Thursday, December 8, 2011

The End

The End je flashová hra zaoberajúca sa smrťou, vytvorená hlavne pre vekovú skupinu 14 – 19. Táto hra sa hráčovi snaží ukázať formou filozofických otázok kým je, a akej známej osobnosti sa jeho myslením podobá. Hra bola vytvorená štúdiom Preloaded zaoberajúcim sa interaktívnymi a vzdelávacími produktmi pre britský vzdelávací kanál Channel 4. Ich zámerom bolo vytvoriť hru, ktorá by pútavou cestou prinútila teenagerov zamyslieť sa nad zásadnými otázkami, medzi ktoré patria aj tie o smrti.

Prvá vec čo hráča očakáva po zapnutí tejto hry je vytvorenie avatara, ktorý ho reprezentuje vo fiktívnom svete po smrti. Komiksový štýl avatarov a všeobecne prostredia, kde sa tato hra odohráva, degraduje určitú vážnosť, ktorú by hráč mohol očakávať od tohto titulu. Toto je však pochopiteľné vzhľadom na vekovú kategóriu, pre ktorú tato hra bola vytvorená.

Postupom času je hráč zoznamovaný s ovládaním svojho avatara, a to s klasickým (WSAD), alebo šípkami (šípka hore / W slúži aj na otváranie dverí), medzerníkom (skákanie) a klávesov E ovládajúcou hráčovu špeciálnu vlastnosť – zhmotňovať tiene. Táto vlastnosť funguje len vtedy, keď v okolí nie je svetlo, ktoré by narúšalo túto schopnosť. Táto nová vlastnosť nadobudnutá až po smrti slúži na ľahšie prechádzanie prekážok a riešenie rôznych (logických) hádaniek.

Herný svet je rozdelený na 3 časti a to svet tela, mysle a ducha. Každý z týchto svetov má svojho vlastného strážcu (guardian), ktorého treba na konci každých dverí (prekonaní úrovne) poraziť vo fiktívnej doskovej hre. Cieľom hry je v hernom poli získať viacej kameňov (vlastnej farby) ako má súper. Súperi môžu meniť farby kameňov protihráča, čo evokuje vrtkavosť osudu. Po výhre nad strážcom hráč získa ako odmenu „death object“ (objekt smrti) súvisiaci s položenou filozofickou otázkou v danej úrovni. Neskôr si môže pozrieť čo daný objekt predstavuje a jeho krátku históriu. Na filozofické otázky hráč odpovedá buď vstúpením do dverí „áno“ alebo „nie“. Odpovede na filozofické otázky na konci úrovní určujú do akej skupiny hráč patrí. Existujú štyri skupiny: Mystic, Crusader, Truth-Teller, Awakener a každou úrovňou a odpoveďou sa upresňuje kam hráč patrí.

Spracovanie úrovní a celkovo hry do adventúrnej skákačky má určitý symbolický význam pri spoznávaní samého seba a objavovaní odpovedí vo forme filozofických citátov. Citáty sa nachádzajú pri kľúčoch otvárajúcich dvere k strážcovi. Hra tým naznačuje to, že samotný život je o neustálom prekonávaní prekážok a za vedením, tak ako aj za pochopením filozofie hry, je určitá forma námahy a práce. Hudba je tajomná a podvedome môže viesť hráča k ďalšiemu prieskumu samého seba. Jediné čo môže tento zaujímavý spôsob sebapoznania narušiť je možnosť odignorovať hru samotnú a odpovedať len na filozofické otázky. Všetky úrovne je možné zopakovať, ak sa hráčovi nepáčil výsledok, nepozbieral všetky hviezdy, alebo ho chce spraviť v rámci časového limitu.

Téma smrti je elegantne vsunutá do hry cez citáty známych osobností a postupom času vedie k zamysleniu sa nad smrťou samotnou.
Miloš Miko (383906)

No comments:

Post a Comment