Friday, December 2, 2016

Save the Date

Save the Date je vizální novela od studia Paper Dino Software vydaná 23. května 2013. Na první pohled se hra jeví jako pouhá simulace rande s dívkou Felicia, která během vašeho setkání pokaždé zemře, a vy s tím nemůžete nic udělat. Avšak Save the Date v sobě určitě skrývá více, než se zpočátku může zdát.

Poté co zjistíme, že Felicia pokaždé zemře a je jedno, zdali jdeme do jiné z nabízených restauracích či s ní odmítneme někam jít, začneme si všímat vodítek, které nám dá sama Felicia v různých levelech hry. Poradí hráči, jak prodlužovat rozhovor a tak odvracovat její smrt a posléze, jak ji přesvědčit, abyste jste ji zaujali, a sešli jste se tak s ní na jiném místě, než jste měli doposud na výběr, pokud jste se rozhodovali, kam půjdete na rande.

V okamžiku, kdy se přemístíte na její oblíbené místo na kopci, kde vidíte celé město, mění se chápání postav a celé hry. Již nekomunikujeme s dívkou Felicia, ale skrze ni máme možnost rozmlouvat se samotnými vývojářem hry a zjišťovat, o čem hra je a jak ji lze vůbec dohrát. Proto i nový level, kde se s Felicii nacházíme, je o to krásnější a důmyslnější. Nejenom že jednoduchá grafika mi v tomto případě přijde lépe zpracovaná, než kdy vykreslovala prostředí restaurací, kde jsme měli nevydařené rande, ale má také znázorňovat samotnou hru. Jak jsem již zmínila výše, s Feliciou sedíme na kopci a máme výhled na celé město. Ve skutečnosti sedíme na kopci s vývojářem Chrisem Cornellem a nedíváme se na město, kde nám předtím Felicia umírala, ať už jsme se snažili sebe víc ji zachránit., ale na celou hru Save the Date.

Ptáme se, proč Felici nemůžeme zachránit, v čem spočívá význam hry a jak ji vůbec dohrát. Vývojář Chris nám důvtipně odpovídá, přikládá příběhy z jiných jeho oblíbených her a k tomu vám sděluje své hlubší myšlenky v čem je podstatě všech her a jak bychom mohli prožívat jejich příběh.

Umírá Felicia díky tomu, že hru hrajeme stále dokola a dokola, jelikož chceme ve hře pouze zvítězit? Nezachráníme Feliciu tím, že hru vypneme předtím, než zemře? Žije příběh v knize nebo v naší mysli? Pokud v naší mysli, tak přeci Felicia nemůže zemřít, pakliže ukončíme hru těsně před její smrtí, ale bud v nás žít dál. Z toho vyplývá, že zvítězit můžeme pouze tehdy, pokud změníme sami sebe – jak budeme pohlížet na hry, jejich pravidla a příběh.

Musím říct, že mě dlouho hra takto nepřekvapila, jako se povedlo Save the Date. Ještě dlouho budu nad ní přemýšlet a pravděpodobně také zedituji i tento článek, jelikož teď se mi v hlavě mísí vše, co mi Chris Cornell za pomocí Felicii sdělil a stále nad tím vším přemýšlím a utřiďuji si své názory. Jsem opravdu nadšená z toho, jak jsem hru ukončila svým vlastním způsobem a jak Christ dokázal tak složitější sdělení vnořit do tak jednoduchého provedení. To je snad sen většiny vývojářů, i můj.






Platformy: Windows, macOS, Linux
Žánr: vizuální novela
Hlavní designér: Chris Cornell
Herní studio: Paper Dino Software
Rok vydání: 2013



Zpracovala: Zdeňka Kohlová, učo 442695

No comments:

Post a Comment