Wednesday, November 4, 2015

The Migrant Trail - analýza

Tato hra od studia Gigantic Mechanic byla vyvinuta v roce 2014 ve spolupráci s dokumentaristou Marcem Williamsem a je inspirována jeho filmem The Undocumented, který sleduje osud nelegálního přistěhovalce Marcose Hernandeze žijícího v Chicagu, jenž se pokouší najít svého otce, který se ztratil v Sonorské poušti při cestě přes hranice. Samotní autoři hru popisují jako alternativní platformu pro rozšíření debat a vyšetřování o tématech a otázkách, které film prezentoval.

Titul se může hrát ve dvou módech. Prvním je hraní za hlídku, která v autech stráží okolí hranic a zadržuje nelegální migranty. Druhým je hraní za samotného migranta, který se ve větší skupině pokouší dostat přes arizonskou poušť za hranice Spojených států.


Po vybrání módu hlídky se zobrazí její krátký popis, stejně tak náplň práce, kterou bude provádět i sám hráč. Hraniční patrola má ve hře celkem tři členy. Ze začátku je odemčený pouze jeden, ale když je za něj odehrána úroveň, odemkne se automaticky další, ale za předchozího již nelze hrát. Pro každého člena je k dispozici krátký popis jeho původu, života a jeho pocitů a názorů na svoji práci. Je mezi nimi rodilý Američan Anderson, který dříve učil imigranty angličtinu, portorikánec Ruiz, který je velmi striktní a nemá toleranci pro pašeráky drog a hispánka Silva, jejíž rodiče se do Spojených států přistěhovali legálně.

Po započetí je hráč umístěný na mapu, po které jezdí hlídkujícím autem. Vůz se pohybuje automaticky po cestách, ale na rozcestí hráč může zvolit směr. Úkolem je hledat indície o pohybu migrantů, jejich mrtvoly, nebo samotné lidi, kteří mohou být v pohybujících se skupinkách, či zranění. Háček spočívá v tom, že hráč má herní pracovní dobu pouze pět hodin, což se rovná pěti minutám v reálném čase. Tlačítky může auto zrychlovat, zpomalovat, nebo se vracet. Když jede rychleji, může projet větší oblast a tím pádem pomoci i více lidem. Nevýhodou je, že se jeho zorné pole, které je reprezentováno kruhem kolem auta, snižuje, takže nemusí vidět všechny stopy. Pokud jede pomaleji, jeho zorné pole je podstatně větší a dohlédne i na stopy, které jsou daleko. Zase ale najezdí méně mil. Když se v zorném poli objeví nějaká indície, kruh kolem auta zčervená, takže je snadné si věcí všimnout, ale ve vysoké rychlosti je hráč může přejet a musí se k nim vracet, což ho může stát drahocenný čas.


Pokud najde nějakou stopu, může to být vodítko k tomu, že tou samou cestou šli nějací lidé. Stopy jsou v podobě odhozených kartáčků na zuby, prázdných konzerv, triček, bot a jiných. Pokud hráč bude cestu sledovat, může ho dovést ke skupince migrantů, kterým může poskytnout první pomoc, nebo je rovnou odvézt do vazby. Když najde mrtvolu může se rozhodnout, jestli ji ohlásí, aby ostatky mohly být navráceny rodině. Může také najít samotné stopy po lidech a tam se musí rozhodnout, jestli je bude sledovat, nebo se vrátí na svoji hlavní cestu. Vždy se ale může rozhodnout pro ignorování, aby neztrácel čas. Tím ale může způsobit smrt migrantů. Pro každou činnost se v rohu zobrazí popis následků.

Na konci se zobrazí statistiky, kolik migrantů hráč vzal do vazby, kolik jich zemřelo, kolika poskytl první pomoc, počet oznámených mrtvol a najezděných mil.

Při hraní druhého módu se hráč chopí role jednoho či dvou migrantů a hratelnost se zcela proměňuje. Zde se postupně odemyká devět typů postav, z nichž každá je jiná a někteří jsou po dvojicích. Každá postava je opět prezentována svým životním příběhem a má čtyři ukazatele, na které hráč musí dávat pozor. Hydratace, energie, fyzický stav a vůle. Ty během hraní klesají v závislosti na událostech, které se stanou, proto je před začátkem možnost si nakoupit vybavení. K dispozici jsou různé druhy oblečení, jídla a vody, které postavě dodávají odlišné výhody. Na všechno má hráč však vždy jen kolem 100 dolarů, u dvojic pak kolem 150-200 dolarů. Musí se brát v potaz i váha batohu, která snižuje energii.


Na začátku je hráč umístěný na podobnou mapu jako v módu hlídky, ale nyní se po cestách pohybuje ve skupince migrantů, kteří se musejí dostat přes arizonskou poušť do Spojených států. Na rozcestích si může vybírat cestu. V dolním rohu vidí, kolik mil mu zbývá do cíle. Tak pozná, jestli jde tím správným směrem. Postupně mu však ubývá ukazatel hydratace a energie, stejně tak fyzického stavu, proto musí konzumovat vodu a jídlo, které si předtím zakoupil. Občas se náhodně objeví zpráva, že průvodce, který je označován jako Kojot, chce zrychlit. Když hráč souhlasí, bude se pohybovat rychleji, ale jeho hydratace a energie bude ubývat mnohem více. Když odmítne, ubude mu ukazatel vůle a bude se pohybovat původní rychlostí. Po oblasti ale jezdí hlídkující vozy, takže když se skupinka pohybuje pomalu, je větší šance, že bude chycena a vzata do vazby. Tím hra končí. Kromě Kojotových požadavků se objevují i jiné náhodné události, jako třeba kamenité cesty, jedlé kaktusy a další. Každé rozhodnutí má pak nějaký dopad na statistiky postavy.


Pokud hratelné postavě klesne nějaký z ukazatelů na nulu, může dostat nějakou nemoc nebo zástavu srdce. Hráč se pak může rozhodnout, jestli svou postavu opustí, aby skupinka mohla pokračovat dále rychleji. Tím hru prohraje, ale je šance, že alespoň někteří se do Spojených států dostanou. Stejně tak se může objevit náhodná událost, kdy někdo jiný ze skupiny potřebuje pomoc. Hráč mu může poskytnout potřebné věci, nebo ho opustit.

Pokud hra skončí, za předchozího migranta už není možnost hrát, přitom nezáleží na tom, jestli hranice přešel, umřel, nebo ho zatkli.

Vizuální zpracování hry je v podobě jednoduchých barevných digitálních kreseb, kterými jsou vyobrazeny portréty postav, vzhled věcí a samotná mapa. Druhou věcí, kterou se hra vizuálně prezentuje, jsou fotografie a krátké video záběry, které vždy dokreslují jednotlivé situace a činnosti. Ať už je to výběr postavy, nebo když se ve hře někdo zraní, zemře, nalezne se mrtvé tělo či nějaká ztracená věc, vždy se zobrazí několik video záběrů přímo z terénu, případně fotografií. Každá postava má také svoji unikátní fotografii.

Zvuky a hudba se zde nacházejí v podobě jednoduchých pochmurných, opakujících se tónů a melodií.

Narativ je zde znázorněn krátkými popisy jednotlivých postav. Zatímco hlídka dělá svoji každodenní práci, tak především na opačné straně u migrantů se odehrává celá řada jejich vlastních životních příběhů, na které má vliv každé malé rozhodnutí. Například když se hráč rozhodne neposlouchat rady Kojota a neměnit rychlost, může ho po chvilce dopadnout patrola v hlídkujícím voze, která zatkne celou skupinu. Tím je sice zachrání od smrti v nelítostné poušti, ale zase je pošle zpět do Mexika a postava navíc už nemá peníze, jelikož své poslední úspory utratila za nelegální cestu přes hranice. Z toho důvodu se s ní doma partner či partnerka rozejde. A takovýchto situací zde může nastat více.


Celá hra má tak za úkol lidem přiblížit situaci, která v podobných zemích panuje. Unikátní na tom je, že je to zde vyobrazeno z obou pohledů. Hráči se tak mohou dozvědět, jakou těžkou práci musí hlídkující patroly provádět, jak fyzicky, tak psychicky.
Z pohledu samotných migrantů je celá situace mnohem více tíživější. Za samotnou cestu přes hranice musejí platit tisíce dolarů a na vodu a potraviny jim pak zbude jen troška. Každé rozhodnutí, které dělají, rozhoduje o životě a smrti. Všechno má nějaké následky. Celou mizérii pak perfektně podtrhuje i fotografický materiál a několikasekundové video záznamy, které reagují na každé hráčovo rozhodnutí a ukazují reálné záběry přímo z terénu.

Daniel Kliment, UČO: 438991

No comments:

Post a Comment