K analýze jsem si záměrně vybral hru "Lady Popular" a ne některý z titulů "pro chlapy", ačkoliv jde pochopitelně primárně o interaktivní gamesu pro dívky. Vybral jsem si ji právě z toho důvodu, abych se přesvědčil o tom, že tyto hry jsou na stejné platformě degenerativního vlivu na přemýšlení jednodušších osobností jako jsou televizní reklamy, internetová fóra, módní časopisy a další média, kterými jsme denně zavaleni doslova na každém kroku a které mají tak destruktivní vliv účinek na samostatné rozhodování, hodnoty, vkus a inteligenci snadno manipulovatelných mladých dívek.
Ačkoliv jsem doufal v opak a věřil tomu, že tato hra bude mít když už ne cílený, tak alespoň podprahový edukativní charakter a půjde tak o persvazibní titul, výsledek spíše nahrává původnímu skeptickému pohledu navzdory tomu, že hra upozorňuje uživatelsky, že se jedná jen o virtuální život a že v životě skutečném takto jednoduše postupovat nelze. Na druhou stranu se dá ale brát i tak, že si v této virtualitě svého alterega můžete vyzkoušet život tak, jak byste ho rádi (resp. spíše rády :) vedli. Nebo si vyzkoušet věci, které jinak vyzkoušet z různých důvodů nemůžete.
Na začátku hry si vytvoříte svou postavu a následně jsou vám představeny cíle, které musíte zdolat, abyste se dostali na další úroveň. Na začátku je to třeba nový účes, odchod od rodičů a přestěhování se do pronajatého bytu, nebo nakoupení nového oblečení. Peníze vyděláváte prací, diamanty )a tím pádem další možnosti tuningu vybavení bytu nebo šatníku vaší postavy) se dají dokoupit pomocí platební karty, což samozřejmě žena, která si vypiplá svého avatara k obrazu svému bude chtít udělat a tím se z freewarové hry nakonec stane i docela drahý koníček :) Fungujete převážně v rámci města, kde jsou k nalezení všechny běžné instituce jako banka, úřad, fitness centrum, obchodní dům nebo třeba zverimex pro domácího mazlíčka. Žánrově by se dala hra zařadit jako taková hodně light směsice adventury a strategie či "simulátoru života" typu "The Sims".
A nyní už ke klíčovým otázkám této statě. Pokud jde o vztah herní mechaniky a fikce, hra vás prakticky celou dobu vede za ručičku a říká vám co máte dělat tak, aby i průměrně inteligentní dívka nezakysla u nějakého bodu. Nejedná se tak o adventuru v pravém slova smyslu, kde na různé logické hádanky umožňující postup ve hře musíte přijít sami. Hra je tak velmi povrchní fikcí, neboť představuje život jako veselou a snadnou hru, kde vám neustále někdo bude určovat směr. Bohužel to tak ale v globále opravdu je a nevyspělé osobnosti, kterých je ve společnosti drtivá většina, si rády díky své tuposti a zároveň pohodlnosti nechají až pod nos naservírovat co mají poslouchat za hudbu, na co se dívat v televizi a jak vlastně celkově žít.
Kritické myšlení a samostatné rozhodování tak není žádoucí a tato hra je v tomto přesně typickým produktem dnešní doby – nutí vás být povrchní, přemýšlet jednoduše a jít vždy těmi jednoduššími cestami, místo složitějších, které vás jako osobnost obohatí a posunou dál. Pokud jde o náhled autorů na téma které zpracovávají, je zřejmé, že hra nemá nějaké inteligenční nebo výukové ambice a jde o povrchní titul s jediným cílem - zabít čas nudících se pubescentech dívek nebo naopak žen v domácnosti. Jediným výchovný elementem je tak nutnost vydělávat peníze, aby si hráčka mohla koupit nové oblečení apod, k čemuž ale není třeba takovéto hry, neb už naše babičky říkávaly, že "bez práce nejsou koláče" :)
XS Software (2010)
Lady Popular (PC)
Marek Odehnal
UČO 342345
No comments:
Post a Comment