Thursday, November 12, 2015
Analýza hry Endgame: Syria
Endgame: Syria je zjednodušená simulace konfliktu v Sýrii, který započal v roce 2011. Hra byla vydaná v prosinci 2012 anglickým studiem GameTheNews.
Před spuštěním je možné nastavit rozlišení hry, zda hra má být v okně, nebo přes celou obrazovku, uvítal bych i nastavení zvuku a hudby.
Hned po spuštění hry hráče přivítá pohled na obrázek boje, krátký popis s možností kliknout na odkaz pro rozsáhlejší informace (včetně článku o zdrojích a designových problémech), tlačítka pro spuštění a ukončení hry a tlačítka s odkazy na webstránku, facebook a twitter vývojářů.
Samotná hra začíná 91. týdnem konfliktu a při novém spuštění nabídne vysvětlení jednotlivých částí hry.
Ve hře hráč zaujme roli vedoucího povstalců, který se snaží zvýšit, nebo alespoň udržet mezinárodní podporu povstalců, a snížit podporu stávajícího režimu. Hra je tahová, každý tah (ve hře jsou reprezentovány týdny) je rozdělen na fázi politickou a vojenskou. V politické fázi si vybírá dvě ze čtyř karet, které mohou mít různé účinky, například zvednutí podpory povstalců od různých států, neutralizace jedné politické akce režimu ve téže fázi, ovlivnění útoku nebo obrany vojenských jednotek v nadcházející vojenské fázi, nebo získání protivzdušné jednotky. Hráč je neustále v pozici reagujícího, režim má své karty vždy určené.
Po potvrzení akcí hra vyhodnotí výsledky, zobrazí výslednou změnu podpory a počet mrtvých civilistů, a přesune se do fáze vojenské.
Zde hráč vybírá čtyři z osmi karet různých jednotek (např.: tank nebo pěchota), které mají celkem 6 atributů: útok, obrana, typ (pozemní, vzdušný, protivzdušný, jiný), a cenu za uplatnění jednotky (podpora, počet mrtvých civilistů a šanci na civilní neštěstí, které sníží podporu oběma stranám). Po potvrzení hra opět vyhodnotí výsledky. Pokud číslo útoku jedné karty převýší číslo obrany druhé, tento rozdíl je odečten od podpory strany druhé jednotky. Existuje zde také jednoduchá interakce mezi druhy jednotek, vzdušné jednotky nemohou být zraněny od pozemních jednotek, naopak nemohou zranit protivzdušné.
Po prvním týdnu se také začnou před každou fází dít události, které ovlivňují úroveň podpory jedné nebo obou stran. Například mezinárodní média mohou ubrat povstalcům podporu odvrácením pozornosti od konfliktu.
Po ukončení hry (tedy režim ztratí veškerou podporu, povstalci přijmou nabídku míru, povstalci ztratí veškerou podporu) hra sdělí celkový počet mrtvých a týden ukončení konfliktu. Poté zobrazí poválečné dopady, například rozpad Sýrie, nebo rozšíření konfliktu do okolí. Hra už na začátku hlásí, že naše volby budou mít dopady, ale mně se systém nepodařil rozšifrovat. Jeden z možných poválečných dopadů je příliv Islámských militantů, ale ten se mi zobrazil ať už jsem jejich jednotku ve vojenských fázích využíval či nevyužíval.
Ve hře je také počitadlo mrtvých civilistů, které začíná na počtu 39000, a postupem hry se počet navyšuje (ať už důsledkem zahrání některých jednotek, civilní neštěstí, nebo náhodně po politické fázi). Je ve hře z důvodu dalšího morálního ukazatele, hráč by se měl snažit počet mrtvých civilistů udržet co nejnižší. Osobně jsem si asi po deseti průchodech hrou uvědomil, že na něj vůbec neberu ohled. Neviděl jsem rozdíl mezi koncem, kdy jsem se snažil volit akce méně ohrožující civilisty a koncem, kdy jsem se snažil vyhrát co nejbrutálnějším způsobem.
Vývojáři ve článku, na který je výše odkaz, píší, že chtěli také poukázat na fakt, že konflikt se netýká pouze profesionálních vojsk, ale má dopad na běžné obyvatele, ale podle mého názoru se jim to vůbec nepodařilo. Abstrakce mrtvých na pouhé číslo, které mohu ovlivnit pouze malým způsobem umožňuje velice snadnou apatii. Myslím, že by nebylo na škodu do hry zavést nějakou vizuální reprezentaci této strohé statistiky.
Hra je poměrně krátká, mně trval každý průchod kolem 9 týdnů, samozřejmě kolik času hra zabere v minutách bude záležet na tom, kolik minut stráví hráč přemýšlením nad volbami.
Endgame: Syria je určitě zajímavá hra, o konfliktu jsem před hraním nevěděl téměř nic, takže úvodní popis konfliktu a odkazy na zdroje jsem velice ocenil. Zajímalo by mě, jak by vývojáři podali tuto hru s aktuálními informacemi o vývoji této občanské války.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Kvalitní analýza, díky!
ReplyDeleteKvalitní analýza, díky!
ReplyDelete