Tato
hra od
studia Gigantic Mechanic byla
vyvinuta v roce 2014 ve spolupráci s dokumentaristou Marcem
Williamsem a
je inspirována jeho
filmem
The Undocumented, který sleduje osud nelegálního přistěhovalce
Marcose Hernandeze žijícího v Chicagu, jenž se pokouší najít
svého otce, který se ztratil v Sonorské poušti při cestě přes
hranice. Samotní
autoři hru popisují jako alternativní platformu pro rozšíření
debat a vyšetřování o tématech a otázkách, které film
prezentoval.
Titul
se může hrát ve dvou módech. Prvním je hraní za hlídku,
která v autech stráží
okolí hranic
a zadržuje
nelegální migranty. Druhým je hraní za samotného migranta, který
se ve větší skupině pokouší dostat přes arizonskou poušť za
hranice Spojených států.
Po
vybrání módu hlídky se zobrazí její krátký popis, stejně tak
náplň práce, kterou bude provádět i sám hráč. Hraniční
patrola má ve hře celkem tři členy. Ze začátku je odemčený
pouze jeden, ale když je za něj odehrána úroveň, odemkne se
automaticky
další,
ale
za předchozího již nelze hrát.
Pro každého člena je
k dispozici krátký
popis jeho původu, života a jeho pocitů a názorů na svoji práci.
Je
mezi nimi rodilý Američan Anderson, který dříve učil imigranty
angličtinu, portorikánec Ruiz, který je velmi striktní a nemá
toleranci pro pašeráky drog a hispánka Silva, jejíž rodiče se
do Spojených států přistěhovali legálně.
Po
započetí je hráč umístěný na mapu, po které jezdí
hlídkujícím autem. Vůz se pohybuje automaticky po cestách, ale
na rozcestí hráč může zvolit směr. Úkolem
je hledat indície o pohybu migrantů, jejich mrtvoly, nebo samotné
lidi, kteří
mohou být v pohybujících se skupinkách, či zranění. Háček
spočívá v tom, že hráč má herní pracovní dobu pouze pět
hodin, což se rovná pěti minutám v reálném čase. Tlačítky
může auto zrychlovat, zpomalovat, nebo
se vracet.
Když jede rychleji, může projet větší oblast a tím pádem
pomoci i více lidem. Nevýhodou je, že se jeho zorné pole, které
je reprezentováno kruhem kolem auta, snižuje, takže nemusí vidět
všechny stopy. Pokud jede pomaleji, jeho zorné pole je podstatně
větší a dohlédne i na stopy, které jsou daleko. Zase ale najezdí
méně mil. Když se v zorném poli objeví nějaká indície, kruh
kolem auta zčervená, takže je snadné si věcí všimnout, ale ve
vysoké rychlosti je hráč může přejet a musí se k nim vracet,
což ho může stát drahocenný čas.
Pokud
najde nějakou stopu, může to být vodítko k tomu, že tou samou
cestou šli nějací lidé. Stopy jsou v podobě odhozených kartáčků
na zuby, prázdných konzerv, triček, bot a jiných. Pokud hráč
bude cestu sledovat, může ho dovést ke skupince migrantů, kterým
může poskytnout první pomoc, nebo je rovnou odvézt do vazby. Když
najde mrtvolu může se rozhodnout, jestli ji ohlásí, aby ostatky
mohly být navráceny rodině. Může také najít samotné stopy po
lidech a tam se musí rozhodnout, jestli je bude sledovat, nebo se
vrátí na svoji hlavní cestu. Vždy
se ale může rozhodnout pro ignorování, aby neztrácel čas. Tím
ale může způsobit smrt migrantů. Pro
každou činnost se v rohu zobrazí popis následků.
Na
konci se zobrazí statistiky, kolik migrantů hráč vzal do vazby,
kolik jich zemřelo, kolika poskytl první pomoc, počet oznámených
mrtvol a najezděných mil.
Při
hraní druhého módu se hráč chopí role jednoho či dvou migrantů
a hratelnost se zcela proměňuje. Zde se postupně odemyká devět
typů postav, z nichž každá
je jiná a někteří
jsou po dvojicích. Každá postava je
opět prezentována svým životním příběhem a má
čtyři ukazatele, na které hráč musí dávat pozor. Hydratace,
energie, fyzický stav a vůle. Ty během hraní klesají v
závislosti na událostech, které se stanou, proto je před začátkem
možnost si nakoupit vybavení. K dispozici jsou různé druhy
oblečení, jídla a vody, které postavě dodávají odlišné
výhody. Na všechno má hráč však vždy
jen
kolem 100
dolarů,
u
dvojic pak kolem 150-200 dolarů.
Musí
se brát v potaz i váha batohu, která snižuje energii.
Na
začátku je hráč umístěný na podobnou mapu jako v módu hlídky,
ale nyní se po cestách pohybuje ve skupince migrantů, kteří se
musejí dostat přes arizonskou poušť do Spojených států. Na
rozcestích si může vybírat cestu. V dolním rohu vidí,
kolik mil mu zbývá do cíle. Tak pozná, jestli jde tím správným
směrem. Postupně mu však ubývá ukazatel hydratace a energie,
stejně tak fyzického stavu, proto musí konzumovat vodu a jídlo,
které si předtím zakoupil. Občas se náhodně objeví zpráva, že
průvodce, který je označován jako Kojot, chce zrychlit. Když
hráč souhlasí, bude se pohybovat rychleji, ale jeho hydratace a
energie bude ubývat mnohem více. Když odmítne, ubude mu ukazatel
vůle a bude se pohybovat původní rychlostí. Po oblasti ale jezdí
hlídkující vozy, takže když se skupinka pohybuje pomalu, je
větší šance, že bude chycena a vzata do vazby. Tím hra končí.
Kromě
Kojotových požadavků se objevují i jiné náhodné události,
jako třeba kamenité cesty, jedlé kaktusy a další. Každé
rozhodnutí má pak nějaký dopad na statistiky postavy.
Pokud
hratelné postavě klesne nějaký z ukazatelů na nulu, může
dostat nějakou nemoc nebo zástavu srdce. Hráč se pak může
rozhodnout, jestli svou postavu opustí, aby skupinka mohla
pokračovat dále rychleji. Tím hru prohraje, ale
je šance, že alespoň někteří se do Spojených států dostanou.
Stejně tak se může objevit náhodná událost, kdy někdo jiný ze
skupiny potřebuje pomoc. Hráč mu může poskytnout potřebné
věci, nebo ho opustit.
Pokud
hra skončí, za předchozího migranta už není možnost hrát,
přitom nezáleží na tom, jestli hranice přešel, umřel, nebo ho
zatkli.
Vizuální
zpracování hry je v podobě jednoduchých barevných digitálních
kreseb, kterými jsou vyobrazeny portréty postav, vzhled věcí a
samotná mapa. Druhou věcí, kterou se hra vizuálně prezentuje,
jsou fotografie a krátké video záběry, které vždy dokreslují
jednotlivé situace a činnosti. Ať už je to výběr postavy, nebo
když se ve hře někdo zraní, zemře, nalezne se mrtvé tělo či nějaká
ztracená věc, vždy se zobrazí několik video záběrů přímo z
terénu, případně fotografií. Každá postava má také svoji
unikátní fotografii.
Zvuky
a hudba se zde nacházejí v podobě jednoduchých pochmurných,
opakujících se tónů a
melodií.
Narativ je zde znázorněn krátkými popisy jednotlivých postav. Zatímco hlídka dělá svoji každodenní práci, tak především na opačné straně u migrantů se odehrává celá řada jejich vlastních životních příběhů, na které má vliv každé malé rozhodnutí. Například když se hráč rozhodne neposlouchat rady Kojota a neměnit rychlost, může ho po chvilce dopadnout patrola v hlídkujícím voze, která zatkne celou skupinu. Tím je sice zachrání od smrti v nelítostné poušti, ale zase je pošle zpět do Mexika a postava navíc už nemá peníze, jelikož své poslední úspory utratila za nelegální cestu přes hranice. Z toho důvodu se s ní doma partner či partnerka rozejde. A takovýchto situací zde může nastat více.
Celá
hra má tak za úkol lidem přiblížit situaci, která v podobných
zemích panuje. Unikátní na tom je, že je to zde vyobrazeno z obou
pohledů. Hráči se tak mohou dozvědět, jakou těžkou práci musí
hlídkující patroly provádět, jak fyzicky, tak psychicky.
Z
pohledu samotných migrantů je celá situace mnohem více tíživější.
Za
samotnou cestu přes
hranice
musejí platit tisíce dolarů a na vodu a potraviny jim pak zbude
jen troška. Každé rozhodnutí, které dělají, rozhoduje o životě
a smrti. Všechno má nějaké následky. Celou mizérii pak
perfektně podtrhuje i fotografický materiál a několikasekundové video záznamy, které reagují na každé hráčovo rozhodnutí a
ukazují reálné záběry přímo z terénu.
Daniel Kliment, UČO: 438991
Daniel Kliment, UČO: 438991
No comments:
Post a Comment