Radek Toman, 438208
The Migrant trail
Hra se odehrává v Sonorské
poušti (Sonoran desert), kde se střetávají skupiny uprchlíků a patroly. Hra je
zde zasazena, protože je to hranice Mexika a Arizony, a je častým bodem pro
přechod. Je celá založena na realitě, co se týče příběhů lidí. Hra nám nabízí
dva módy, imigranty a patrolu. Nejdříve rozebereme imigranty a posléze patrolu,
protože jsou velmi rozdílné.
Migrantů je ve
hře 12, ti jsou rozdělení do 9 jednotlivců a 3 dvojic. Začíná se s těmi mladými,
zdravími a poměrně bohatými, a pokračuje se přes méně zdravé a majetné. Každý
má svůj příběh, proč chce přejít hranice a dostat se do USA, často jsou v tom
peníze a rodina. Ani jeden z nich není politický utečenec nebo nějak
opresi od systému nebo gangů, což je hodně realistické, když vezmeme situaci
Mexika. Hru provází fotky z reality, jak žily, o jejich cestě a o jejím
konci. Než se však vydají na cestu, mohou si nakoupit zásoby, a hodí se utratit
všechny peníze, během cesty se už nedají nijak použít. Můžete si nakoupit
oblečení, které chrání před sluncem, terénem a rychlou únavou. To se nijak po
cestě nezničí a je užitečné, snad až nezbytné. Druhou věcí jsou zásoby, jídlo,
pití a léky. Jídlo je samozřejmě trvanlivé a nejlepší jsou vídeňské párky.
Dodávají nejvíce energie, jsou poměrně lehké a vyplatí se více než ostatní
jídla. Máte totiž omezené místo a to váhově, a čím více toho nesete, tím
rychleji se vyčerpáte, a jdete pomaleji. Pak je zde samozřejmě voda, a také
Suero, voda s elektrolyty která nedává tolik hydratace jako voda, ale
dodává i energii. Jako lék je tu jediná věc, antibiotická mast. Po nákupu začne
přímo chůze. Vaši skupinu vede Kojot, což je označení převaděčů v této oblasti.
Každou hru jdete jako celá skupina všech lidí, za které můžete hrát, a vy se
staráte o toho vybraného. Také, aspoň se mi zdá máte částečně úlohu již
zmiňovaného Kojota, protože když jdete po cestě a narazíte na křižovatku, jste
to vy, co určuje směr a při náhodných událostech vy určujete osud skupiny či
jedince. Vaším cílem je místo pro vyzvednutí, které je vždy na stejném místě ve
stejné vzdálenosti, 33, 5 mil od vašeho startu. Vaše postava má čtyři
statistiky, Hydrataci, Energii, Fyzičku a Vůli. Pokud nějaká z nich vyprchá,
je s vámi amen ale od toho máte své věci a rozhodování. Hydrataci doplníte
vodou, jablkem, či Suarem a je to vyřešeno. Navíc, hra vám často dá náhodné
setkání s humanitární pomocí, v podobě dobrovolníků, barelů s vodou,
nebo okolo jdoucích hodných lidí. Zde je tu menší problém se zásobami, od každé
můžete nést maximálně 5 kusů, i když máte dva lidi. A když máte na začátku 5
vod, a zrovna potkáte vodu sebou třikrát, docela to naštve, a ani ji nejde hned
vypít, propadne. O vodu není často nouze, horší je to s energií. Ta se
doplňuje jídlem, a jsou na ní jen dvě události. Buď spánek v noci, nebo
snězení kaktusu. První vám sebere hodně hydratace a posune v čase, druhá
možnost je jít přes noc, kdy půjdete trochu rychleji a nebude vám to ubírat tak
hydrataci ale více energii. Kaktus vám doplní trochu hydratace a energie, ale
poškodí fyzičku. Tato volba je doprovázena obrázkem člověka, kterého ošetřuje patrola
a vytahává mu trny z pusy. Fyzička určuje částečně vaší rychlost a
odolnost na další akce. Vaší nejlepší obranou je bunda, která funguje jako „zbroj“
před kaktusy a jiným poškozením. Fyzičku lze doplnit pouze antibiotiky. Také je
zajímavé že nikdo jiný antibiotika nenese, protože i zbytek lidí se může
zranit, a zde přichází morální dilema. Máte na výběr, buď to tak necháte a
jdete i se zraněným. Nebo jim můžete dát mast a jde se jako by se nic nedělo.
Poslední je nejdrsnější, necháte je v poušti, prostě je opustíte. Je jisté,
že zemřou, ale vy musíte dál, máte sen. V jednu chvíli jsem zjistil, kdy
někoho nechám za sebou pro přežití skupiny. Když někdo má trn v patě. Trn
totiž nelze léčit a snižuje rychlost celé skupiny, a to je zásadní věc v této
hře, rychlost. Za jednu postavu mě chytla patrola, váš nepřítel protože když
vás chytí, tak jste všichni, co jste spolu deportováni, a byl to pěkně drahý
výlet do pouště. Cena za člověka je 2500 dolarů, 1200 předem a zbytek na místě
kde končíte. To bylo jen díky ženě, co měla trn v patě (později jsem se dozvěděl,
že i artritidu), a nechtěl jsem ji nechat zemřít, protože předchozí přeběhy
dopadly dobře pro všechny. A tak jsme v podstatě „prohrály“ ale byli jsme
naživu. Smrt se dostavila při dalším pokusu. Tam se má sestra stala obětí trnu,
váhal jsem půl minuty, ale nakonec jsem jí musel nechat za sebou. Zbytek
skupiny dorazil v pořádku, sestru ani nenašly, její ostatky. Nadia to
nesla celkem dobře. Další pokusy byli horší, umíralo se, a hodně i moji přímí
svěřenci. Dehydratace, hlad, únava. Když zemřete, vidíte, jak dopadly ostatní,
zda byli chyceni, zemřely nebo se dostaly k pick up pointu. Hra ale nebere
potaz jak daleko, zemřete od cíle. Za jednu postavu jsem díky drogám co nám dal,
Kojot pro větší rychlost zemřel 1,3 míle od cíle. Jen 3 lidé se tam dostali,
zbytek zemřel nebo chytily. To mi docela vadilo, ano jsou neschopný, protože
nikdo nenese léky, a jsou závislý jen na vás.
Za každou postavu
je vám počítán čas, jak dlouho jdete a kolik ujdete. Nejrychlejší to byl ve chvíli,
kdy jsem všechny zraněné nechal za sebou (i zmíněnou sestru), jen 58 hodin, a
55 mil. Nepotkal jsem totiž patrolu, která má velký okruh pátrání a když se do
něj dostanete je s vámi konec, hned k vám dojedou a zavřou. Nejdéle
trval můj pokus 151 hodin, o délce 58 mil, kde jsem zemřel díky drogám. Teď se
podíváme na hru za patrolu.
Za patrolu lze
hrát jen za tři lidi, 2 muže a jednu ženu. Mají také své příběhy, proč to
dělají, a nikdo z nich není proti imigrantům, že by je neměli rádi. I když
to není nejlepší práce, pomáhají těm lidem, i když je vrátí zpět. Hra probíhá
jízdou v autě, kdy vidíte v zeleném okruhu stopy na které, když kliknete,
můžete najít uprchlíky, stopy po nich, jejich ostatky a tím získat body. Nemáte
palivo a ani další statistiky, jen čas, 5 minut, které simulují 5 hodinové
směny. Každá akce vám ubírá čas, čím víc pomáháte poskytováním první pomoci,
jídlem a vodou. Na konci vidíte, kolik jste jich zatkly, našly mrtvol a kolik
jich zemřelo. Zde mě zarazilo to, že vždy bylo hodně mrtvých, ať jste jich
zachránily, kolik jste mohly. Zkusil jsem celých pět minut jen jezdit maximální
rychlostí a ignoroval cokoliv. Najel jsem celkem 248 mil, a nikoho nezachránil,
zemřelo „pouze“ 21 uprchlíků. Podobná čísla byla i při zatčení třeba 10.
Celkově to bylo více jednotvárné než za uprchlíky, a i kratší a méně emoční.
Celkově
tato hra dává reálný pohled na přebíhání hranic, hlavně obrázky z reality,
které doprovází každou akci a scénu, a nebojí se ani koster a zranění. To je
asi největší dopad na emoce této hry, a to že každý z příběhů je založen
na realitě. Hlavně hra vám neříká vše, na co se jde podívat. Třeba na mapě, kde
vidíte kolik, lidí zemřelo, za patrolu, je možné kurzorem najet na křížky a
zobrazí se, zda je oběť známá a co se jí stalo. Což mě dostalo, protože jsem to
zjistil náhodou. Bylo při pokusu nikomu nepomoci a kolik mohu najet kilometrů,
necítil jsem se zrovna nejlíp. Stejně když jsem nechával ostatní umřít, jen
abych se já dostal do USA a pak zklamal, nebo zemřel. Hra na to jak je malá, je
poměrně komplexní a zprostředkuje podle mě docela dobrý popis přeběhu, tomu i
pomáhá hudba která je dle situace depresivní či veselá. Další hodnota co se mi
líbí, že je to vázané na konkrétní místo a v naší době, a nepokouší se
rozebírat další filosofické a sociální otázky, jde o přežití a co pro něj
uděláme.
No comments:
Post a Comment