodnou a absurdní smrtí.  Postupným přehráváním hry se, jak už jsem říkal, dozvídáme o Felicii stále nové věci, které nám otevírají nové možností dialogů a s každou novou možností doufáme, že jsme na správně cestě jak Felicii zachránit. Nejvíce zajímavé mi přišlo proboření čtvrté stěny, kdy Felicii sdělíme, že je to vše jen počítačová hra a sami jsme zvědaví, jaká na ni čeká další smrt. Avšak největší vrchol hry přichází, když se s Felicií setkáme na jejím oblíbeném místě s výhledem na město. Zde se nám Felicie více otevře a dojde i na některé téměř filozofické otázky. Ač se však snažíme sebevíc, smrt si vždy Felicii najde. Jedinou možností, jak tomuto příšernému osudu zabránit, je nejít s Felicií na rande. I tuhle možnost nám však hra vmete do tváře textem ,,you never even got a date“. Nemám nejmenší tušení, jakou zprávu nám měla tato hra původně sdělit, pro mě to však bylo to, že i když se někdy snažíme sebevíc, není nám daná věc vždy souzená a proto je často lepší jít a zkusit něco nového, namísto abychom zůstali v nikdy nekončící honbě za neexistujícím i když téměř viditelným cílem. Což i trochu koresponduje se "secret ending", který je i když v podstatě jako jediný štastný, tak úplně neuspokojící a jistě každému se někdy stalo, že po něčem velmi toužil a dělal vše jen aby danou věc získal, aby pak zjistil, že to není zdaleka to, co si představoval.

Tato hra rozhodně není pro každého, i když v ní někteří najdou otázky smyslu života a někteří vůbec nic, tak to jistě stojí za zkoušku. Přece jenom je vždy krásné vyhrabat z té přehršle titulů, které nyní existují i nějaký zajímavý a alespoň trošku odlišný klenot.

Platformy: Windows, macOS, Linux
Rok vydání: 2013
Žánr: Vizuální novela
Hlavní designér: Chris Cornell
Herní studio: Paper Dino Software

Arnošt Schmidt (449840)

No comments:

Post a Comment