Friday, December 2, 2016

Hot Date

Coincidence? 
Hot Date je krátky (speed) dating simulátor 23-ročného britského vývojára Georgea Batchelora. Hra podporuje platformy Windows, Mac OS a Linux, pol roka po vydaní bola hra modifikovaná pre iPhony a iPady. Hra je vyvinutá Batchelorom v engine Unity a je prístupná na itch.io zadarmo alebo za symbolickú cenu, ktorú si hráč môže zvoliť ak chce hru podporiť. Hra je jedinečná tým, že hráčovým partnerom pes, mopslík. Prečo práve mopslík? Mohlo by to byť tým, že táto rasa psa so sploštenou tvárou neľahko vyjadruje emócie, a teda sa pozitívny a negatívny výraz ťažko odlišujú. No zároveň sa autor mohol inšpirovať svojimi domácimi maznáčikmi, ktorí sú tiež „zhodou okolností“ mopslíci (viz fotky na Twiterri).

Audiovizuálna reprezentácia.
Hra je situovaná do tmavšej miestnosti, kde oproti hnedo-zelenému pozadiu vystupuje ružový mopslík. V pozadí je z časti zobrazený nápis „(speed) dating“ a tento fakt podporujú aj hodiny, či časovač, ktorý hráčovi odmeriava presne tri minúty na jedno rande (celkovo sa vystrieda 7 partnerov). Okrem hodín, psa a svietnika so sviečkami je pozadie statické. Pes má minimálnu mimiku, neustále vyplazený jazyk, a negatívne reakcie od tých pozitívnych sa príliš nelíšia. Hráč hrá z pohľadu prvej osoby, no nie sú tu, žiadne náznaky, za koho hráč hrá (napríklad ruky a podobne), či je to človek, pes, žena alebo muž. Na prvý pohľad ružový text psa a modrý text hráča mohol naznačovať, že hráč hrá za muža a partner je žena, no keďže sa pes predstavuje ženskými aj mužskými menami, toto farebné rozdelenie stráca na význame. Výmena partnera je len pomyselná a je znázornená rýchlou uzávierkou a pohybom kamery, ktorý má pravdepodobne znázorňovať usadenie hráča. Po dlhšom hraní vyvstáva potreba psov od seba odlíšiť, pretože sa tento obraz rýchlo opotrebuje, a tomu nepomáha ani sarkastický ba až cynický charakter partnerov, ktorí začnú pôsobiť ako jeden. Príjemná by bola aspoň zmena vo farbe, čím by sa podtrhla výmena partnera. Ťažko posúdiť, či ide o úmysel zo strany autora, aby tým podtrhol to, že sa pri množstve ľudí, ktoré človek stretne na speed datingu, ťažko objaví niekto zapamätateľný, alebo šlo o jednoduché šetrenie dát pri vývoji. Rande sprevádza repetitívny soundtrack od Leviho Packa. Hudba nepôsobí rušivo, podfarbuje akúsi intímnu atmosféru. Okrem hudby sú jediné zvuky v hre zvuk zvončeka, ktorý oznamuje koniec stretnutia a klikanie klávesnice pri objavovaní textu.

Mechaniky
Ovládanie hry je veľmi minimalistické, hráč si vystačí s navigáciou medzi otázkami šípkami/WASD a enterom, ktorým potvrdzuje svoj výber. Hra spolieha na to, že hráč príde na toto jednoduché ovládanie sám, v úvode sa neobjavuje žiaden tutoriál. Prvé stretnutie s možnosťami Are, Do, Would, Have, What, môže byť na prvých pár sekúnd mätúce, no s tým autor pravdepodobne počítal, pretože sa po chvíli nad výberom objaví šípka vpravo, ktorá objasní, že sa jedná o začiatok otázky. Tie sa rozbaľujú po piatich možnostiach, z týchto 25 možností sa 10 rozbaľuje po ďalších 5 tém. (napr. Are>you someone who likes to>play darts?) S takýmto množstvom kombinácií sa môže zdať, že sa hra nikdy nestane repetitívnou, no odpovede sa často opakujú, aj keď sa položí iná otázka.  Odpovede sa väčšinou skladajú z neutrálneho základu, k čomu sa pripojí vybraná možnosť (Whoa now. I really don’t care about _chucking the arrows_). Pri kladení stále rovnakej otázky sa psov postoj nemení, a tak sa zdá, že aspoň tento element náhodnosti developer odstránil a teda má pes na každú otázku stály negatívny/pozitívny postoj. Otázky však na seba nijak nenaväzujú, okrem faktu, že sa možnosti striedajú a niektoré sú občas vynechané. Pár z nich majú dodatočnú možnosť reakcie hráča. Hráč ma tiež v málo prípadoch možnosť napísať svoju odpoveď, no na tom, čo napíše nezáleží, čo uberá rande na realistickosti. Hre by rozhodne neuškodil nejaký „like meter“, ktorý by naznačoval hráčovi, aký progress svojimi otázkami urobil, bez neho to po pár prehratiach pôsobí ako bezmyšlienkovité kladenie otázok. Nie je úplne jasné, či chce autor kritizovať dating simulátory alebo speed dating samotný. Psova apatickosť, sarkazmus a častá nevrlosť rozbíja stereotyp, kedy sa človek snaží na cudzinca pôsobiť v najlepšom svetle. Ťažko povedať, či vysoká miera náhodnosti v hre bola zámerom autora vyvolať v hráčovi frustráciu, pretože pokiaľ sa hráčovi podarí nájsť s mopslíkom spoločnú reč, a po vypršaní času sa rozhodne, že sa chce s partnerom znova vidieť, ten mu môže náhodne odpovedať veľmi negatívne, čo neguje jeho predošlé správanie a ilúzia je zničená.

Dojmy
Hra nemá príliš veľký „replay value“, 7 mopslíkov bohato postačí na vyskúšanie všetkých prístupov, ktoré by hráč mohol chcieť zakúsiť. Sama som prešla fázami, kedy som sa pokúšala mopslíka oslniť, opätovanie sarkastického správania, utešovanie, trojminútové mlčanie, až po analytické exploitovanie herných mechaník kladením stále tej istej otázky, či písanie náhodných písmen miesto (input) odpovedí. Hra sa ale pekne odlišuje od ostatných datingsim svojou jednoduchosťou, cynickým prístupom partnera, alebo krátkou metrážou. Hra má isté vtipné elementy, čo môže zužitkovať napríklad partia kamarátov, ktorí sa stavia o to, koho rande dopadne najlepšie. Hra nemá absolútne žiadnu dejovú líniu no je dobre zapamätateľná ako „rande so sarkastickým psom“.

Autor: George Batchelor
Rok vydania: 2015
Hudba: Levi Pack
Distribútor: itch.io
Platformy: Windows, Mac OS X, Linux, mobilné: iPhone, iPad
Žáner: dating simulátor
Mód: Single player

Engine: Unity Personal Edition

No comments:

Post a Comment