Monday, December 5, 2011

American dream - simulátor úspěchu

Increpare games , (2011),
American dream, (Flash)

Designer: Stephen Lavelle

Žánr: simulace

Volně hratelná hra od Stephena Lavella pro jednoho hráče, jejíž cílem je „become a millionaire“ v idealizovaném stylu „amerického snu“ pomocí investování na burze komodit. Grafika je strohá, pixelová v malém rozlišení, tudíž žádná pastva pro oči, ale pro předání myšlenky hry stačí. Hudba je příjemná a během hraní neomrzí.

Ze začátečních 500 dolarů a prázdného domu je hráč směřován k tomu, aby nejen vydělal svůj první milion, ale také aby vybavil svůj dům všemi věcmi, jenž potřebuje mladý člověk 3. tisíciletí, který vydělává tisíce dolarů na burze, aby byl oblíbený a v jeho domě se scházeli důležití lidé pro byznys a tím mu pomohli k ještě větším ziskům. Je ovšem možné vydělat milion pouze investicemi na burze a do zařizování domova se vůbec nepouštět.

K ovládání hry slouží ze začátku myš pro startovní „klik“, dále jen kurzorové šipky a „akční klávesa“ Z, s jejíž pomocí jsou ovládány všechny akce. Samotné herní prostředí se skládá z domu hráče, po jehož pokojích se pohybuje kurzorovými klávesami a kde nakupuje nejrůznější vybavení akčním tlačítkem, a z „práce“ hráče, což je vlastně tabulka jednotlivých komodit pojmenovaných dle amerických celebrit (Bill Cosby, Michael Jackson, Madonna), jenž hráč pomocí kurzorových kláves buď nakupuje, či prodává. Stejně jako u reálných burz zde hráč vidí cenu komodity v dolarech, nakoupené množsví a její týdenní přírustek/úbytek dolarové hodnoty, podle čehož se může rozhodovat, kdy jakou komoditu prodat/nakoupit. Nakoupí, prodá, a akčním tlačítkem ukončí týdenní cyklus. Tímto se hra velmi podobá klasické burze, snad jen v American dream jsou nákupy a prodeje prováděny v týdenních prodlevách. V praxi se ale mechanika, až na pár výjimek, omezuje na to, že jednotlivé komodity jeden týden ztrácí hodnotu, tudíž stačí je nakoupit za tolik peněz, kolik si můžeme dovolit, a v dalším týdnu obvykle posilují, a je tak možné prodat je se ziskem větším či menším. Tímto způsobem se mi podařilo milion vydělat asi za patnáct minut hraní. Další z možností jak rychle zbohatnout je využít mechaniky spojené s nákupem nových věcí do bytu: tím že hráč zvyšuje atraktivitu domova, hra mu automaticky zařizuje párty v jeho domě. Takové bujaré párty mají většinou následky, takže po každé zábavě se objeví nějaké snímky, které buď zneuctí, či vylepší image jedné z celebrit/komodit, a tím zvýší/sníží její hodnotu, a hráč tudíž může nakupovat/prodávat s předstihem. Tímto se tato mechanika podobá sledováním burzovních indexů a práci zkušených burzovních makléřů, kteří dokáží z kousků informací o jednotlivých komoditách určit další vývoj jejich hodnot. Je zde ale sympatické, že nelze nakupovat na dluh a hráč nemá žádnou možnost se zadlužit, a přitom se mu po malém tréninku a štěstí na burze daří vydělávat statisíce.

Tímto je vidět, že autor touto hrou satiricky zaútočil na Americký sen, domnění, že všichni v USA budou vydělávat miliony dolarů, budou mít super dům plný nejlepších věcí, tři auta a budou pořádat super večírky pro lidi, kteří jsou tak krásní a bohatí, až oči přechází, a když to nejde za jejich peníze, tak si na to půjčí. Stephen Lavelle si je však určitě velmi dobře vědom, kam tento konzumní styl života Ameriku v současné době dovedl, a že většina snah Američanů o splnění tohoto snu (pokud nepočítám to 1% procento, které uspělo) končila v dluhové pasti, bankrotu a bezdomovectví tak, jak jsme toho svědky v současné době.

David Humpolík 341784

No comments:

Post a Comment