Monday, December 5, 2011

The End "co je smrt?"

Preloaded (2011). The End. (Flash)
Žánr: skákačka/desková hra
Design: Luke Pearson
Spolupráce: Channel 4 Education (UK)
Tom Chatfield
Země původu: Velká Británie



Vzdělávací, z většiny 2D plošinová adventura s myšlenkou konce světa a tématem smrti založená na filozofických úvahách známých myslitelů jako Zikmund Freud, George Orwell nebo Nostradamus. Je zřetelná svým komiksovým zpracováním, které ilustroval Luke Pearson. Ve hře se objevují bubliny z texty citátů filozofů. Grafické ztvárnění postav připomíná svou jednoduchostí znázornění profilových postav členů hudební skupiny Gorillaz.
Hra má dvě rozdílné herní roviny: 2D skákačku a stolní hru, které se cyklicky střídají, resp. stolní hra - je interaktivně spouštěna z adventury vejitím do dveří nebo dosažení určitého stupně levelu.

Mechanicky si na začátku hry pojmenujeme a nadefinujeme avatara. Ovládání v hlavním herním módu je pomocí [WSAD] nebo [šipky] – pohyb a šplhání, [mezerník] – skok,[W] nebo [š. nahoruje] navíc pro interakci (táhla, otevření dveří), [E] je pro speciální funkci (special shadow power), viz níže.

Dveře v menu nás odkazují do 3 světů, které představují tělesno, duševno a spirituálno (Body, Mind a Spirit world). Každý obsahuje šest levelů, které jsou zakončeny zmíněnou deskovou hrou.


Desková hra je fiktivním soubojem vždy s jedním z obránců (Guardian). Je to puzzle, na principu pokládání kamenů do pravidelného pole, jde nám o přehození protihráčovy hodnoty – kámen se přetočí a je v opačné barvě. Tím pádem se pole celou hru mění, což evokuje vrtkavost bytí. Je nutné si to dopředu promyslet a hrát takticky. Hru si můžeme, stejně jako skákačku, zopakovat kolikrát se nám zachce, pokud se nám výsledek nezalíbí. Odměnou za vyhranou partii jsou „objekty smrti“ („Death Objects“), jako například zvířecí totem, který souvisel s otázkou: „Myslíš, že zvířata rozumí smrti?“, nebo tarotové karty spjaty s otázky o osudu. Odpověď ANO/NE nás tak jako tak vtáhne do stolní hry a dokud nepoložíme kameny a nevyhrajeme nad soupeřem (ochráncem jednoho ze 3 světů), nedostaneme objekt. Můžeme však pokračovat dál ve hře. Otázky také určují, kterému mysliteli se morálně nejvíce podobáme.

Celou hrou nás také provází sbírání klíčů – klíčů vědomostí. Téma smrti je jistě magicky spojeno se stíny. Proto můžeme v adventuře využívat také speciální funkci, klávesou [E] spustíme stín, podle toho kde stojíme a kde svítí světlo, který přepaží jámu, a my ji můžeme přejít.

Smrt prochází celou hrou The End, a pokud by někoho nedovedla k zamyšlení, třeba i podvědomě, určitě si alespoň dobře zahraje. Hudba působí nekonečně a tajemně, zřejmě i svou samozřejmou smyčkou, to celkově k zamyšlení povzbouzí ještě více.




Tomáš Ondráček (399351)

No comments:

Post a Comment