The Migrant Trail - Všichni jsou už v Mexiku USA
The Migrant Trail je single-playerová hra simulující přechod Mexických imigrantů do USA. Je součástí meziplatformového projektu The Undocumented, který se snaží zvýšit povědomí o této situaci mezi americkou, potažmo světovou veřejností. Jedná se o webovou hru, ve které se vžijete do rolí 12 imigrantů, kteří se snaží přejít hranici s Mexika s Arizonou. Hra vás nutí hrát postupně 9 útěků (občas hrajete za dvojici), kdy na každou "misi" máte pouze jeden pokus, a pokud se váš útěk nezdaří, postava zemře a vy začínáte nový útěk s další postavou. Toto je podle mě velmi zajímavý herní prvek, který možná není tak dobře realizovatelný v Ačkovějších titulech, ale na takto malou hru se ale nesmírně hodí. Dopomáhá to i tomu, že se hráč emocionálně propojí s hratelnými postavami a každý život ve hře, je pro něj stejně drahý jako by měl být ve skutečnosti. Vzdáleně mi tato fatalita rozhodování připomíná tituly od Telltale. Dalším skvělým prvkem je pohled na situaci z obou stran. Můžete totiž hrát i za členy pohraniční hlídky.Hra obsahuje poměrně silné příběhy, které jsou doplněny stručným, ale obsahově bohatým textem. Každá postava/dvojice postav se vám představí (a to i včetně krátkých hraných sekvencí) a poté si za předem stanovenou sumu peněz, které máte k dispozici, nakoupíte jídlo a oblečení na cestu. Toto vybavení značně ovlivňuje váš úspěch či neúspěch. Suma se však snižuje s postupem hry. Trochu to přidá na variabilitě, nicméně pořád nakupovat ten stejný sortiment pro každého člena skupiny je otrava. Každá postava má také určité vlastnosti, kterými je dobré se při nakupování zásob řídit. Například mladá dívka má velkou motivaci uprchnout, ale malou fyzickou sílu, naopak muž ve středních letech toho vydrží hodně, ale nemá tak velkou motivaci pokud ve státech pouze pracoval na poli a nemá tam rodinu.
V průběhu útěku narážíte na náhodné události. Může jít o události kladné jako např. nalezení stínu pod stromy, vzpomínky na rodinu, nebo záporné - nalezení mrtvého imigranta (snížení morálky), nachytání rančerem (zvýšení dohledu pohraniční hlídky), bodnutí škorpionem a podobně. Tyto události ale nejsou dopředu nijak viditelné na mapě, tím pádem není možné se jim vyhnout či plánovat konzumaci vašich zdrojů. Lehko se tedy stane že právě vypitá drahocenná láhev vody vyjde nazmar, protože zrovna narazíte na láhev vody od humanitárních pracovníků. Nečekané události se mohou přihodit i členům vaší skupiny. Na vás je poté rozhodnutí, zda postavu ponecháte osudu a nezpomalíte se jako skupina, nebo postavě pomůžete a přiděláte si tak přítěž. Stačí však jedno špatné rozhodnutí, jako např. neopustit člena skupiny který si píchl do nohy trn, a celková rychlost skupiny se razantně sníží, což se rovná předem prohrané hře. Zde vidím podobnost se zombie hrami/seriály. Designově nezvládnutý prvek podle mě je, že při výskytu této náhodné události vyskočí popup okno, které ji popisuje. Toto okno ale zakryje současný stav vlastností postavy, na základě kterých by se hráč normálně rozhodnul.
Samotná herní mapa je nudným spletencem pouštních cestiček, kde se na křižovatkách hráč rozhoduje jakým směrem se vydá. Pohraniční hlídka vidí kruhovou oblast kolem svého vozidla a jako hráč máte možnost pouze otočit směr vaší skupiny a občas - pokud se nacházíte např. v protáhlé zatáčce - rádiusu dohledu pohraniční hlídky jednoduše neuniknete. Trošku si pak připadáte jako Pacman, kterého duchové zabíjí pohledem. Vlastní struktura mapy se taky nemění, což beru spíš jako plus, protože se zvyšující se obtížností máte možnost zapamatování mapy z minulých pokusů, což může pomoci.
Hra z pohledu pohraniční hlídky je velmi podobná. Jako pohraničník máte pracovní dobu za kterou musíte stihnout pochytat/pomoci co nejvíce uprchlíkům. Jezdíte po mapě autem a na základě rádiusu dohledu hledáte stopy. Tak jako se uprchlíci rozhodují v konzumaci svých zdrojů, jako pohraničník se rozhodujete na základě času, který vám zbývá do konce směny. Což mi přijde trochu směšné. I členové hlídky mají své příběhy a jejich gameplay je doplněna fotkami reálných lidí. Ty hra popisuje jako ochotné a soucitné lidi, kteří se snaží dělat svoji práci co nejlépe. Za tím by nejeden člověk viděl propagandu americké vlády.
Na hře velmi oceňuji emocionální propojení s postavami (dívka toužící po svém příteli v New Yorku, otec snažící se v USA vydělat na operaci pro svého syna), ale jich samotných je ve hře možná až moc, takže pozdější postavy už spíš nudí. Novinkou pro mně však bylo zjištění, že mnoho Mexičanů už v USA žilo, byli deportováni a nyní se snaží dostat zpátky i za cenu vlastního života. O této situaci jsem nevěděl a nabízí se zajímavé porovnání se současnou imigrantskou krizí v Evropě, kdy např. Německo čelí hordám lidí kteří jsou (narozdíl od Mexičanů) z diametrálně odlišné kultury a v drtivé většině případů neumí německy.
Herní doba čítá asi hodinu času, nejvíce si však užijete prvních 20 minut. Obtížnost hry je už od začátku docela velká a s postupem se zvyšuje. Většina mých pokusů o útěk skončila polapením pohraniční hlídkou. V menším počtu případů jsem místo do USA převedl svoje uprchlíky na onen svět. Pouze jednou se mi podařilo dojít na dálnici a uprchnout do země zaslíbené. Tímto bych chtěl pogratulovat Adrianě k vysněnému životu v USA. Za ty ostatní si dám aspoň panáka tequilly.
Tomáš Schmidl
410087
Solidní analýza, ale důrazně nedoporučuji mluvit o jakékoli skupině obyvatel jako o "hordě".
ReplyDelete