Friday, December 2, 2016

Katawa Shoujo

Katawa Shoujo je bishoujo hra typu dating simulátor občas nazývaného téže jako vizuální novela. Příběh se točí kolem hlavní postavy Hisao Nakaie, který je kvůli infarktu přeložen na školu pro zdravotně postižené děti. Zde má možnost se setkat se a vybudovat si vztah až s pěti hlavními ženskými postavami.

Design

                Design hry je proveden tradičně pro vizuální novely, hra probíhá v podstatě z první osoby, kdy vidíme svět očima Hisaa, na obrazovce se nám vždy ukazuje osoba, s kterou se zrovna bavíme a pod ní textové okno, ve kterém nám probíhá dialog. Jelikož hra není dabovaná, text je hlavním zdrojem informací. Postava, se kterou se bavíte, je provedena v klasickém manga stylu kresby a za ní je nastíněno prostředí jednoduchým stylem, abychom byli informování, ale zároveň aby hlavním bodem pozornosti byla stále postava. V Katawa Shoujo je tento typický model proložen občasnými cutscénami.  




Design Prostředí

                Prostředí ve hře je zpracováno poměrně typickým stylem pro tento typ her. Jedná se o jednoduchý manga styl kresby, který zachycuje prostředí, ve kterém se vyskytujeme. Prostředí ve hře plní roli spíše zasazení do kontextu situací, než prožívání uměleckého požitku. Design prostředí je dle mého názoru v dating simulátorech poměrně důležitou a mnohdy přehlíženou součástí hry. Sice se většinou nejedná o nějaké propracované prostředí, je však koncipováno tak aby hráči došlo bez delšího zamýšlení, kde se nachází, aniž by to hra musela explicitně oznamovat. Slouží zároveň jakou součást hry, která nám pomáhá, abychom se vcítili do děje. Jednáme pak podle toho, jak si myslíme, že je to vhodné nejen k sociální situaci, ve které se nacházíme ale zároveň i k prostředí.


Design Postav

                Jelikož je tento typ her založený hlavně na příběhu a vztazích mezi postavami, design postav se dočkal velké pozornosti ze stany vývojářů. Ať už se jedná o hlavního hrdinu Hisaa, do kterého se dá poměrně jednoduše vcítit, tak i ostatních 5 ženských protagonistek se dočkalo nemalé scenáristické pozornosti.
                Hisao je dle mého názoru skvěle napsaná postava hlavně z důvodu toho, že se nejedná o nijak plochou postavu, zároveň má ale takové vlastnosti do kterých se člověk zvládne rychle vcítit.  I přes fakt, že se jedná o postavu psanou pro demografickou skupinu mužů adolescentů, jsou zde i vlastnosti, do kterých se zvládne vcítit i člověk mimo tuto demografickou skupinu. Hisao, který prožil infarkt a je nucen opustit prostředí na které je zvyklý a ocitá se v úplně novém pro něj neznámém. Zároveň si zvyká na něco úplně nového a to je jednání s tělesně postiženými spolužáky, jak se k nim chovat a zároveň jak se chovat sám ve vztahu ke svému postižení. Jelikož designéři hry velice rozumně vybrali postižení, které není nijak viditelné je jednoduché si i tuto zkušenost přenést na sebe. Právě kvůli tomu, že si všechny tyto situace a pocity můžeme celkem přesně představit, jak je samy prožíváme, působí Hisao tak přirozeně ohledně vcítění se do něj.
                Co se týče pěti hlavních ženských protagonistek, se kterými může Hisao projít příběh, dovolím se tvrdit, že jim byla dána stejná scenáristická péče jako Hisaovi samotnému. Každá zastupuje jiné tělesné postižení, zároveň ale naprosto odlišný charakter. Je zde veselá a energická Emi, která přišla o obě nohy, ale i tak je hvězdou běžeckého týmu. Plachá Hanako, která má znetvořenou polovinu obličeje a je černou ovcí společnosti. Starostlivá a velice způsobná Lilly, která je od narození slepá. Bohémská umělkyně Rin, která svůj život zasvětila umění a malbě i když nemá ruce. A jako poslední předsedkyně studentské rady Shizune, která je hluchoněmá.  Tento výčet je však úplným povrchem každé z protagonistek, všechny mají svá tajemství, která může v průběhu hráč v roli Hisaa odhalovat.


Hratelnost

U Katawa Shoujo se dá možná trošku s obtížemi mluvit o nějaké hratelnosti. U dating simulátorů jsem považoval za primární možnost volby, která ještě více posouvá sžití se s hlavní postavou, které jsme si na začátku vytvořili. V tomto bodě bohužel musím říci, že vývojáři tuto stránku hry poměrně zanedbali, za cca 10 hodinovou herní dobu je rozhodování skutečně málo, a to i přes to že hra nabízí 5 různých možností jak jí hrát podle toho, kterou dívku si zvolíme za naši vyvolenou.

Příběh

                Příběh Katawa Shoujo Se týká mladíka Hisaa, který po tom co mu na střední škole vyzná lásku dívka ze třídy, dostane infarkt a je skoro půl roku hospitalizován. Po hospitalizaci se nemůže vrátit do své původní školy a je potřeba aby navštěvoval speciální školu pro mládež s zdravotním postižení. I přes fakt, že se mu nápad změny školy z počátku moc nezamlouvá, nemá Hisao moc na výběr a stěhuje se na internát této školy.
Zpočátku moc Hisao nezapadá, je ale otázkou času kdy si na prostředí zvyká a seznamuje se s dalšími postavami. V tomto bodě již na hru mají vliv vaše rozhodnutí, a vy volíte, kterou cestou se vydat a kterou dívku má Hisao získat.

Ideový obsah příběhu

                Tím co je na této hře asi nejzajímavější, je právě idea za ní. Vývojáři se v Katawa Shoujo pokouší poukázat na to, že i když člověk projde těžkou životní událostí, nemusí to znamenat nevyhnutelně konec jeho života. Příběh Katawa Shoujo vás jakožto Hisaa provádí touto proměnou názoru, sama postava neví jak na změnu svého života reagovat, proto je to co ve hře vysvětlují Hisaovi zároveň vysvětlující i pro samotného hráče. Tento faktor ještě dále rozšiřuje ono prožívání příběhu a vcítění se do Hisaovi situace. Hra, i když zpracovává vážné téma, se nebere tak úplně vážně. Jsou zde velice vtipné momenty, mnohdy jisté vtípky vyznívají až trošku krutě jelikož se týkají tělesných postižení. Tyto vtipy, ale vždy pronáší člověk, který právě tím konkrétním postižením trpí, touto formou tedy hra ukazuje, že je možné se nad tělesné postižení povznést do takové míry, že jste o tom schopni i žertovat. Dalším bodem, který poukazuje na to, že s postižením svět nekončí, je normálnost činností ve hře, jste normální student, který prožívá každodenní banální situace a strasti. Jako například dělání domácích úkolů, stres před zkouškami, radost z času tráveným s přáteli a vzrušení z první lásky či sexuálních zážitků.

No comments:

Post a Comment