The Migrant Trail je single-player video hra z produkce Gigantic Mechanic. Za investiční podpory The Independent Television Service, Fetzer Institute.Byla vydaná 21. února roku 2014.
Samotná hra byla vyvíjena za pomoci dokumentaristy Marco
Williams a stává se tak doplnění projektu The Undocumented, který upozorňuje na
problematiku ilegální překračování hranic Spojený států amerických a Mexika.
Přesněji států Arizona a Sonora, kde za vidinou lepšího života lidé riskují své
životy v nelítostných podmínkách Sonorské pouště, kde každý rok zemře
v průměru 200 lidí.
Tento projekt slavil velký úspěch a uznání široké veřejnosti
a i hra samotná získala ocení Games for Change Festival 2014 za největší impact
na hráče.
Jako hráč budeme celý příběh sledovat z ptačí
perspektivy. Pomocí všude přítomných textových a vizuální okének, které tvoří
hlavní narativ celé hry, se budeme moci vcítit do rolí hraniční patroly nebo
samotných „nedokumeňťáků“
Engine hry je na dnešní dobu poměrně jednoduchý a nějaké
zvláště těžké ovládání také nečekejte.
Jak už bylo řečeno hra je založena především na vyprávění
osobních příběhů jednotlivých charakterů a svým přístupem hra spíše připomíná
edukační pomůcku do školních lavic.
Hned začátku je hráč postaven před volbu výběru dvou
hlavních frakcí - honěných a honících.
„24 května roku 2013 se 12 migrantů vyrazilo z města
Altar v Mexiku. Překročily Sonorskou poušť a dostali se tak do Spojených
států“ Tímto Vás hra přímo zasadí do děje a vy nemáte jinou možnost než se
jejich role zhostit a vyrazit vstříc dobrodružství. Jako první se vám představí
Diego se svým životním příběhem a s jeho důvody proč se chce dostat do
spojených států. Za zmínku stojí, že všichni tito lidé jsou reálným postavami
se skutečnými příběhy.
Pro přežití v poušti budete potřebovat čtyři základní
hodnoty, které nikdy nesmí klesnout na minimum. Hydratace, energie, fyzičku a
odhodlání. K udržování těchto hodnot slouží předměty, které máte možnost
zakoupit před pochodem v místním obchodě. Kromě jídla, vody a léků další
potřebnou věcí bude oblečení a tak vám hra dá možnost z omezeného rozpočtu
zakoupit zásoby a vybavení na cest. Jejich kombinace je však na vás a předem
určuje osud vašeho svěřence. Poté se už ocitáte na samotné cestě za hranicí
Mexika. Vy a vaše skupinka procházíte pouští až do okamžiku než se dostanete na
předem domluvené místo, budete chyceni hraničáři nebo neumřete. Během hraní
máte možnost čelit spoustě morálně etických rozhodnutí, které budou určovat
rychlost vašeho pohybu stejně tak jako hmotnost vašeho batohu, vyhýbat se
policii a doplňovat svojí sílu. Po úspěšném splnění mise máte možnost celý
proces zopakovat tentokrát za jiný charakter a dozvědět se tak mnohem víc o
těchto lidech a jejich osudech.
Při hraní za druhý team hraniční policie se také ocitneme
v Sonorské poušti, tentokrát však vše sledujeme z hlídkujícího auta.
Vaše práce jako hlídkujícího agenta hraniční patroly bude pátrat po
nedokumentovaných a bránit jim v překročení hranic. Aby nezobrazovala
polici jako ty špatné, kteří ničí sny předchozích charakterů, snaží se ve svém
narativu vyobrazovat hlídkující polici spíše jako ambulanční jednotku,
pátrající po potřebných lékařského zásahu. I policie představí hratelné
postavy, jejich příběh a perspektivu. Hra za rangera je limitována jeho
pracovní dobou, pěti hodin. Během této doby je vašim úkolem hlídkovat nekonečný
prostor vyprahlé pouště a hnát se za vším co je podezřelé. Kromě kroucení
volantem budete mít možnost i šlapat na plyn a tím určovat míru vašeho zorného
pole, které ovlivňuje vaši schopnost všímat si stop. Nacházení odhozených
předmětů vás poté může dovést až k samotným uprchlíkům. Hra vám po celou
dobu bude nabízet spoustu možností jak se s danou situací vypořádat. Hráčova
interakce je přímo úměrná dosaženého skore, které je rozdělené ba počet
zadržených, mrtvých a těch kterým jste poskytl první pomoct a tím zachránil
jejich život před jistou smrtí. Dále se postavám přičítají i projeté míle
jejich hlídky.
Jak už bylo zmíněno, Hra The Migrant Trail je součástí
většího projektu zvaný The Undocumented, který se těšil světového ohlasu. Který
se skrze filmové, herní a webové média snaží upozornit na smrt tisíců lidí,
obvykle latinsko-americké národnosti. Projekt mapuje tyto životní příběhy už od
roku 1981 a vytváří tím celek tohoto imigračního fenoménu.
Zřejmě jediným nedostatkem hry, kterého jsem byl schopný si
všimnout, byla nepředvídatelná nahodilost nastolených překážek. Tato naprostá
nouze byť o sebemenší náznak umělé inteligence hru vývojově posouvá o několik
kroků vzad. Nastává otázka, jestli tento element byl záměrem autorů, jako
paralela ke štěstí a smůle či nepředvídatelnosti životních osudů. Každopádně hra
není nikterak těžká a dá se dohrát už během prvního pokusu. Bohužel jediným
lákadlem proč tuto hru hrát dále i za ostatní charaktery je odhalení jejich
životní cesty a to v mém případě bylo nedostatečné k delšímu hraní.
Velmi pozitivně vnímám fakt, že hra velmi politicky i
sociálně korektní a i přes obsah založený především na vyprávění se obloukem vyhýbá
jakémukoliv stanovisku intolerance a obě strany vyobrazuje ve velmi pozitivním
světle bez sebemenších násilných konfliktů. Dalším kladem je reálnost
promítaných obrazů a videí, které byli pořízeny přímo na daných místech. I samotné
situace, které ve hře, máte možnost zažít, jsou reflexí skutečných událostí.
Hra je přínosem do imigrační problematiky, nikterak však
neobohacuje herní svět něčím inovativním. Ovšem o to tu nikdy nešlo.
Hru hodnotím velmi kladně a doporučil bych ji především jako
nástroj pro vzdělávání mládeže.
Robert Volejník
423200
No comments:
Post a Comment