Endgame:Syria – Analýza hry
Endgame:Syria je tahová karetní hra od britského studia
GameTheNews, snažící se o zprostředkování problematiky občanské války v Sýrii.
Toto vývojářské studio se již delší dobu snaží zpracovávat aktuální světová
témata ve formě her a rozšířit takto povědomí o těchto problémech. Kromě
Endgame:Syria mají na účtu také hry o svobodě informací, globálním oteplování
či válce proti drogám.
Z pohledu herních mechanik je Endgame:Syria relativně
jednoduchá strategická karetní hra, ve které jste postaveni do čela syrských
rebelů, a vaším úkolem je dospět k mírové dohodě, či zcela porazit syrskou
vládu. Každé herní kolo se skládá ze dvou fází. Fáze politické a fáze bojové. Ve
fázi politické si hráč vybírá z několika možností jak posílit svoji stranu
konfliktu, nebo naopak oslabit soupeře. Možností není mnoho, omezují se
většinou na posílení nebo oslabení útoku nebo obrany, popřípadě získání tzv.
podpory. Podpora je základní „surovina“ v této hře. Podporu získáváte
kromě výběru karet v politické fázi také díky náhodným událostem, které
přicházejí v každém kole hry. V druhé fázi dochází k samotnému
boji. Ten funguje na jednoduchém principu, kde se útok útočníka porovnává
s obranou obránce, a pokud je útok větší, rozdílu útoku a obrany poté
odpovídají ztráty. Každé ztráty poté opět vedou ke ztrátě podpory. Ke ztrátě
podpory ovšem vede i každé nasazení jednotek. Je tudíž třeba pořádně zvážit,
zda se vyplatí nasadit například sebevražedného atentátníka proti nepřátelskému
tanku, nebo raději utrpět ztráty které nebráněný útok způsobí. Tím se dostáváme
k propojení herních mechanik s tématem hry.
Hra se snaží zachycovat konflikt pokud možno co
nejrealističtěji a autoři hry jsou o konfliktu v Sýrii velmi dobře
informováni. Hned z hlavního menu hry se zle prokliknout ke článku ve
kterém vysvětlují, odkud své informace čerpají. Nepřítel, Syrská vláda, má
v této hře nad hráčem výhodu leteckých jednotek, hráč má v boji možnost
volit mezi umírněným způsobem boje pomocí defenzivních jednotek, nebo se může
rozhodnout pro nebezpečnější taktiky, a režim se pokusit rozvrátit pomocí útoků
mudžahedínů, sebevražedných atentátníků, nebo pouličních bitek. Podle výroků
vývojářů se hra snaží hráče od těchto možností odradit, ale dle mého názoru
toto sdělení není ve hře příliš dobře podáno, hráč k němu dojde až
opakovaným hraním, tudíž naprostou většinu publika mine. Nepříliš dobré
vysvětlení dopadu hráčových akcí je ostatně problém který se táhne celou hrou. Množství
civilních ztrát se po chvíli stane pouze bezvýznamným číslem, kterým se hráč
vůbec nemusí zabývat, nabídky mírových dohod, jež ukončují hru, přicházejí
zdánlivě náhodně. Zřejmě opravdu jen zdánlivě, protože ve hře je jasně
zdůrazňováno, že každé rozhodnutí má vliv na další tahy i na konec hry. Tento
vliv jenom bohužel není nikdy jasný. Tyto problémy pravděpodobně částečně souvisejí
s velmi krátkou dobou vývoje hry, první hratelná verze byla vypuštěna už
po dvou týdnech.
Myslím si však, že ani delší vývoj by tyto problémy
neodstranil úplně, vyplývají totiž už ze základních designových rozhodnutí. Celkově
podle mého názoru hra trpí přílišnou abstrakcí a svádí k tomu, aby se
člověk soustředil pouze na statistiky svých a nepřátelských jednotek, a dále už
nijak nepřemýšlel nad moralitou svého rozhodování. To, že hra zobrazuje
aktuální válečný konflikt, se vytratí z mysli, a zůstává jednoduchá
strategická hra, ke které člověk nemá důvod se vracet, nebo na ni vzpomínat. K tomu,
aby téma hráče zaujalo více, a zájem mu vydržel i během delšího hraní, by hra podle
mého názoru potřebovala pracovat i s nějakým příběhem v osobnější rovině,
nejen s konfliktem na úrovni celého státu. Strategické hry nabízejí velké
možnosti procedurálního vyprávění, avšak Endgame:Syria tyto možnosti nijak
nevyužívá, při hraní nevznikají žádné situace, které by s hráčem nějakým
způsobem zůstaly.
I přes tyto problémy hra vyvolává
velké kontroverze, k tomu hře stačí její název a téma, není ji třeba ani
hrát. Kontroverze kolem hry byla taková, že Apple dokonce odmítl hru na své
platformě iOS vydat, dokud ji autoři nepřepracovali na Endgame:Eurasia, která
se zabývá fiktivním konfliktem a ve které o Sýrii ani žádném jiném reálném
státě nenajdeme jedinou zmínku. Pod původním názvem tak hra vyšla pouze na PC,
Android a web. V době kolem jejího vydání se dlouho debatovalo nad tím,
zda je vůbec etické vydávat hru týkající se skutečné, stále probíhající války. Tyto
debaty z velké části probíhaly mezi lidmi nepříliš seznámenými
s problematikou počítačových her, mezi lidmi, kteří mají hru zafixovanou
jako něco určeného čistě pro zábavu, pro pobavení. Myslím si, že velkým
přínosem této hry je právě to, že přiměla spoustu lidí, kteří měli na hry právě
takovýto pohled, k tomu, aby svůj pohled přehodnotili, a uznali, že i hry
můžou mít vzdělávací efekt, můžou rozšiřovat povědomí o politických problémech.
Autoři hry připomínají, že podobným procesem si před nedávnou dobou musel
projít například také komiks. Endgame:Syria je však problematická i pro mnoho
zastánců her jako nástrojů žurnalismu či osvěty. Kritici ji vyčítají její
zaujatost, její jednostranný pohled na konflikt.
Osobně jsem rád, že takové hry
vznikají, ale konkrétně Endgame:Syria je zajímavá spíš svým konceptem, ale
zpracování ji sráží dolů. Doufám, že se v budoucnu více herních studií
vydá podobnou cestou jako GameTheNews, ale na Endgame:Syria budeme
pravděpodobně vzpomínat spíše jako na hru průkopnickou, než jako na hru
kvalitní.
Výborná analýza!
ReplyDeleteVýborná analýza!
ReplyDelete