Wednesday, November 11, 2015

The Migrant Trail


The Migrant Trail je single-player video hra z produkce Gigantic Mechanic. Za investiční podpory The Independent Television Service, Fetzer Institute.Byla vydaná 21. února roku 2014.

Samotná hra byla vyvíjena za pomoci dokumentaristy Marco Williams a stává se tak doplnění projektu The Undocumented, který upozorňuje na problematiku ilegální překračování hranic Spojený států amerických a Mexika. Přesněji států Arizona a Sonora, kde za vidinou lepšího života lidé riskují své životy v nelítostných podmínkách Sonorské pouště, kde každý rok zemře v průměru 200 lidí.
Tento projekt slavil velký úspěch a uznání široké veřejnosti a i hra samotná získala ocení Games for Change Festival 2014 za největší impact na hráče.



Jako hráč budeme celý příběh sledovat z ptačí perspektivy. Pomocí všude přítomných textových a vizuální okének, které tvoří hlavní narativ celé hry, se budeme moci vcítit do rolí hraniční patroly nebo samotných „nedokumeňťáků“

Engine hry je na dnešní dobu poměrně jednoduchý a nějaké zvláště těžké ovládání také nečekejte.
Jak už bylo řečeno hra je založena především na vyprávění osobních příběhů jednotlivých charakterů a svým přístupem hra spíše připomíná edukační pomůcku do školních lavic.

Hned začátku je hráč postaven před volbu výběru dvou hlavních frakcí - honěných a honících.
„24 května roku 2013 se 12 migrantů vyrazilo z města Altar v Mexiku. Překročily Sonorskou poušť a dostali se tak do Spojených států“ Tímto Vás hra přímo zasadí do děje a vy nemáte jinou možnost než se jejich role zhostit a vyrazit vstříc dobrodružství. Jako první se vám představí Diego se svým životním příběhem a s jeho důvody proč se chce dostat do spojených států. Za zmínku stojí, že všichni tito lidé jsou reálným postavami se skutečnými příběhy.


Pro přežití v poušti budete potřebovat čtyři základní hodnoty, které nikdy nesmí klesnout na minimum. Hydratace, energie, fyzičku a odhodlání. K udržování těchto hodnot slouží předměty, které máte možnost zakoupit před pochodem v místním obchodě. Kromě jídla, vody a léků další potřebnou věcí bude oblečení a tak vám hra dá možnost z omezeného rozpočtu zakoupit zásoby a vybavení na cest. Jejich kombinace je však na vás a předem určuje osud vašeho svěřence. Poté se už ocitáte na samotné cestě za hranicí Mexika. Vy a vaše skupinka procházíte pouští až do okamžiku než se dostanete na předem domluvené místo, budete chyceni hraničáři nebo neumřete. Během hraní máte možnost čelit spoustě morálně etických rozhodnutí, které budou určovat rychlost vašeho pohybu stejně tak jako hmotnost vašeho batohu, vyhýbat se policii a doplňovat svojí sílu. Po úspěšném splnění mise máte možnost celý proces zopakovat tentokrát za jiný charakter a dozvědět se tak mnohem víc o těchto lidech a jejich osudech.

Při hraní za druhý team hraniční policie se také ocitneme v Sonorské poušti, tentokrát však vše sledujeme z hlídkujícího auta. Vaše práce jako hlídkujícího agenta hraniční patroly bude pátrat po nedokumentovaných a bránit jim v překročení hranic. Aby nezobrazovala polici jako ty špatné, kteří ničí sny předchozích charakterů, snaží se ve svém narativu vyobrazovat hlídkující polici spíše jako ambulanční jednotku, pátrající po potřebných lékařského zásahu. I policie představí hratelné postavy, jejich příběh a perspektivu. Hra za rangera je limitována jeho pracovní dobou, pěti hodin. Během této doby je vašim úkolem hlídkovat nekonečný prostor vyprahlé pouště a hnát se za vším co je podezřelé. Kromě kroucení volantem budete mít možnost i šlapat na plyn a tím určovat míru vašeho zorného pole, které ovlivňuje vaši schopnost všímat si stop. Nacházení odhozených předmětů vás poté může dovést až k samotným uprchlíkům. Hra vám po celou dobu bude nabízet spoustu možností jak se s danou situací vypořádat. Hráčova interakce je přímo úměrná dosaženého skore, které je rozdělené ba počet zadržených, mrtvých a těch kterým jste poskytl první pomoct a tím zachránil jejich život před jistou smrtí. Dále se postavám přičítají i projeté míle jejich hlídky.


Jak už bylo zmíněno, Hra The Migrant Trail je součástí většího projektu zvaný The Undocumented, který se těšil světového ohlasu. Který se skrze filmové, herní a webové média snaží upozornit na smrt tisíců lidí, obvykle latinsko-americké národnosti. Projekt mapuje tyto životní příběhy už od roku 1981 a vytváří tím celek tohoto imigračního fenoménu.



Zřejmě jediným nedostatkem hry, kterého jsem byl schopný si všimnout, byla nepředvídatelná nahodilost nastolených překážek. Tato naprostá nouze byť o sebemenší náznak umělé inteligence hru vývojově posouvá o několik kroků vzad. Nastává otázka, jestli tento element byl záměrem autorů, jako paralela ke štěstí a smůle či nepředvídatelnosti životních osudů. Každopádně hra není nikterak těžká a dá se dohrát už během prvního pokusu. Bohužel jediným lákadlem proč tuto hru hrát dále i za ostatní charaktery je odhalení jejich životní cesty a to v mém případě bylo nedostatečné k delšímu hraní.
Velmi pozitivně vnímám fakt, že hra velmi politicky i sociálně korektní a i přes obsah založený především na vyprávění se obloukem vyhýbá jakémukoliv stanovisku intolerance a obě strany vyobrazuje ve velmi pozitivním světle bez sebemenších násilných konfliktů. Dalším kladem je reálnost promítaných obrazů a videí, které byli pořízeny přímo na daných místech. I samotné situace, které ve hře, máte možnost zažít, jsou reflexí skutečných událostí.
Hra je přínosem do imigrační problematiky, nikterak však neobohacuje herní svět něčím inovativním. Ovšem o to tu nikdy nešlo.

Hru hodnotím velmi kladně a doporučil bych ji především jako nástroj pro vzdělávání mládeže.

Robert Volejník
423200

No comments:

Post a Comment