Sunday, November 8, 2015
Migrant Trail - Nebezpečný výlet do pouště
Pro mou analýzu jsem si zvolila hru „Migrant Trail“. Jedná se o flashovou hru, která je dostupná přes internetový prohlížeč.
Hra se zaměřuje na imigrantskou tématiku, v tomto případě v okolí hranic Spojených států amerických a Mexika.
Máte možnost vžít se do dvou naprosto odlišných rolí. Na jedné straně můžete hrát za „Patrol“, což označuje policejní jednotky, které hlídají hranice, projíždí krajinu a hledají migranty, kteří se snaží dostat do USA. Tato část hry se dá označit za tu klidnější, jelikož jediné co se po vás chce, je jezdit po celé mapě autem a zkoumat okolí. Nemáte určený směr, odbočujete dle vlastní libosti a také si sami řídíte rychlost, kterou se pohybujete. Jediné, co omezuje čas hry, je časový limit, který vám určuje, jak dlouho ještě vaše šichta potrvá a kolik toho můžete ještě stihnout.
Vaším úkolem je zachránit co nejvíce migrantů, a tak se zdá, že jezdit co nejrychleji bude ta nejlepší možná cesta k dosažení tohoto cíle. Hra by vám ale tuto nedbalost oplatila, jelikož čím větší rychlostí jedete, tím menší máte zorné pole. Pokud se budete po mapě prohánět jako drak, je velice možné, že nenajdete nic. Zorné pole je označeno zeleným kruhem, který se velikostně mění podle vaší rychlosti, a čím menší je rychlost, tím je kruh větší. Pokud najdete cokoliv zajímavého, co by vám mohlo sloužit jako stopa, nebo přímo narazíte na migranty, kruh zčervená a v jeho dosahu najdete černou stopu. Pod touto stopou se mže skrývat cokoliv od plastových láhví, zakrváceného trička až po mrtvého migranta, případně jeho kostru. Každá tato zajížďka vám sebere určitý čas. Pokud se jedná například o jednoduchou stopu, jako je láhev, vezmete ji a jedete dál. Pokud se vám ale pod nohy připlete migrant, strávíte u něj delší dobu. To znamená, že se k němu musíte dostat, prohlédnout ho, dodat vodu a pití a popřípadě i lékařsky ošetřit. Poté, co migranta dostatečně zabezpečíte, je předán vašim kolegům a vy můžete jet dál. Jakmile vaše šichta skončí, máte možnost hrát za další postavu.
Jak říkám, tato část hry je poměrně jednoduchá, jelikož vás nic neohrožuje. Jediné, co vás zde motivuje, je snaha vidět, jak vám narůstají čísla zachráněných migrantů, necítíte přitom ale žádné nebezpečí a úzkost.
Druhou možností je hra za migranty. V této části hry se ocitáte ve skupině, která se snaží dostat do USA. Každá postava má své motivy, ty ale nijak neovlivňují hratelnost. U patroly jsem řekla, že se jedná o lehčí část hry, kdežto část s hraním za migranty je ta, která vás svou obtížností bude sužovat a nebude vás chtít nechat vyhrát.
Gameplay probíhá tak, že postupně hrajete za všechny členy skupiny, o které se staráte. Zajímavé je, že i když hrajete v danou chvíli pouze za jednu, maximálně dvě postavy, chodíte se zbytkem skupiny a to vás může ovlivnit. Než se vydáte na cestu, jste postaveni před obchod, kde si koupíte zásoby. Máte omezený počet peněz, takže se musíte velice pečlivě rozhodovat, co do batohu naložíte, abyste ukojili potřeby postavy, ale také musíte hlídat celkovou váhu batohu.
Hlavními faktory zde jsou energie, hydratace, zdraví a vůle. K doplnění energie potřebujete jídlo. To můžete zakoupit ve formě sušeného masa, jablek a různých druhů konzerv. Dalším faktorem je hydratace, což znamená, že musíte své postavě dopřát dostatek vody. To se dá zařídit pomocí dvou různých láhví vody a popřípadě i jablkem, ty mají ale menší efekt, i když přitom také doplňují energii. Zdraví si udržujete pomocí antibiotik.
Jelikož se snažíte dostat přes poušť, máte možnost si koupit základní druhy oblečení, které vás má před touto nehostinnou krajinou chránit. To obnáší kšiltovku, boty, bundu a tričko s dlouhým rukávem. Pokud se rozhodnete oblečení ignorovat, čekají vás nepříjemné časy, když se budete muset vyrovnat například s trnem v noze. Takové problémy se objevují i u postav, které zrovna nekontrolujete, a hra vám dá na vybranou, jestli pomoct, nedělat nic, nebo nebožáka nechat za sebou v poušti, což se podepíše na rychlosti celé skupiny.
Hra se snaží být co nejvíce realistická a přiblížit nám, s jakými problémy se můžeme setkat při překonávání pouště. Často se stane, že se objeví upozornění na určitou událost. Je na hráči, aby se rozhodl, jak se s danou situací vypořádat. Tyto situace můžou být negativní i pozitivní. Někdy se musíte rozhodnout, jakou variantou cesty půjdete, což vám ubere množství určité potřeby vaší postavy. Jindy dostanete možnost si odpočinout pod stromy a nabrat energii. Některé možnosti v sobě nesou pozitivní i negativní dopady.
Vedle těchto starostí se ale také musíte potýkat s přítomností hlídek. Pokud uvidíte zelený kruh, nebo jen jeho okraj, víte, že máte problém. Hlídka je rychlejší než vy, a pokud včas nezareagujete, chytne vás a už s tím nic neuděláte. Jediná možnost, jak se hlídce vyhnout, je ihned se obrátit a vrátit se cestou, kterou jste přišli, a najít cestu jinou. Bohužel to vám zabere mnoho času, což obnáší únavu a spotřebování zásob, které byste mohli využít později.
Hra je prezentována skrze kreslenou grafiku, videa, fotky a text. Každá postava má svůj příběh. Je pravda, že pokud vše odklikáte bez přečtení jediného slova, v hratelnosti vás to o nic nepřipraví, ale přijdete o hlavní složku hry. Ilustrace, fotky, videa a příběhy postav jsou nejsilnější složkou hry, jelikož se vás snaží vtáhnout do situace těchto lidí a chce, abyste měli motivaci.
V případě uprchlíků se setkáte s příběhy o snech, ideálech a také s krutou realitou. Většina z nich do USA jde, protože potřebuje peníze na určitou věc. Někdy je to zabezpečení rodiny, někdy zlepšení životní situace, nebo shledání s milovanou osobou. Empatie zde hraje velice důležitou roli, protože se zde máme ztotožnit s těmito postavami a jejich cíli a poznat, jaké útrapy je na této cestě čekají.
Na straně patroly se setkáte také s životními příběhy, ale ne tak drastickými. Zde máte mít pocit, že děláte dobrou věc. Staráte se o to, aby migranti v poušti neumírali, a vracíte je do bezpečí. Postavení policistů zde ale koliduje s vašimi zkušenostmi od uprchlíků, protože víte, že když někoho z pouště vytáhnete, víte, že jste zničili něčí sen, kvůli kterému byl ten dotyčný ochotný riskovat vlastní život.
Vše je podtrhnuto klidnou, ale přitom depresivní hudbou. Víte, že jste v poušti, v nehostinné pustině, kde na vás nečeká nic jiného než smrt. Hudba a zvukové efekty tomuto pocitu pouze nahrávají.
Můj osobní názor na tuto hru je ten, že si hraje s vašimi emocemi. I když lidé dokážou být krutí, stále v sobě mají empatii a schopnost vcítit se do jiných lidí. Pokud přečtete všechen text, který před vás hra hodí, řeknete si: „Jo, tohohle zachráním.“ Předpokládám, že tato hra nám má přiblížit situaci dnešní imigrační krize v Evropě, ale ve hře jedná o Mexiko a USA, kde je situace podstatně odlišná.
Jestli bych měla něco pochválit, tak je to prezentace. Hra vypadá na pohled opravdu pěkně. Někomu by se mohlo zdát, že není dostatečně barevná nebo výrazná, ale myslím, že pro danou tématiku je tato volba perfektní.
Pokud si na něco stěžuji jako hráč, tak je to velká obtížnost migrantského módu hry. Je dost možné, že kdybych hru hrála o něco déle, našla bych systém, jak poušť překročit a přitom nezemřít (kvůli hladu, žízni nebo nemoci) nebo se nechat chytit. Zřejmě je to o trpělivosti. Tím nechci říct, že by hra byla špatná, to vůbec ne, ale kvůli své obtížnosti může zaujmout jen určitý druh lidí.
Kdybych to měla nějak shrnout, tak řeknu asi to, že tato hra představuje velmi zajímavou zkušenost. Před tím jsem něco takového nikdy nehrála, jelikož to zrovna není moje oblíbená tématika. Někdo by asi řekl, že hra je morbidní, když jdete, někdo vám umře a zůstane za vámi malý křížek. Hra podle mě není morbidní, ale je realistická, což je také další důvod, proč není pro každého. Ne každý má prostě žaludek na to, aby řešil tyto životní situace.
Tato hra ale určitě stojí alespoň za jeden pokus.
Veronika Kovářová
UČO 449724
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment