Friday, December 2, 2016

Save the Date







Save the Date

     Save the Date od tvůrce Chrise Cornella je freeware dating Sim hra z roku 2013, která je vytvořená pod záštitou Paper Dino Software. Můžete ji hrát na Windows 2000, Mac OS 10.4 a Linux x86. Je vystavená na základě dialogů a grafika je vytvořena Ren'Py enginem. Tento engine je open source a dá se díky němu vytvořit celkem jednoduchý interaktivní příběh. Ve hře plánujete schůzku se svojí přítelkyní Felicií, ale tohle rande určitě nebude obyčejné. V osudu Felície je  zemřít a to velmi bizarní smrtí. Vaším úkolem je ji zachránit a to tak, že hru znovu a znovu opakujete a díky tomu získáváte pokaždé cenné informace, které můžete v dalším pokusu použít. Při prvním pokusu jsem si myslel, že hra bude o snaze zachránit pokažené rande, ale víc jsem se mýlit nemohl.



http://quickman.gameological.com/wp-content/uploads/2013/06/130612_sawbuck_savethedate_featured.jpg




Potěšilo mě nastavení, kde nemáte pouze slider na hudbu a grafiku. Můžete nastavit rychlost textu, přecházení mezi lokacemi nebo i přeskakování dialogů.

Na stránkách paperdino.com popisuje autor hlavní myšlenky hry. Příběh, přátelství, osud (hra skončí vždy stejně, ať děláme cokoliv) a naděje (Té ve hře moc není). I podle jeho standardů je hra netradiční, až divná a experimentální.

Celou hrou procházíte pouze pomocí dialogů, které si vybíráte, na základě reakcí Felície. Každá vaše volba má následky a rozvíjí příběh, který je docela rozvětvený.  I když Felície vždy zemře, přesto musíte vynaložit veškeré úsilí na její záchranu. Při každém novém opakování máte více možností, ze kterých vybírat. Když Felícii vezmete do burger restaurace, trefí ji kulka. Můžete ji tedy v nové hře před tím varovat a říct jí, aby se skrčila. Bohužel prakticky všechny rozhodnutí vedou ke smrti vaší přítelkyně a je nutné vyčerpat všechny možnosti, abyste nakonec zjistili, že to nejde. Konec prakticky ve hře není a proto si ho musíte vymyslet sami. Hra se dá v průběhu uložit, což se pří takovém množství dialogů a proklikávání může zaručeně hodit. Je totiž velmi únavné dokola a od začátku odklikávat rozhovor jen abyste se dostali tam, kde jste skončili. Několikrát jsem při rychlém proklikávání vybral špatnou odpověď.

Hudební doprovod je v krátké smyčce, ale při hraní nějak neobtěžuje, i když bych uvítal větší a hlavně delší paletu.

Děj hry začíná, že vám (bezejmennému hrdinovi) zazvoní mobil. Felície se v něm ptá, kam půjdete. Můžete jít buď na burger, thajské jídlo nebo tacos. Chvíli na to se ocitáte v restauraci a v téměř dokonalé idylce si užíváte rande. Najednou vaše láska kvůli nepředvídatelné události zemře. Napoprvé jsem  nechápal, co se děje. Když mi to došlo, pochopil jsem, co přesně název hry znamená a její princip. Místo pouhého randění čelíte smrti, což je podle mě  originální změna v porovnání s ostatními simulátory randění. Musím uznat, že autor má velmi černý humor,  jelikož každá smrt je většinou absurdní. Problém jsem našel v tom, že repetitivnost hry může vést k jejímu předčasnému ukončení. Já sám jsem hru napoprvé nedokázal hrát déle, než 20 minut, jelikož mi vadilo, že  Felície mi stále umírá. Jako pozitivum bych vybral scénář metavyprávění, kdy můžete Felícii říct, že jste ve videohře a váš úkol je ji pomoci. Můžete jí to sdělit přímo a nebo jen nepřímo naznačit. Jakmile s tím začnete, Felície bude vystrašená a vy ji budete muset uklidnit a přesvědčit, že to myslíte smrtelně vážně a že nejste blázen, jak si o vás myslí. Například můžete říct, že jste mentalista. Felície tedy bude myslet na nějaká čísla a vy musíte uhodnout, která to jsou. Nebo můžete říct, že jste superhrdina. Je to jen na vás.

Fakt, že se Felície zachránit nedá a tím pádem hra nemá jasný cíl, mě zmátlo. Ze začátku jsem si myslel, že jen dělám něco špatně a byl jsem rozčílen. Sice je to zajímavá myšlenka, nedat do hry jasný cíl, ale většina hráčů takový cíl potřebuje, jinak stejně, jako já nebude chtít pokračovat. Ať děláte cokoliv, je to marné. Dle mého názoru, je to u hry velké mínus, protože si mi zdá zbytečné, tolikrát hru opakovat jen proto, abyste zjistili, že se nedá vlastně nic dělat.

Nakonec si můžeme říct, proč tu hru hrajeme ? Chce snad znát všechny způsoby její smrti? Opravdu jí chceme pomoci? Podle mě, by se hráč měl smířit s tím, že nemůže vyhrát. Tedy může, když rande odvolá. Je to sice velmi kruté, ale je to jediný způsob, jak svoji přítelkyni uchránit. Další možnost, jak hru "vyhrát" je změnit  jeden herní soubor. Je to praktiky podvod a sám autor to ani nepopírá. Dokonce připravil návod, jak výhry docílit. Takový konec je podle mě ale naprosto nepřijatelný, byť vtipný. Tato možnost vás přesune do létajícího hradu a Felície vyhraje v loterii.

Hra má originální myšlenku i když morbidní, vtipné dialogy, ale to je asi vše. Hudba je repetitivní a krátká. Vyhrát se vlastně nedá a celkové zpracovaní je nedotáhnuté do konce. O co přesně autorovi jde, sám přesně nevím. Jestli chce dát hráči životní lekci nebo mu ukázat, že každá hra nemusí mít start a cíl a nebo si chce z hráčů prostě jen "vystřelit".

449847
Tomáš Trávníček












No comments:

Post a Comment